کوچ مجرمان محیط زیست به فضای مجازی/ ۱۲ شکارچی در همدان دستگیر شدند

همدان- ایرنا- مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان گفت: انتشار تصاویر شکار و زنده گیری وحوش و همچنین حیوان آزاری در شبکه های اجتماعی گویای کوچ مجرمان محیط زیستی به فضای مجازی است که در این ارتباط محیط زیست همدان موفق به شناسایی و تشکیل پرونده برای ۱۲ متخلف در نیمه نخست امسال شده است.

سیده مریم محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پیشرفت فناوری‌های الکترونیک به ویژه در حوزه ارتباطات، فرصت‌ها و چالش‌های نوین را در این حوزه به همراه داشته است.

وی افزود: یعنی با وجود پیامدهای ارزشمند تکنولوژی اما شاهد شکل گیری تخلفات نوینی در این حوزه هستیم که روز به روز با پیشرفت تکنولوژی منسجم و سازمان یافته تر می شوند برای نمونه می توان به جرائم محیط زیستی و انتشار آن در فضای مجازی اشاره کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان اضافه کرد: هم اینک شاهد انتشار تصاویر شکار، زنده گیری وحوش همچنین حیوان آزاری در فضای مجازی هستیم که این امر باعث جریحه دار شدن روحیه جامعه، ترویج خشونت و در برخی موارد موجب ترغیب افراد به شکار و صید جانوران وحشی می شود.

محمدی ادامه داد: سال های اخیر مجرمان محیط زیستی به فضای مجازی کوچ کردند ولی سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان تنها متولی حمایت از حیوانات وحشی اقدام به راه اندازی مرکز فوریت های سایبری یگان حفاظت کرده است که این‌ مرکز با هماهنگی مراجع انتظامی به ویژه پلیس فتا در حال فعالیت است.

کوچ مجرمان محیط زیست به فضای مجازی/ ۱۲ شکارچی در همدان دستگیر شدند

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست برای جلوگیری از جولان مجرمان تخلفات محیط زیستی و برخورد قانونی با آنان، پیگیری لازم را از سوی قوه قضائیه برای جرم نگاری در فضای مجازی به عمل آورده است و این مساله در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در فضای مجازی دادستانی کل کشور مطرح شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان به بیان جرائم مجرمانه مرتبط با محیط زیست پرداخت و اظهار کرد: ترغیب دیگران به شکار و صید جانوران وحشی بدون پروانه در فضای مجازی بر اساس بند الف ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی و ماده ۱۰ قانون شکار و صید جرم است.

به گفته وی همچنین ترغیب دیگران به شکار و صید در فصول و ساعات ممنوعه یا از طریق غیرمجاز در فضای مجازی طبق بند الف ماده ۱۲۶ قانون مجازات اسلامی و بندهای الف، ب و ج ماده ۱۱ قانون شکار و صید تخلف زیست محیطی محسوب می شود.

کوچ مجرمان محیط زیست به فضای مجازی/ ۱۲ شکارچی در همدان دستگیر شدند

وی گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان ضمن پایش و حراست شبانه روزی مناطق تحت مدیریت و آزاد استان، اقدام به رصد مستمر فضای مجازی می کند که نتیجه این پایش ها، شناسایی ۱۲ تخلف محیط زیستی در فضای مجازی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست همدان ادامه داد: متخلفان با هماهنگی و همکاری پلیس فتا استان شناسایی و با تشکیل پرونده تحویل مرجع قضایی شدند که مقام قضایی افراد متخلف را به پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری محکوم کرده اند.

محمدی جرائم کشف شده در فضای مجازی را شامل انتشار تصویر و فیلم شکارها و خرید و فروش حیوانات از جمله شکار قوچ و میش، کل و بر، روباه، خرگوش، دلیجه، کبک، کبوتر، سنجاب و سهره عنوان کرد.

وی اضافه کرد: مجموع مجازات های تعیین شده ۳۰۰ میلیون ریال جزای نقدی و سه سال حبس تعزیری و رای غیابی بوده است.

همدان دارای ۶ منطقه حفاظت شده و ۱۳ منطقه شکار ممنوع است و تاکنون ۳۰۷ گونه جانوری در این استانی شناسایی شده است

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha