به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، متوسط آزادراهسازی در ده سال گذشته ۸۶ کیلومتر در سال بود که در صورت افتتاح ۵ پروژه آزادراهی طی سال جاری (که اکنون در ایستگاه دومین افتتاحیه قرار دارد)، متوسط ساخت آزادراه به ۲۹۳ کیلومتر طی یکسال افزایش خواهد یافت.
اولین افتتاح آزادراهی امسال کدام پروژه بود؟
تابستان امسال با هدف ساماندهی سفرهای مردم به شمال کشور، منطقه دو آزادراه تهران- شمال افتتاح شد و برای نخستین بار استان البرز از طریق مسیر آزادراهی به استان مازندران متصل شد. این بخش از آزادراه که از دوآب شهرستانک تا پل زنگوله به طول ۲۲ کیلومتر امتداد مییابد موجب کاهش ۵ کیلومتری از طول مسیر موجود کرج- چالوس و کاهش ۲۰ دقیقهای از زمان سفر شد و با حذف گردنه کندوان و اصلاح قوسهای موجود در مسیر به افزایش ایمنی سفر کمک کرد.
مسیر آزادراهی «منجیل به رودبار» نیز از جمله پروژههای اولویت دار با هدف ساماندهی مسیرهای تردد در شمال است که با وجود طول ۸.۵ کیلومتری به دلیل مسیر سراسر تونل وپلی که دارد هنوز تکمیل نشده است و قرار است در بهمن امسال افتتاح میشود.
دو پروژه دیگر آزادراهی که تا پایان سال افتتاح میشود
۲۴ کیلومتر از آزادراه تبریز- صوفیان نیز یکی دیگر از برنامههای سال ۱۴۰۲ است. آزادراه تبریز-صوفیان-مرند به طول ۶۶ کیلومتر بخشی از آزادراه سراسری تهران-بازرگان است که در قالب جاده ابریشم و قسمتی از بزرگراه آسیایی برای افزایش ظرفیت یکی از محورهای پر تردد تجاری و تفریحی منطقه طراحی شده است که ۲۴ کیلومتر آن قرار است امسال زیر عبور می رود. در ادامه افتتاح ۲۹ کیلومتر از آزادراه مراغه-هشترود نیز در صورت تامینمالی به موقع در دستور کار بهره برداری قرار دارد. این آزادراه یکی از محورهای مهم ارتباطی در غرب کشور است که رونق اقتصادی شهرهای جنوب آذربایجان شرقی را به همراه دارد و تسهیل تردد در سه استان آذربایجانشرق است.
دومین افتتاح آزادراهی دولت در سال ۱۴۰۲
طولانیترین آزادراه کشور یعنی شیراز-اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر آماده بهرهبرداری است که با افتتاح این پروژه طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند؛ ارزش روز این آزادراه حداقل ۲۵ هزار میلیارد تومان است که با سرمایهگذاری مشترک بنیاد تعاون وزارت دفاع و دولت آماده بهرهبرداری خواهد شد. با افتتاح این پروژه ۹ درصد به طول آزادراههای کشور افزوده میشود و طول مسیر اصفهان به شیراز ۱۳۴ کیلومتر کاهش پیدا میکند.
شیراز - اصفهان به آزادراه چهار فصل شهرت دارد
مجری آزادراههای مرکز و جنوب کشور پیش تر به ایرنا گفته بود: آزادراه شیراز- اصفهان به طول ۲۱۲ کیلومتر به دلیل چشماندازهای خاص که شامل دره، دشت، آبشار، رودخانه و سد میشود به آزادراه چهار فصل معروف است که هفته جاری با حضور رییس جمهوری به بهرهبرداری میرسد. در کنار مهمترین مزایای این آزادراه از جمله کاهش زمان سفر، افزایش ایمنی و صرفهجویی در مصرف سوخت، یکی از زیباترین آزادراههای کشور است که صاحب چشمنوازترین چشماندازهای طبیعی است.منطقه سرحد فارس با چشمنواز زیبا، دشتهای سرسبز و ییلاقات سرسبز در طول این مسیر آزادراهی قرار دارد. رود کٌر که بزرگترین رودخانه استان فارس است نیز در امتداد بخشی از آزادراه قرار دارد. سد درودزن مرودشت نیز بخش دیگری از چشمانداز این مسیر آزادراهی است.
نظر شما