گردشگری و معنویت جدایی‌ناپذیرند/ سفر یعنی بازگشت به خویشتن

تهران- ایرنا- پژوهشگران و اساتید حوزه گردشگری در نشست تخصصی گردشگری و معنویت از رابطه جدایی‌ناپذیر گردشگری و معنویت سخن گفتند و تاکید کردند که اینها در پیوند عمیق با یکدیگرند.

به گزارش خبرنگار گردشگری ایرنا، نشست تخصصی گردشگری و معنویت با رویکرد سلامت معنوی روز سه‌شنبه - ١٨ مهر- با حضور جمعی از اساتید دانشگاه و حوزه علمیه پژوهشگران و متخصصان حوزه گردشگری و اجرای استاد سهیل محمودی (شاعر) در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

محمدحسین ایمانی خوشخو رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی در این نشست اظهار داشت: تاکنون سه پیش نشست کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت برگزار شده است. این کنفرانس به زودی در هفته پژوهش پس از جمع بندی چهار نشست تخصصی برگزار خواهد شد.

رییس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی گفت: گردشگری معنوی علاقه مندان زیادی در داخل و خارج ایران دارد، انسان‌های طالب مفاهیم جدید در نگرش معنوی به سفر را جلب می کند.

ایمانی خوشخو، سلامت روان با نگرش معنوی به گردشگری را مهم دانست و افزود: در رابطه سلامت گردشگری و معنویت هنوز حرف های زیادی وجود دارد . ٩٠ درصد گردشگری و سفر را فرار از خستگی‌های روحی می‌دانند یعنی در بطن سفر و گردشگری معنویت و آرامش روح نهفته است.

وی گفت: اگر پیگیر سلامت معنوی هستیم سفر و گردشگری یکی از مهمترین راه هاست. تعبیری با عنوان «توریسم‌تراپی» بخش مطالعاتی جدیدی در حوزه گردشگری است که تجویز می‌کند افراد به کدام مقاصد گردشگری سفر کنند.

آرامش و سلامت معنوی با گردشگری رابطه مستقیم دارد

منوچهر جهانیان عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ هم ضمن تاکید بر ضرورت تدوین سند ملی گردشگری تعالی بخش با حمایت وزارت میراث فرهنگی گفت: آرامش و سلامت معنوی از مفاهیم بنیادی است که در زندگی بشر جاری است و با گردشگری رابطه مستقیم دارد، سلامت معنوی رکن چهارم سلامت انسان است و تکمیل کننده سایر ابعاد انسانی است.

سفر برای انسان ایجاد انگیزه می کند ایمان و اعتماد به خالق هستی در سفر نهفته است که انسان به راز هستی پی می برد و به آرامش روحی و جسمی می رسدوی افزود: در فرهنگ دینی ما مسلمانان روایت های فراوانی از سلامت و سفر وجود دارد. در محورهای سلامت معنوی مهارت افزایی و دانایی اولویت دارد گردشگری دیگر صرفا تفریح و سرگرمی نیست بلکه به کشف ناشناخته ها یعنی معرفت افزایی تاکید دارد و باعث آرامش روحی و روانی می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ افزود: زیبایی شناسی محور دیگر سفر است تماشای جاذبه های تاریخی و طبیعی و آیین های محلی بطن زیبایی شناسی است، سفر برای انسان ایجاد انگیزه می کند ایمان و اعتماد به خالق هستی در سفر نهفته است که انسان به راز هستی پی می برد و به آرامش روحی و جسمی می رسد.

جهانیان عقلانیت و خردورزی را نتیجه سفر دانست و گفت: انسان در سفر به وجه تمایز انسان و سایر مخلوقات پی می برد، تعامل و تعادل فرهنکی و اجتماعی محور دیگر سفر و گردشگری است زیرا گردشگری ابزاری برای صلح و دوستی میان ملت هاست.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و فرهنگ توضیح داد: احساس مسئولیت و وظیفه شناسی محور دیگر سفر و گردشگری است که کاملا اخلاقی است و مسئولیت نسبت به طبیعت و جامعه محلی است و در نهایت سفر بازگشت به خویشتن را در نهاد خود دارد، که آرامش و اطمینان خاطر برای انسان را به بهترین شکل ممکن ایجاد می کند که سلامت معنوی انسان را تضمین می کند.

گردشگری در ذات خود سلامت روان را در بر می‌گیرد

حجت الاسلام رسول ایمانی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: گردشگری در ذات خود سلامت روان را در بر می‌گیرد و این ظرفیت را در خود دارد تا تعاملات اجتماعی و ایفای نقش اجتماعی را افزایش دهد که سلامت روان فرد را نشان خواهد داد.

ایمانی توضیح داد: در سنت‌های عرفانی خلوت گزینی رواج داشته است، اما در عصر حاضر گردشگری و سفر می‌تواند زمینه ساز گریز از تعاملات روزمره باشد، سفر در جوامع امروزی خرق لایه‌های هویتی و خودآگاهی است و در نهایت خدا آگاهی ایجاد می‌کند که کارکرد تعالی بخشی و معنویت سفر و گردشگری را نشان می دهد.

خانم سراج مدرس حوزه علمیه نیز در این نشست گفت: بشر دو موعد دارد یکی زمان تولد و دیگری زمان معاد، انسان در سیر این دو موعد تمام مدت در حال سیر و سفر است و در جریان این گردش حضور دارد.

وی گفت: سلوک و معنویت، مدل انسان در سیر زندگی را مشخص می کند، برخی از انسان ها چنان غرق در مادیات و ابزار هستند که از هدف و مسیر سفر غافل می شوند اینکه این سیر و مرکب دنیایی راهی برای تعالی است.

مدرس حوزه علمیه توضیح داد: «سیر و سفر» هیجانات خاص خود را دارد به شرط آنکه بر مبنای الگوی قرآنی باشد «سیر و نظر» که در قرآن تاکید شده است سفر و فهم در خلقت و آفرینش را توصیه می‌کند.

سفر خانوادگی در ایران همچنان مرسوم است

شهاب طلایی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) هم گفت: گردشگری خانوادگی در جامعه شرق و غرب آسیا به دلیل روابط خانواده پر رنگ‌تر است، الگوهای مختلفی برای سفر وجود دارد. بیش از ٢٠٠ میلیون جمعیت از جهان در محل هایی غیر از محل تولد خود زندگی می کنند که هدف سفر به وطن، دیدن خانواده است.

نظام ارزشی سفر با خانواده حفظ شده است در ایران همچنان سفر خانوادگی مرسوم است، اما زیرساخت های گردشگری در ایران مبتنی بر سفر خانوادگی نیستوی گفت: بیش از ۶٠ درصد سفر خروجی چینی ها همراه با خانواده است، اتحادیه اروپا روی نیازهای خانواده در مقصد مطالعه می کند. همچنین ٧۵ درصد گردشگران عربستان سعودی همراه با خانواده سفر می کنند اصولا بیش از ٩٠ درصد تصمیمات سفر مورد توافق کل اعضای خانواده است.

وی گفت: نظام ارزشی سفر با خانواده حفظ شده است در ایران همچنان سفر خانوادگی مرسوم است، اما زیرساخت های گردشگری در ایران مبتنی بر سفر خانوادگی نیست، تاسیسات و اقامتگاه ها حتی در خراسان رضوی متناسب با سفر خانوادگی نیست.

وی گفت: ٨٠ درصد بازار سفر ایران داخلی است اگر زیرساخت برای تصمیم سفر به ایران مبتنی بر سفر با خانواده باشد دغدغه و نگرانی های سیاستگذاران صنعت گردشگری رفع می شود.

طلایی گفت: سفر به جامعه میزبان و بالعکس آگاهی بخش است. در سند تحول دولت سیزدهم در بخش گردشگری به آن اشاره شده است، امیدواریم برنامه ریزی و توجه به نیازها و ترجیحات و فراهم کردن زیرساخت‌ها برای سفر خانوادگی و معنویت افزایی توسعه یابد.

محسن ایمانی نایینی استاد روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: در گذشته انسان را سه بعدی می دانستند زیستی، روانی و اجتماعی، اما معنویت انسان را چهار بعدی کرده است. فردی سالم است که در هر چهار بعد سلامتی داشته باشد.

وی گفت: افراد سالم با هم به ویژه با خانواده سفر می روند، حتی اکنون «خانواده درمانی» در بیماری ها رواج یافته است سلامت معنوی و روانی باعث افزایش تاب آوری و سازگاری می‌شود. افراد دارای معنویت و با ایمان اهل تفاهم هستند، سفر دلها را پیوند می‌زند و همدلی ایجاد می‌کند. سفر معنوی هویت ساز است، عشق پایدار، صبر و آرامش از ویژگی های سلامت معنوی است.

محمدهادی همایون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: خدا همه هستی را از آب آفریده است، انواع مخلوقات به شیوه های مختلف حرکت می کنند، هر آنچه در نظام عالم قرار دارد رابط وضعیت انسان با جهان خلقت است.

وی تصریح کرد: وقتی در زمین حرکت می کنیم و بر طبیعت «نظر» می کنیم بر خویشتن خودمان نظر می کنیم گردشگری «سیر برون» است که به «سیر درون» می رسد، گردشگری به ارزش درونی انسان می افزاید و طبیعت را به انسان باز می تاباند. گردشگری و معنویت عمیقاً پیوند دارد و جدایی ناپذیر است.

در این نشست رحیم قربانی معاون پژوهشی جامعه المصطفی تبریز و پرفسور تام سلوین استاد دانشگاه انگلستان مباحث رابطه دوجانبه حوزه گردشگری و سلامت معنوی را به صورت آنلاین و تصویری تبیین کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha