فعالیت‌های سازمان سنجش افزایش می‌یابد/ جزییات سازمان جدید تا سه ماه آینده

تهران- ایرنا- رییس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: با تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور فعالیت‌های سازمان سنجش گسترش می‌یابد که جزییات آن پس از تدوین نهایی اساسنامه و تا سه ماه آینده مشخص می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، عبدالرسول پورعباس امروز (سه شنبه) در حاشیه آیین گرامیداشت سی و دومین سال تاسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی بر همه دستگاه های زیر نظر رییس جمهوری نظارت دارد، افزود: با تشکیل سازمان جدید، همه قوانین موجود همچنان حاکمیت دارد از جمله شورای سنجش و پذیرش دانشجو، فقط گستره فعالیت سازمان سنجش آموزش کشور از آزمون گیری به سنجش آموزش های کشور تسری می یابد.

وی ادامه داد: سازمان سنجش آموزش کشور در حال حاضر فعالیتی در زمینه سنجش آموزش کشور ندارد و فقط در زمینه سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها فعالیت می کند، این سازمان باید سنجش داوطلبان ورود به دانشگاه ها را هم انجام دهد و همچنین نظام آموزشی کشور را از نظر کیفیت اعتبار بخشی و رتبه بندی کند.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: ساختار اجرایی کشور در امور سنجش و ارزیابی نظام آموزشی کشور در آینده به این شکل خواهد بود که سازمان سنجش به یک ساختار و نهاد مستقل هیات امنایی زیر نظر نهاد ریاست جمهوری تبدیل می شود و سنجش، ارزیابی و اعتبار سنجی وزارتخانه های مختلف را انجام می دهد.

پورعباس افزود: در مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که به تازگی از سوی رییس جمهوری ابلاغ شد، آمده است که اساسنامه این سازمان باید طی سه ماه آینده تدوین و منتشر شود. هنوز اساسنامه این سازمان منتشر نشده است، تمام موارد سوالات و ابهامات در اساسنامه پاسخ داده می شود.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با این شیوه اعتماد عمومی به سازمان سنجش از بین می رود، این موضوع را رد کرد و گفت: اکنون نیز دولت و مجلس شورای اسلامی بر سازمان سنجش نظارت دارند.

رییس سازمان سنجش تصریح کزد: سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری و تمام نهادهای نظارتی بر سازمان سنجش نظارت دارند و در آینده هم خواهند داشت.

پورعباس یادآور شد: سازمان سنجش سازمانی است که برای سه تا چهار وزارتخانه فعالیت می کند. با اینکه زیر نظر یک وزارتخانه است، بهتر است از موضع مستقل با تمام وزارتخانه ها تعامل کند.

وی ادامه داد: تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزشی کشور با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی قطعی است و رییس جمهوری مصوبه آن را برای اجرا ابلاغ کرده است، ولی تا وقتی که اساسنامه آن تدوین و تصویب نشود، سازمان سنجش به همین شکل به فعالیت خود ادامه می دهد.

به گزارش ایرنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۰ مهرماه ۱۴۰۲ مصوبه خردادماه شورای عالی انقلاب فرهنگی با عنوان تشکیل سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور که به صورت یک سازمان مستقل زیرنظر رییس جمهوری تشکیل می شود را برای اجرا ابلاغ کرد.

این مصوبه در جلسه مورخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی و در جلسه ۸۸۳ مورخ ۳۰ خرداد امسال شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید.

بر اساس این مصوبه، سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهور تشکیل می شود.

متن این ابلاغیه خطاب به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش، دانشگاه آزاد اسلامی، سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به این شرح است:

ماده واحده- با هدف استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی، رتبه بندی و تضمین کیفیت در نظام آموزش کشور و به منظور تحقق مفاد بند ۱۳ سیاست های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش و بند۲-۳ سیاست های کلی علم و فناوری مبنی بر «استقرار نظام جامع رصد، نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت در نظام آموزش و پرورش» و «ساماندهی و تقویت نظام های نظارت، ارزیابی، اعتبارسنجی و رتبه بندی در حوزه‌های علم و فناوری»؛ تصمیم سازی درخصوص ایجاد مرجعیت حرفه ای و استقلال نهادی طی جلسات مورخ ۱۲/۱۲/۱۴۰۱ و ۲۱/۱۲/۱۴۰۱ ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، صورت پذیرفت.

بر این اساس؛ مطابق با تکالیف نظارتی و راهبردی شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرآیند اجرایی سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش (فصل هفتم، بند ۱۹) و سند نقشه جامع علمی کشور (راهبرد کلان ۶) ناظر بر ایجاد نظام سنجش و ارزشیابی و تضمین کیفیت در تعلیم و تربیت رسمی و عمومی کشور؛ انسجام بخشی و تقویت یکپارچگی در سیاستگذاری و نظارت و اعتبارسنجی در نظام آموزش عالی کشور؛ ایجاد سازوکارهای سنجش توانمندی های دانش آموزان، معلمان و عملکردهای مدرسه، مستقل از مؤسسات مجری آموزش و به استناد بند ۱ ماده ۴ سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر «رصد و پایش مستمر، روزآمد و نظام مند وضعیت حوزه فرهنگ و دانش و افق آینده آن» در راستای «تحقق نظام سنجش و پایش وضعیت فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری کشور»؛ «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» با بهره‌گیری از ظرفیت های تخصصی نهادهای علمی کشور متمرکز بر راهبری، ارزیابی و ایفای نقش نظارتی با مأموریت ایجاد مرجعیت واحد در دو محور ارزشیابی، اعتبارسنجی و تضمین کیفیت نظام آموزش کشور (اعم از آموزش و پرورش و آموزش عالی در دو حوزه پزشکی و غیرپزشکی) و سنجش توانمندی های آموزشی، به‌صورت هیأت امنائی و با التزام به عدم ایجاد بار مالی جدید و افزایش اندازه دولت، به صورت یک سازمان مستقل زیر نظر رییس جمهوری تشکیل می شود.

تبصره - اساسنامه «سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور» حداکثر ظرف مدت سه ماه با محوریت ستاد تعلیم و تربیت دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و با همکاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه، سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی، تدوین و برای تصویب به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه می‌گردد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha