دمیدن جان تازه در کالبد کارخانه صنایع مخابرات راه‌دور ایران

شیراز-ایرنا- با احیای کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران و پایان رکود ۱۴ساله این کارخانه که پیگیری احیای آن در سفر نخست رییس جمهور به فارسصورت پذیرفت ، امید تازه‌ای در دل کارگران این کارخانه زنده گردید و کام آنها را برای شروع فصل جدیدی از فعالیت‌های این کارخانه شیرین کرد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) از قدیمی‌ترین واحدهای صنعتی شیراز است که پس از ۳۵سال فعالیت دچار رکود و ورشکستگی شد و ۱۴ سال چراغ این کارخانه به خاموشی گرایید.

دمیدن جان تازه در کالبد کارخانه صنایع مخابرات راه‌دور ایران

آغاز فعالیت‌های کارخانه از سال ۵۳

این کارخانه از سال ۱۳۵۳ تولید تجهیزات و زیرساخت‌های مخابراتی کشور را آغاز کرد و در نهایت سال ۱۳۸۲ در فرآیند خصوصی سازی قرار گرفت؛ این فرآیند یکسال بعد به سرانجام رسید اما این کارخانه راهبردی رفته رفته دچار سوء مدیریت، بدهی‌های کلان و در نتیجه رکود و ورشکستگی شد و سال ۸۸ با تصمیم دولت دهم به هیات حمایت سپرده شود.

اما در ۱۲ سال پس از آن اقدامی ارزنده برای احیای این واحد تولیدی که توان اسمی اشتغال آفرینی برای بیش از ۲ هزار نیرو را داشت انجام نشد و کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در خاموشی و رکود کامل روزگار گذراند.

با آغاز دولت سیزدهم و پیش از آن هنگامی که فعالیت‌های آیت الله رئیسی در قوه قضاییه ادامه داشت ، احیای واحدهای تولیدی راکد به طور جدی در دستورکار قرار گرفت و رویکرد محوری دولت مردمی و ایران قوی ، بار دیگر احیای کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) را به صدر اخبار آورد.

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱ در جلسه بررسی وضعیت واحدهای راکد استان در شیراز نخستین بار اعلام کرد که قرار شده این کارخانه در قالب مزایده به سرمایه‌گذار جدید واگذار شود تا مطالبات کارگران و سایر مطالبات پرداخت و سپس نسبت به راه‌اندازی مجدد آن اقدام شود.

دادستان کل کشور ۱۷شهریورماه ۱۴۰۱ به شیراز آمد تا چند موضوع را بررسی و رسیدگی کند، مساله تعطیلی کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران یکی از این موضوعات بود.

حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری با بیان اینکه تعطیلی کارخانه مخابرات راه دور ایران جز زیان طرفین و افزایش مطالبات نتیجه دیگری نداشته، تأکید کرد که باید راهکارهای حقوقی، اجرایی و مالی برای احیای کارخانه پیش بینی شود و البته هر تصمیمی در این خصوص باید منافع اعضا از جمله کارگران، طلبکاران، سرمایه گذاران و سهامداران خُرد و کلان و مصلحت جامعه را مدنظر قرار دهد.

دادستان کل کشور اعلام کرد: عبور از این مشکلات و بازگرداندن کارخانه به چرخه تولید نیازمند همت و تعامل طرفین و حمایت نهادهای ذی‌مدخل است که با ورود جدی استانداری و مجموعه قضایی فارس روند پیگیری اقدامات تسریع شده است.

او در بررسی وضعیت این کارخانه تاکید کرد که پیش شرط هر اقدام عملی درباره کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران باید احیا و بقای ماهیت تولیدی آن باشد و در این مسیر اهلیت و صلاحیت خریدار و برنامه زمانبندی برای احیا تحت نظارت دستگاه قضایی و اداره کل بازرسی استان باید محور تصمیم‌گیری برای واگذاری این کارخانه باشد.

کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران در دولت سیزدهم

یکبار مزایده این کارخانه فراخوان و پیشنهادها دریافت شد اما به دلیل آنچه که " برگزاری مزایده به شکل یکجا و نه جداگانه" این مزایده ابطال شد.

محسن ربانی‌زاده، معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس ۲۶ آذرماه ۱۴۰۱ در پایان مهلت تسلیم پیشنهادها برای شرکت در مزایده کارخانه آی تی آی شیراز با اعلام ابطال این مزایده، گفت: در جریان سفر شهریورماه ۱۴۰۱ دادستان کل کشور به شیراز تصمیم گرفته شد که کارخانه به شکل یکجا به اهلش فروخته شود و از آنجا که شرط واگذاری یکجا در مزایده فعلی قید نشده بود، در کارگروه رفع موانع تولید استان تصمیم گرفته شد که این مزایده باطل و مزایده جدید در اولین فرصت برگزار شود.

ربانی زاده در این ارتباط بیان کرد: در مزایده جدید به علاوه بر تاکید بر واگذاری یکجای کارخانه، اهلیت شرکت کنندگان نیز سنجیده و محرز می‌شود تا پس از واگذاری، کارخانه به شکل صنعتی باقی بماند و تاکید استاندار فارس نیز بر این است که خریدار تعهد دهد که ظرف یکسال این کارخانه به فعالیت تولیدی خود بازگردد.

بار دیگر خردادماه امسال بود که معاون وقت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس از برنامه ریزی‌های برای واگذاری کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران (ITI) در قالب مزایده خبر داد و هدف اصلی و نهایی از این کار را غیر از پرداخت حقوق ذی نفعان و حفظ کاربری صنعتی این کارخانه عنوان کرد.

محسن ربانی زاده از دادگستری استان فارس خواست تا مبلغ بدهی به کارگران و بازنشستگان دارای احکام قضایی را احصا و نتیجه را برای تسویه به استانداری اعلام کند تا در این مزایده لحاظ شود.

او درباره شرایط مزایده هم گفت: ملاک بررسی درخواست های خرید اهلیت فنی و توان مالی خریدار است و شرکت کارخانجات مخابراتی ایران یکی از متقاضیانی است که از دانش فنی و نیروی متخصص لازم برخوردار است، اما باید شرایطی فراهم شود تا علاوه بر این شرکت، دیگر خریداران دارای اهلیت نیز بتوانند در این مزایده شرکت کنند.

او دورنمای این اقدام را تعیین تکلیف کارخانه ITI دانست تا بتواند به جایگاه برجسته‌ای که به ویژه در ابتدای دهه ۸۰ داشت، بازگردد، به اشتغالزایی برسد و نیازهای صنعت مخابراتی کشور را تامین کند.

دستور مستقیم رئیس جمهور برای حل مشکلات کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران

رئیس جمهور که پیشتر نیز نشان داده است که احیای تولید و صنایع تولیدی راکد را در اولویت کاری خود قرار داده، با حضور معاون اجرایی و رییس دفتر خود و وزیر صمت، رییس کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد و معاون بانک مرکزی برای حل مشکلات ۶ واحد صنعتی بزرگ کشور با مسئولان آنها به گفت‌وگو نشست.

یکی از این واحدهای راکد کارخانه صنایع مخابرات راه دور ایران بود که برای بحث و بررسی درباره آن استاندار فارس به پاستور رفته بود و آخرین وضعیت این کارخانه راکد را به طور دقیق تشریح کرد و بحث و بررسی درباره چگونگی پرداخت بدهی‌های باقیمانده کارگران و راهکارهای احیای آن مطرح شد.

کارخانه صنایع مخابراتی راه دور ایران (ITI) که نزدیک به ۱۴ سال سوءمدیریت آن را گرفتار مشکلات کرد و عدم نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و بدهی آن را به تعطیلی کشاند حالا در انتظار سرمایه‌گذار برای احیای مجدد است.

برای رفع مشکلات این کارخانه هفته‌ای یک جلسه در سطوح اداره کل اقتصادی، معاونت هماهنگی اقتصادی استانداری فارس، بانک‌ها، بخش خصوصی و دیگر دستگاه های متولی بخش صنعت و اقتصادی استان برگزار شد.

به گفته استاندار فارس در صورت احیای این واحد صنعتی بزرگ امکان بازگشت دستکم یک‌هزار و ۳۰۰نفر به طور مستقیم به چرخه اشتغال فراهم و ظرفیت گسترده در صنایع مخابرات از راه دور ایران نیز احیا می‌شود.

در پایان بحث و بررسی‌ها درباره این کارخانه ۵۰ ساله، آیت الله رئیسی برای حل مشکلات مطرح و راه‌حل‌های ارائه شده، دستورات لازم را صادر و مسئولان مربوطه را به پیگیری و رفع مشکلات تا دستیابی به نتیجه نهایی مکلف کرد.

دمیدن جان تازه در کالبد کارخانه صنایع مخابرات راه‌دور ایران

رئیس‌جمهور از مسئولان خواست تا گزارش اقدامات صورت گرفته برای حل مشکلات این واحد صنعتی بزرگ و پنج کارخانه دیگر به او ارائه کنند.

به اعتقاد آیت‌الله رییسی امروز «تولید» محوری‌ترین مسئله کشور است و دولت برای حمایت از همه تولیدکنندگان و کارآفرینان در سراسر کشور عزمی جدی دارد.

رییس جمهور این را هم مورد تأکید قرار داد که چنین جلسه‌هایی برای حمایت از تولید و رفع موانع و مشکلات تولیدکنندگان به عنوان یکی از مسایل مهم و اولویت دار دولت ادامه خواهد داشت.

دستور مستقیم رئیس جمهور برای پای کارآوردن مسئولان مرتبط و پیگیری او جهت به سرانجام رسیدن این تصمیمات نوید احیای این صنعت دیرینه فارس را داد تا این کارخانه بتواند فعالیت دوباره خود را برای تولید و شکوفایی اقتصادی آغاز کند.

دمیدن جان تازه در کالبد کارخانه صنایع مخابرات راه‌دور ایران

حل مشکلات کارخانه در دور دوم سفر ریاست جمهوری

و حالا در آستانه سفر رییس‌جمهور به استان فارس امید احیای این کارخانه بیش از پیش افزایش یافته است.

رییس‌جمهور همراه با هیات دولت قرار است در ۲۰ و ۲۱مهرماه میهمان استان فارس باشند؛ سفری که بدون شک با رهاوردهای بسیاری همراه خواهد بود.

چندی پیش استاندار فارس در نشت شورای اداری استان در شیراز، با اشاره به سفر قریب‌الوقوع رییس جمهور به فارس گفت: پیش نویس خوبی برای دور دوم سفر رئیس جمهور به استان آماده شده که حاکی از رشد سه برابری اعتبارات نسبت به دور اول است.

وی به تحقق ۸۵ درصدی مصوبات دور اول سفر رئیس جمهور به فارس اشاره کرد و گفت: در سفر دوم، بناست هر وزیر به ۲شهرستان سفر کند و بدین ترتیب همه شهرستان های استان میزبان وزرای دولت سیزدهم خواهند بود.

آنطور که استاندار فارس می‌گوید در این سفر قرار است طرح‌های بزرگی در بخش‌های مختلف به بهره‌برداری برسد و به احتمال زیاد احیای کارخانه آی تی آی نیز یکی از برنامه‌های مهم دولت در این سفر خواهد بود.

استاندار فارس روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران گفت: آی تی ام سی این کارخانه را ۶ ماه اجاره کرد تا دستگاه ها را تعمیر کند که به گفته رییس آی تی ام سی تقریبا پایان یافته است.

وی ادامه داد: مالکیت کارخانه مبهم است که پس از جلسات متعدد مصوب شد خریداری پیدا شود و بانکهای مرکزی و ملی به آن کمک کنند و وام بدهند.

به گفته استاندار فارس طبق قانون پس از مزایده خریدار باید ظرف یک ماه پول را یک‌جا بپردازد و به همین دلیل خریداری پیدا نمی‌شد چراکه تمدید این زمان خلاف قانون است، در واقع دنبال این بودیم که یا سران سه قوه به ما اجازه تمدید زمان بدهند یا بانک ملی شش دانگ را تملک کند بعد به خریدار جدید واگذار کند که امروز اعلام کردند مورد دوم پذیرفته شده و با حضور رئیس جمهور تفاهم نامه امضا می‌شود و بازدید رئیس جمهور آغازی بر این روند است.

انعقاد تفاهم‌نامه کنسرسیوم و بانک ملی

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس هم اخیراً از انعقاد تفاهم‌نامه کنسرسیوم و بانک ملی جهت احیای این کارخانه در دور دوم سفر ریاست جمهوری و هیئت دولت به استان فارس خبر داده و در این باره اعلام کرده که پس از انعقاد تفاهم‌نامه، پرداخت مطالبات کارگری و دیون تأمین اجتماعی و بانک‌ها از محل تسهیلات دولت اجرایی می‌شود تا شاهد آغاز فصل جدید در راه‌اندازی کارخانه آی تی آی باشیم.

به گفته معاون استاندار کنسرسیوم از ستاداجرایی فرمان امام(ره)،‌ مجموعه آسیاتک و شرکت نماینده از شرکت تخصصی استان آی تی ام سی تشکیل شد و در ادامه این کنسرسیوم با انعقاد تفاهم نامه با بانک ملی به عنوان بانک قانونی برای تملک ۶ دانگ کارخانه و نماینده سایر مراجع مالی، مسیر دریافت تسهیلاتی را دنبال خواهد کرد تا در کنار راه‌اندازی کامل کارخانه بتواند مباحث پرداخت مالی را دنبال کند.

وی همچنین اعلام کرد پس از بازدید رئیس جمهور از فضای فعالیت کارگران در سالن‌های کارخانه آی تی آی، در حضور هیئت حمایت از صنایع، نماینده کانون بازنشستگی آی تی آی و کارگران تفاهم‌نامه مذکور به امضا خواهد رسید و عملیات حقوقی پرداخت تسهیلات در آن تاریخ شروع خواهد شد.

امید برای احیای این واحد تولیدی

بدین ترتیب امید دیگری برای احیای این واحد تولیدی در دل کارگران این کارخانه زنده شده است؛ کارخانه‌ای که در سالهای گذشته به عنوان یک برند و قطب الکترونیک و فناوری شناخته می‌شد و نقش مهمی در رونق اقتصادی استان و اشتغال‌زایی داشت.

در حال حاضر یکی بزرگترین مشکل کارخانه آی تی آی مطالبات بانکی و کارگری محسوب می‌شود چراکه حجم مبالغ مالی که در اختیار هیئت حمایت از صنایع قرار گرفته نتوانسته جوابگوی مطالبات به خصوص مطالبه کارگران باشد.

این در حالیست که در طول این سال‌ها کارگران این کارخانه بدون اینکه مطالباتشان پرداخت شود بازنشسته شده‌اند و این مشکل تبدیل به یک معضل بزرگ برای آنها شده است.

بدون شک با احیای این کارخانه افزون بر حل مشکل کارگران، ظرفیت بزرگی به صنایع مخابراتی کشور افزوده خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha