دانشگاه علمی کاربردی شرایط تحصیل همزمان را در رشته‌های مهارتی فراهم کند

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه علمی کاربردی باید شرایطی ایجاد کند تا دانشجویان دانشگاه های نظری و صنعتی هم بتوانند در صورت علاقه مندی به صورت همزمان در رشته های مهارتی دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، محمدعلی زلفی گل روز سه شنبه در آیین گرامیداشت سی و دومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مراسم اظهار داشت: دانشگاه جامع علمی کاربردی تکه ای از جورچین علمی کشور است و تاکنون نقش خود را به خوبی انجام داده است و در آینده هم باید نقش بیشتری از خود به نمایش بگذارد.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی باید بیش از گذشته نسبت به به‌روز رسانی توجه داشته باشد و با پویایی اثر بخشی خود را در جامعه ارتقا دهد.

زلفی گل با بیان اینکه اولین توصیه رهبر در بیانیه گام دوم عنایت ویژه به علم و دانش است، تاکید کرد: ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفته اند که در پی رستاخیز علمی هستیم و می توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم.

وزیر علوم گفت: توجه رهبر انقلاب به مهار تورم و رونق تولید و توجه به شرکت های دانش بنیان ستودنی است‌.

وی مهمترین سرمایه هر کشور را فرهنگ دانست و گفت: عقل و علم زیست بوم فرهنگی مناسب و فرهنگ فکر را شکل می دهد. فکر به احساس و احساس به عمل منجر می شود.

زلفی گل تصریح کرد: مشکل مزمن کشور ناهمگونی منافع ملی با منافع فردی است، ولی باید در قوانین طوری تصمیم بگیریم که منافع فردی و ملی همسو شود. می توانیم در قوانین و مقررات که تصویب می کنیم به منافع فردی و ملی توجه کنیم. در آیین نامه های استخدام، ترفیع و ارتقا در هیات امنای وزارت علوم به این موضوع توجه شده است. 

دانشگاه علمی کاربردی شرایط تحصیل همزمان را در رشته‌های مهارتی فراهم کند

توسعه با قانون دانش پایه و نظارت مستمر محقق می شود نه با توصیه 

وی در ادامه به تشریح مشکلات پرداخت و گفت: هدف ما باید واضح باشد و هدف مبهم قابل دسترسی نیست. کشور ما از نظر منابع عالی است بیش از ۸۰ هزار عضو هیات علمی و ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم، اما آموزش عالی باید همه بازیگران را شامل محققان، پژوهشگران و دانشجویان پسادکتری را درنظر بگیرد.

زلفی گل گفت: باید به همه بخش های پژوهش یعنی پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای توجه متناسب شود؛ زیرا هر کدام آورده خود را دارد.

وزیر علوم افزود: باید بدانیم تافته جدابافته از دنیا نیستیم. باید دانش تاریخ را بدانیم و علم تاریخ یک سرمایه است؛ باید تجربه را ارزان بخریم و نباید برای دانش موجود در دنیا دوباره هزینه کنیم؛ باید این تجربه را بومی کنیم.

وی ادامه داد: بحث دیگر در وزارت علوم دیپلماسی علمی و کار گروهی است و مشارکت هر هدفی را محقق می کند. بنیان پیشرفت تغییر دیدگاه است. عده ای معتقدند باید مزیت های نسبی و برخی معتقدند باید مزیت ایجابی تولید کنیم؛ مثلا از طریق دانش باد را به ثروت تبدیل کنیم.

زلفی گل درباره مهاجرت نخبگان نیز گفت: این فقط مهاجرت نخبگان نیست؛ بلکه مهاجرت ژن ها است‌. باید توان بنیاد ملی نخبگان در معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری افزایش یابد تا بیشتر به نخبگان توجه کنند.

وزیر علوم با تاکید بر اهمیت اصول نمایه سازی در مستندات علمی، یادآور شد: تشکیل سامانه دانا در پایگاه استنادی جهان اسلام در این همین راستا انجام شد.

وی با تشریح برخی دستاوردهای این وزارتخانه در دو سال گذشته، گفت: اگر می خواهیم تمدن را احیا و انقلاب را صادر کنیم، باید برای علم و فناوری سرمایه گذاری کنیم.

آیین گرامیداشت سی و دومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز (سه شنبه) با حضور وزیر علوم و رییس دانشگاه علمی کاربردی، همچنین شماری از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حوزه هنری برگزار شد.

همچنین در این مراسم از سامانه نظارت تصویری به عنوان بخشی از پروژه سامانه هوشمند نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه جامع علمی کاربردی توسط وزیر علوم، علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و محمد حسینی معاون امور مجلس رییس جمهور رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha