۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۹:۳۸
کد خبرنگار: 3131
کد خبر: 85252827
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

سقط جنین قانونی در خراسان‌شمالی ۴۴ درصد کاهش یافت

بجنورد- ایرنا- سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: سقط جنین با مجوز قانونی در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۴ درصد کاهش یافت.

دکتر عبدالله کبریایی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: نیمه نخست امسال ۲۲۸ مورد سقط جنین با مجوز قانونی در معاونت درمان دانشگام علوم پزشکی خراسان‌شمالی ثبت شد.

وی افزود: این در حالی است که در مدت مشابه پارسال ۴۰۷ مورد سقط جنین با مجوز قانونی در استان انجام شده است.

کبریایی با بیان اینکه آمار دقیقی از سقط جنین غیرقانونی خراسان‌شمالی در دسترس نیست، گفت: سقط جنین قانونی بر اساس تایید پزشک معتمد و منطبق با قوانین خاص و با در نظر گرفتن تمام شرایط حوزه سلامت و پزشکی انجام می شود.

وی با اشاره به سیاستگذاری‌های دانشگاه علوم پزشکی خراسان‌شمالی برای پیشگیری از سقط جنین غیرقانونی، خاطرنشان کرد: با توجه به عوارض و خطراتی که سقط برای مادر دارد در زمینه حفظ، تامین و ارتقای سلامت مادر و کودک و ترویج فرهنگ فرزندآوری کارگاه های متعدد آموزشی برگزار شده است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در این آموزش‌ها به راهکارهای افزایش باروری و پیشگیری از عوامل تهدیدکننده سلامت بویژه سقط تاکید می شود.

کبریایی با اشاره به برخورد با تخلفات در حوزه سقط جنین غیرقانونی، گفت: دفتر نظارت دانشگاه علوم پزشکی، خدمات بهداشتی و درمانی خراسان شمالی با تخلفات در این زمینه که از طریق گزارشات مردمی و یا سامانه ۱۹۰ اعلام می شود، ضمن بررسی فوری موضوع، پرونده تخلفات را برای رسیدگی به محاکم قضایی ارجاع می دهد.

سقط جنین(Abortion) به معنی از دست رفتن محصول حاملگی یعنی جنین یا رویان، قبل از هفته ۲۰ بارداری است اما پزشکان بیشتر از این اصطلاحات برای توصیف هر نوع ختم حاملگی در سه‌ماهه اول بارداری استفاده می‌کنند.

سقط جنین به طور عمده به شکل های متفاوت اتفاق می افتد که شامل سقط خود به خود، سقط ناشی از تروما، سقط قانونی و سقط های غیرقانونی است که همه این موارد خاتمه بارداری را به دنبال دارد.

قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در جلسه مورخ ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.

خراسان شمالی در میزان ناباروری، جزو استان های با خطر متوسط قرار دارد، به گونه ای که نرخ باروری در استان ۲.۱ درصد است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha