۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 85253204
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پزشکی قانونی زنجان و چالش کمبود پزشک

۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۷:۳۶
کد خبر: 85253204
پزشکی قانونی زنجان و چالش کمبود پزشک

زنجان - ایرنا- میزان مراجعه کنندگان سازمان پزشکی قانونی استان زنجان همواره روندی افزایشی دارد و در این میان کمبود پزشک و سالن تشریح، خدمت رسانی مطلوب آن را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پزشکی قانونی به عنوان یکی از اصلیترین سازمان های زیر نظر قوه قضائیه، وظیفه کارشناسی در امور پزشکی را برعهده دارد و نظریات آن برای مراجع قضائی و سایر سازمان های دولتی مستند است.

این سازمان برخلاف تصور عمومی، خدمات متعددی را ارائه می کند که بسیاری از آنها چندان برای عموم ملموس و معلوم نیست.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از مسائل و مشکلات پیش روی اداره کل پزشکی قانونی استان با "بابک غیاثی مدیرکل پزشکی قانونی استان زنجان" گفت و گو کرده است.

ایرنا: وضعیت نزاع در زنجان چگونه است؟

طی سه ماهه اول امسال بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ پرونده در این اداره تشکیل شده که از این تعداد ۲ هزار و ۸۶۵ پرونده مربوط به نزاع بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱.۶۸ صدم درصد کاهش یافته است.

پزشکی قانونی زنجان و چالش کمبود پزشک

بر مبنای همین آمار ۹۰ درصد مراجعه کنندگان پرونده های نزاع به تعداد ۲ هزار و ۲۸ نفر را مردان و ۸۳۰ نفر را زنان تشکیل می دهند.

باید به این موضوع توجه داشت که این میزان پرونده متشکله با ۱۸ پزشک مورد رسیدگی قرار می گیرد.

ایرنا :در خصوص خدمت رسانی پزشکی قانونی در مناطق مختلف استان توضیح دهید؟

در زمان حاضر به شدت نیازمند جذب پزشک به صورت های مختلف طرحی و استخدامی هستیم.

در شهرستان خدابنده با دارا بودن ۳۰۰ روستا تنها یک پزشک در حوزه پزشکی قانونی خدمت رسانی می کند و به تازگی هم با اقدامات انجام گرفته، یک پزشک دیگر برای ارایه بهتر خدمت این سازمان جذب خواهد شد.

در شهرستان طارم نیز برای خدمت رسانی مطلوب، مکانی مناسبتر خریداری شده تا دسترسی مردم به نحو بهتری برقرار شود و از سال گذشته نیز پزشک در آن مستقر شده است و سازمان نیز به دنبال ایجاد سالن تشریح در این شهرستان است تا از ترددهای بی مورد و مشکلات ناشی از آن به مرکز استان جلوگیری شود.

هم اکنون زمین مورد نیاز در این منطقه وجود دارد که در صورت تخصیص اعتبار می توان نسبت به احداث ساختمان پزشکی قانونی اقدام کرد.

پزشکی قانونی زنجان و چالش کمبود پزشک

ایرنا: عمده مشکلات پزشکی قانونی زنجان چیست؟

هم اکنون پزشکی قانون استان در زمینه سالن تشریح و آزمایشگاه مشکلاتی دارد به طوری که ساختمان فعلی آن قدیمی و فرسوده است و از استانداردهای لازم برخوردار نیست.

هرچند زمین مورد نیاز برای احداث این مکان وجود دارد اما نیازمند حمایت استانی و تامین بودجه مورد نیاز است، از طرفی این اداره ساختمانی ندارد که بخواهد با تهاتر آن، مشکل را رفع کند؛ در مجموع اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال برای اجرای چنین پروژه ای مورد نیاز است.

همچنین سالن تشریح پزشکی قانونی زنجان از تهویه و استاندارد لازم برخوردار نیست و در این میان با کمبود نیروی آزمایشگاهی نیز مواجه هستیم، کارشناسان آزمایشگاه در فضایی غیر استاندارد با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

در سایر مناطق به ویژه در خرمدره نیز برای انجام کارهای تشریح از فضای آرامستان این شهر استفاده می شود و فرماندار نیز قول مساعد داده که روند احداث سالن تشریح شهرستان شتاب بیشتری داشته باشد که این مکان نیاز ضروری ۲ شهرستان" ابهر و خرمدره" است.

پزشکی قانونی زنجان و چالش کمبود پزشک

ایرنا، در خصوص دشواری های کار پزشکی قانونی توضیح دهید.

با توجه به کمبود جدی پزشک در سازمان پزشکی قانونی استان برای برگزاری آزمون استخدامی طی سال جاری اقدام شد ولی هیچ پزشکی از این استان در آزمون شرکت نکرده بود چون فعالیت در پزشکی قانونی دشواری ها و سختی های خاص خود را دارد.

حل این موضوع نیازمند توجه جدی مسوولان است که در صورت بی توجهی در سال های نه چندان دور با بازنشسته شدن نیروهای فعلی، خدمت رسانی با خلل مواجه خواهد شد.

از سال گذشته با اقدامات انجام گرفته، فضای پذیرش این اداره با هدف ارایه خدمات بهینه به شهروندان گسترش یافت، هرچند تلاش شد شمار نیروهای این بخش نیز افزایش یابد اما نسبت به جمعیت مراجعه کننده به نیروهای بیشتری نیاز داریم.

برای برطرف کردن این معضل، این اداره کل از جذب نیروها در قالب های مختلف از جمله شرکتی استقبال می کند تا خدمت رسانی به مراجعه کنندگان به شکل مطلوبتری انجام شود.

میزان مراجعه کنندگان این اداره کل به دلیل بروز تصادفات در ماه های مرداد و شهریورماه افزایش پیدا می کند بنابراین وجود نیروهای بیشتر برای خدمت رسانی بسیار مهم و ضروری است.

با توجه به این موضوع از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و همچنین مسوولان استان درخواست می شود از اداره کل پزشکی قانونی استان بازدید داشته باشند تا مشکلات کنونی را از نزدیک ببیند و لمس کنند.

در مجموع این اداره کل با کمبود نیروی انسانی مواجه است که باید برای حل آن اقدام فوری انجام شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha