شبکه بهداشت درگز برای بیش از ۲۴۰۰ شهروند پرونده روانپزشکی تشکیل داد

مشهد-ایرنا- سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان درگز گفت: پرونده روانپزشکی برای ۲ هزار و ۴۳۰ شهروند در این شهرستان پس از غربالگری و ارزیابی‌های سلامت روان توسط شبکه بهداشت تشکیل شد.

دکتر علیرضا قنبری روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: ۳۳ هزار و ۵۸۰ نفر از ساکنان شهرستان درگز طی یکسال اخیر از نظر سلامت روان اجتماعی و اعتیاد مورد غربالگری قرار گرفتند که در سامانه الکترونیک "سینا" (سـامـانـه یکپـارچـه نــظام اطـلاعــات) وزارت بهداشت ثبت شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع افراد مورد ارزیابی، ۲ هزار و ۴۳۲ نفر از طرف پزشک کد اختلال روانپزشکی دریافت کردند، بیان کرد: در میان این افراد ۱۲۲ نفر دارای افکار آسیب رسان به خود و ۷۵ مورد نیز اقدام به خودکشی داشته اند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان درگز اضافه کرد: این افراد بعد از تشکیل پرونده روانپزشکی برای ایجاد سبک زندگی سالم و تاثیر حمایت و ارتباطات اجتماعی سالم در سلامت روان، به صورت ماهیانه مورد مراقبت قرار می گیرند.

وی با اشاره به اهمیت نقش خودمراقبتی در سلامت روان افزود: بدین منظور یک هزار و ۶۵۰ نفر نیز به صورت گروهی یا چهره به چهره مورد آموزش روانپزشکی قرار گرفته اند.

قنبری اظهار داشت: برگزاری جلسات آموزشی مهارتهای زندگی برای هزار و ۵۰۰ نفر، آموزش مهارتهای فرزندپروری برای ۴۵۰ نفر، بازآموزی های سلامت روان به همه کارکنان شبکه بهداشت و درمان درگز اعم از بهورز، مراقب سلامت، پزشک و دیگر افراد و نیز آموزش امدادگران هلال احمر، مددجویان بهزیستی و کمیته امداد، معلمان و مشاوران مدارس، دانش آموزان و اولیا مدارس ازجمله فعالیت های این شبکه بوده است.

وی ضمن گرامیداشت هفته ملی سلامت روان و قدردانی از تلاش و پیگیری کارشناسان این واحد اظهار داشت: سازمان بهداشت جهانی در رابطه با سلامت روان ۲ هدف "ارتقا و پیشگیری" و سپس "درمان و پیشگیری" را دنبال می کند، لذا نظر به نقش مهم سلامت روان در تمامی ابعاد زندگی و همچنین ایجاد پایداری در برابر مشکلات و تاب آوری توصیه می شود شهروندان جهت دریافت مشاوره یا خدمات روان درمانی به مراکز خدمات جامع سلامت شهید «صیاد شیرازی، شهید مدرس و مرکز بهداشت مرکزی» این شهرستان مراجعه کنند.

شهرستان مرزی، کوهستانی و ۷۵ هزار نفری درگز در ۲۵۴ کیلومتری شمال مشهد و در جوار مرز ایران و ترکمنستان علاوه بر چهار شهر درگز، لطف‌آباد، نوخندان و چاپشلو، ۱۳۶ روستا دارد که ۱۱۰ روستای آن دارای جمعیت بیش از ۲۰ خانوار است.

۱۰ اکتبر برابر با ۱۸ مهرماه به عنوان روز جهانی سلامت روان نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha