هدف «سه‌گام» ایجاد شبکه چرم دست‌دوز ایرانیان است/ مناطق سردسیر جهان هدف بازار چرم ایران

تهران- ایرنا- مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: هدف دومین رویداد ملی «سه‌گام» ایجاد شبکه فعالان چرم‌ دست‌دوز ایرانیان است تا به واسطه حضور در رویدادهای بین‌المللی جایگاه محصولات چرم ایران در بازارهای جهانی ارتقا یابد.

محمدحسین عسکرپور در گفت‌وگو با خبرنگار صنایع‌دستی ایرنا درباره اهداف و برنامه‌های رویداد ملی سه‌گام اظهار داشت: رویداد امسال که دومین دوره آن برگزار می‌شود، به صنایع‌دستی چرمی پرداخته است و هدف اصلی آن پیوند میان طراحان، تولیدگنندگان صادرکنندگان است؛ ما به دنبال ایجاد شبکه هنرمندان چرم دست‌دوز ایرانیان هستیم تا با حمایت دولت و وزارت میراث فرهنگی علاوه بر حضور فعالان صنعت چرم در رویدادهای ملی و بین المللی صنایع‌دستی، بتوانند جایگاه بالقوه و حقیقی محصولات خود را در بازارهای جهانی ارتقا دهند.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی با بیان اینکه حدود ۲۵ هزار هنرمند در حوزه صنایع دستی چرمی فعال هستند، توضیح داد: شبکه‌سازی هنرمندان صنایع دستی چرمی، همه فعالان این حوزه از هنرمندان و تولیدکنندگان و فروشندگان اعم از افراد حقیقی و حقوقی تا موسسات و تعاونی‌ها و فروشگاه‌های صنایع دستی را شامل می شود که در دستور کار دومین رویداد سه گام قرار گرفته است.

هدف «سه‌گام» ایجاد شبکه چرم دست‌دوز ایرانیان است/ مناطق سردسیر جهان هدف بازار چرم ایران
محمدحسین عسکرپور مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی

عسکرپور به نشست‌های جانبی در رویداد ملی سه‌گام اشاره کرد و افزود: علاوه بر نمایشگاه عمومی که از ۸ تا ۲۰ در مجموعه سعدآباد برگزار شد، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی شناخت چرم و همچنین تور بازدید هنرمندان از کارخانه چرم امین برگزار شد و هنرمندان از فرایند تولید چرم از مرحله پوست تا چرم را از نزدیک دیدند، تولیدکننده اثر هنری باید با مواد اولیه محصول خود از نزدیک آشنا شود.

وی گفت: اکوزیست چرم با رویکرد حفظ محیط زیست و سلامت هنرمندان و طراحی و تجاری‌سازی محصولات چرم با هدف آشنایی هنرمندان با بازار داخلی و خارجی از دیگر نشست‌های تخصصی آموزشی در مدت برگزاری سه گام بود. همچنین به دلیل اینکه تجهیزات مصرفی در صنعت چرم و جایگزینی مواد آب پایه به جای مواد شیمایی با هدف حفظ سلامتی تولیدکنندگان محصولات چرمی در نشست‌های تخصصی مطرح شد.

هدف «سه‌گام» ایجاد شبکه چرم دست‌دوز ایرانیان است/ مناطق سردسیر جهان هدف بازار چرم ایران

۲ درصد پوست چرم جهان را می دهیم، اما سهم ما در بازار جهانی ۰.۳ درصد است

عسکرپور تصریح کرد: هنر صنعت چرم ۷ رشته حکاکی، سوخت، نقاشی، ضرب (نقش‌اندازی ضربی) روی چرم، دوخت، معرق چرم و جلدسازی شامل می‌شود. دست‌دوزهای چرمی مهمترین بخش فناوری صنعت چرم، این گروه بیشترین محصولات تولیدی را دارد و بخش عمده بازار را هم در برمی‌گیرد.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی توضیح داد: با اینکه ۲ درصد از پوست محصولات چرمی جهان در ایران تولید می‌شود، اما سهم ما در بازار جهانی چرم سه‌دهم درصد (۰.۳ درصد) است؛ که نسبت به سهم مواد اولیه سهم ناچیزی است یعنی به اندازه سهم تامین کنندگی پوست هم سهم بازار چرم در جهان نداریم که به خاطر صادرات خام چرم به جای محصولات فرآوری کابردی و محصول طراحی شده است.

هدف «سه‌گام» ایجاد شبکه چرم دست‌دوز ایرانیان است/ مناطق سردسیر جهان هدف بازار چرم ایران
بازدید فعالان چرم دوزی از کارخانه چرم سازی در استان تهران

عسکرپورگفت: همین عدم تناسب مواد اولیه و سهم بازار باعث شد در سال رشد تولید و مهار تورم روی هنر صنعت چرم تمرکز کردیم، تا این حوزه بتواند سهم تولید و بازار جهانی خود را افزایش دهد؛ البته باید موانع آن بر طرف شود که در نشست تجاری‌سازی که در رویداد سه گام برگزار شد مسئولان مختلف از سایر دستگاه ها و بخش ها در این زمینه مواردی تبیین شد.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی تصریح کرد: صنایع دستی مزیت رقابتی ایران در بازارهای جهان است، اگر قرار باشد با برندهای برتر جهان رقابت کنیم در گام اول باید تولید با کیفیت و پس از آن شبکه سازی انجام دهیم، یعنی باید اتحادیه‌ها و تعاونی‌های بزرگ تشکیل بدهیم، و در نهایت موانعی مانند پیمان‌سپاری ارزی و مسائل تحریم را کنیم.

هدف «سه‌گام» ایجاد شبکه چرم دست‌دوز ایرانیان است/ مناطق سردسیر جهان هدف بازار چرم ایران

مناطق سردسیر جهان بازار هدف محصولات چرمی ایران

عسکرپور گفت: هدف رویداد سه‌گام، خلاقیت و طراحی نو در صنایع دستی است، هنرمندان باید خلاقیت در طراحی و تولید را مد نظر قرار دهند، آثار زیباتر و جدیدتر خلق کنند، محصولاتی تولید کنند اکنون در بازار کمتر دیده می شود. چرم رشته‌های هنری بسیار سودآوری است، اقلیم و طبیعت ایران خشک است و محصولات چرمی در بازار ایران خریدار چندانی ندارد، اما مناطق سردسیر جهان می‌تواند بازار هدف مناسبی برای صادرات و فروش محصولات چرمی ایران باشد.

مدیرکل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی ابراز امیدواری کرد که سه‌گام به اهداف عالی خود برسد و افزود: معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی همه تلاش خود را می‌کند این رویداد در بستر جامعه شناخته شود، دوره اول رویداد ملی سه گام در رشته‌های دوخت‌های سنتی، نساجی سنتی و چاپ سنتی که محصول نهایی آن لباس‌های تلفیقی سنتی و مدرن میشد، برگزار شد، دوره دوم به صنعت چرم اختصاص دارد که با مشارکت و همکاری بخش خصوصی که در توسعه و تولید چرم دست دوز ایرانی فعال است و تا ۲۰مهر برگزار می‌شود، تلاش می‌کنیم این رویداد صرفا یک رویداد ترویجی نباشد.

به گزارش ایرنا، دومین رویداد ملی سه‌گام با هدف پیوند هنرمندان حوزه دست‌ساخته‌های چرمی، با استفاده از ظرفیت هنرهای ملی و بومی متناسب با مخاطب امروز ایرانی، با چشم‌انداز ورود به بازارهای بین‌المللی و صدور هنر و فرهنگ ایرانی از ۸ مهر در مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد آغاز به کار کرده و تا ۲۰ مهر ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha