پایان چشم‌انتظاری گندم‌کاران فارس/ پرداخت کامل بهای گندم

شیراز-ایرنا-چندی پیش گندمکاران فارس از عدم پرداخت کامل بهای گندم گلایه داشتند ، معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس اعلام کرد بهای گندم کشاورزان کاملا پرداخت شده و روز گذشته بیش از سه هزار و چهارصد میلیارد تومان بدهی دولت به کشاورزان گندم کار پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عدم پرداخت بهای خرید تضمینی گندم در ماه‌های گذشته با حاشیه‌ها و گلایه‌های بسیاری از سوی گندم‌کاران همراه بود.

پایان چشم‌انتظاری گندم‌کاران فارس/ پرداخت کامل بهای گندم

گلایه گندم‌کاران از عدم پرداخت کامل بهای گندم

برخی گندمکاران فارس اظهار داشتند : با وجود اینکه از ۱۷ فروردین ماه سال ۱۴۰۲برداشت گندم را آغاز کرده‌ و محصول خود را به سیلوها تحویل داده‌اند، هنوز وجه کامل به آنها پرداخت نشده است.

رییس صنف کشاورزی فارس به عنوان نماینده گندم‌کاران در این باره گفت: برداشت گندم از ۱۷ فروردین ماه در جنوب فارس آغاز شده و تا ۳۱مردادماه ادامه داشته است اما مبلغ گندم خریداری شده توسط دولت به صورت کامل به کشاورزان فارس تا آن زمان پرداخت نشده است.

حیدر شیبانی افزود: در حال حاضر کشاورزان به دلیل عدم پرداخت این مبلغ با مشکلات بسیاری مواجه شده‌اند؛ این در حالیست که فصل کشت گندم هم شروع شده و کشاورزان در مناطق سردسیر مانند اقلید و خرم‌بید در ماه مهر کشت گندم را آغاز می‌کنند.

به گفته مدیر اجرایی اتاق اصناف کشاورزی فارس قرار بود تا پایان شهریورماه مبلغ مربوط به خریداری گندم به کشاورزان پرداخت شود اما این مبلغ پرداخت نشد و کشاورزان در بالاتکلیفی به سر می‌بردند.

البته این مشکل تنها به کشاورزان فارس محدود نمی‌شد و گندمکاران در سایر استان‌ها نیز با این مسئله رو به رو بودند.

پایان چشم‌انتظاری گندم‌کاران فارس/ پرداخت کامل بهای گندم

دستور رییس‌جمهور برای رسیدگی به مشکل گندمکاران

بر همین اساس مردادماه سال جاری اتاق اصناف کشاورزی ایران طی نامه‌ای به رئیس جمهوری خواستار رسیدگی به این موضوع شد، همچنین بنیاد ملی گندم‌کاران نیز در اعتراض به قیمت جدید گندم طی نامه‌ای سرگشاده موضوع را اعلام وصول کرد.

بدین ترتیب آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در جلسه هیأت دولت از وزارت جهاد کشاورزی خواست به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که گندم‌کاران با آرامش و اطمینان خاطر نسبت به دریافت حقوق خود، محصولات‌شان را تحویل مراکز تعیین‌شده بدهند.

در ادامه رئیس دفتر رئیس جمهوری طی نامه‌ای درباره «درخواست بازنگری قیمت خرید تضمینی گندم در شورای قیمت گذاری» خواستار بررسی مجدد و آنی موضوع شد.

تلاش برای به حداقل رساندن فاصله دریافت گندم و پرداخت

پس از آن وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: با دستور رئیس جمهور مقرر شد فاصله دریافت گندم و پرداخت وجه آن به کشاورزان را به حداقل برسانیم.

با این حال بر اساس آمار وزارت جهاد کشاورزی تا ۲۵مردادماه فقط ۴۲درصد مطالبات گندمکارها پرداخت شد یعنی از چیزی حدود ۱۶۴ هزار میلیارد تومان که باید به آنان داده می شده ۶۱ هزار میلیارد تومان آن پرداخت شد؛ لذا رئیس جمهور مجدداً در جلسه هیئت دولت به وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه دستور داد که این امر تسریع شود.

بدین ترتیب وزیر جهاد کشاورزی با اعتقاد به اینکه خرید تضمینی گندم به ۱۰ میلیون و ۳۰۵ هزار تن رسیده است، اعلام کرد: مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود.

جایگاه فارس در تولید و خرید گندم

اما با پایان یافتن شهریورماه و عدم پرداخت مبلغ کامل بهای گندم به کشاورزان، گلایه گندم‌کاران درخصوص تحقق نیافتن این مطالبه از سر گرفته شده است.

گندمکاران فارس در حالی با این معضل رو به رو شدند که استان فارس در حوزه تولید گندم از جایگاه ویژه‌ای در کشور برخوردار است، امسال با تولید یک میلیون و ۳۰۰هزار تن گندم از ۴۲۷ هزار هکتار کشت آبی و دیمی، با افزایش پنج برابری تولید در دیم‌زارها روبرو شده و شهرستان مرودشت نیز با ۲۰درصد تولید گندم، مقام نخست را در بین ۳۷شهرستان استان به خود اختصاص داده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس شهریورماه از اتمام برداشت گندم در این استان خبر داد و گفت: پس از ۱۳سال میزان گندم خریداری شده از کشاورزان این استان از مرز یک میلیون تن فراتر رفت که نسبت به سال گذشته افزایش ۲برابری دارد.

پایان چشم‌انتظاری گندم‌کاران فارس/ پرداخت کامل بهای گندم

پرداخت کامل بهای گندم

با این حال مسئولان اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس در پاسخ به اینکه چه زمانی بهای گندم به گندم‌کاران پرداخت می‌شود اعلام کردند تاکنون حدود ۱۱هزار و ۵۰۰میلیارد تومان به کشاورزان پرداخت شده و مبلغ باقی مانده تا مهرماه پرداخت خواهدشد.

با پیگیری برای حل این مشکل معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه پنجشنبه ۱۴مهرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد: تاکنون افزون بر ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری شده که با تامین منابع مورد نیاز مطالبات آنان تا پایان مهرماه به طور کامل و قطعی تسویه می‌شود.

و اما امروز معاون بازرگانی اداره کل غله و خدمات بازرگانی فارس از پرداخت کامل بهای گندم به کشاورزان فارس خبر داد و گفت: بهای گندم کشاورزان فارس کاملا پرداخت شده و روز گذشته بیش از سه هزار و چهارصد میلیارد تومان بدهی دولت به کشاورزان گندم کار پرداخت شد.

شهرام زارع روز سه شنبه در گفت‌وگو با ایرنا افزود: تعداد ۵۴نفر از کشاورزان به دلیل مسدود بودن حساب امکان واریز وجه نداشته اند که می‌بایست سریعا به مرکزی که گندم خود را تحویل داده‌اند مراجعه و شماره حساب جدید خود را اعلام کنند.

پایان چشم‌انتظاری گندم‌کاران فارس/ پرداخت کامل بهای گندم

از آنجا که گندم یک کالای اساسی و استراتژیک و بنیان زراعت کشور را تشکیل می‌دهد، نیازمند است تولید و کشت این محصول در کشور به ثبات و پایداری برسد و تحقق این امر نیز در گرو رضایتمندی کشاورزان و اشتیاق آنها برای هر چه بیشتر فعالیت کردن در این عرصه است؛ لذا اهتمام برای افزایش تولید گندم و ایجاد انگیزه در این قشر باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha