۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبرنگار: 1278
کد خبر: 85254018
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۷:۵۲
کد خبر: 85254018
پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

زنجان - ایرنا -هم اکنون ۱۰ پایگاه امداد و نجات در جاده‌های استان مستقر است که این تعداد با توجه به موقعیت جغرافیایی استان و مسیرهای پرتردد و گاه سخت گذر باید حداقل به دوبرابر افزایش یابد که برنامه ریزی و هدفگذاری لازم در این زمینه انجام شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، هر سفر ایمن و بی غدغه ای ملزومات و زیرساختهایی را می طلبد که تامین بخشی از آنها بر عهده مسافران و بخشی نیز برعهده دولت و دستگاههای مختلف است تا مردم در هر فصل از سال و در هر جاده ای با اطمینان خاطر سفر کنند و آرامش روانی داشته باشند.

فعالیت پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای موجب دلگرمی، اطمینان و آرامش خاطر مسافران است. یکی از این نیازها استقرار پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای است که در مسیرهای مختلف کشور موجب دلگرمی مسافران می شود و همچنین کاهش حوادث، سوانح و تلفات جاده ای را به واسطه در دسترس بودن امدادگران، آمادگی کامل نیروها و فعالیت شبانه روزی آنها به دنبال دارد.

پایگاه‌های امداد و نجات جاده ای که در ابتدای شکل گیری، در جاده ها و راه‌های ارتباطی سخت گذر و دورافتاده مستقر می شد با توجه به تجربیات مثبت و مفید آنها به تدریج گسترش یافت و امروز این پایگاه‌ها در اغلب جاده ها جهت انتقال، اسکان، تغذیه و امدادرسانی به مسافران در شرایط جوی نامناسب و حوادث جاده ای مستقر است.

با افزایش تعداد پایگاه ها زمان رسیدن به صحنه های حوادث برای امداد رسانی کاهش می یابد و شمار جان باختگان سوانح رانندگی نیز به طور چشمگیری پایین می آید.

نتایج عملکرد موفق استقرار پایگاههای امداد و نجات جاده ای نشان داده است که وجود این پایگاه‌ها موجب ارتقای ایمنی تردد جاده ای شده است از همین رو گسترش و تجهیز هرچه بیشتر این پایگاهها با حمایت دستگاهها و مسوولان، چشم انداز روشنی را در کاهش حوادث و تلفات جاده ای ترسیم می کند.

پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

پایگاههای امداد و نجات جاده ای استان زنجان باید ۲ برابر شود

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان در این باره گفت: هم اکنون ۱۰ پایگاه امداد و نجات جاده ای در جاده های استان مستقر است که بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان امسال سه پایگاه دیگر نیز به این تعداد افزوده می شود.

سه پایگاه امداد و نجات جاده ای تا پایان امسال در زنجان احداث می‌شود. حکمت الله هاشمی با بیان اینکه مجوز ساخت پایگاه های امداد و نجات جاده ای و تامین تجهیزات امدادی و خودرویی در زنجان دریافت شده است، افزود: استان زنجان با توجه به موقعیت جغرافیایی، همسایگی با هفت استان پرجمعیت کشور، قرارگیری در مسیر ترانزیت کشور و صعب العبور بودن برخی از راههای ارتباطی نیازمند بیش از ۲۰ پایگاه امداد و نجات جاده ای است که هم اکنون ۱۰ پایگاه در آن فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه زمین لازم برای احداث پنج پایگاه امداد و نجات جاده ای از سوی خیرین به این جمعیت اعطا شده است، اظهار داشت: هفته دفاع مقدس امسال کلنگ احداث یک پایگاه در شهر کرسف شهرستان خدابنده بر زمین زده شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان با تاکید بر اینکه کاهش میزان سوانح و حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن یکی از رسالت های اجتماعی هلال احمر استان است که با جدیت پیگیری می شود، یادآور شد: برای ارتقای توانمندی های این جمعیت در تحقق اهداف و برنامه های پیش بینی شده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان نیز استفاده خواهد شد.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت ارایه آموزش های لازم به نیروهای فعال در این پایگاه‌ها، تصریح کرد: در همین راستا مرکز علمی کاربردی جمعیت هلال احمر استان در سه رشته تحصیلی مدیریت امداد سوانح طبیعی، مدیریت عملیات امداد و نجات و امداد سوانح فعالیت خود را آغاز کرده است تا کارشناسان مورد نیاز برای پایگاه های استان طی سال های آینده تامین شود.

پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

هاشمی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان دوره های آموزشی کوتاه مدت را نیز برگزار می کند، خاطرنشان کرد: از ظرفیت دانشجویانی که در مرکز علمی کاربردی هلال احمر تحصیل خواهند کرد به عنوان امدادگر و نجاتگر در پایگاه های امداد و نجات جاده ای استفاده خواهد شد.

وی گفت: نیمه اول امسال ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر در شهرستان های مختلف استان با هدف ارتقای فرهنگ خود امدادی و ترویج فعالیت های آموزشی در ۶۵۸ دوره آموزشی هلال احمر در خصوص آمادگی در برابر مخاطرات، پایه داوطلبی، مهارت های اولیه در شرایط اضطراری، آموزش های مبتنی بر نیاز و دیگر مباحث شرکت کردند.

ضرورت توسعه پایگاه های امداد و نجات هلال احمر در سطح جاده ها

توسعه راههای ارتباطی در کشور توسعه دستگاههای خدمات رسان در این بخش و پایگاههای امداد و نجات جاده ای را می طلبد. نماینده مردم شهرستان خدابنده در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت و نقش موثر خدمات هلال احمر در بخش های مختلف از جمله امداد و نجات گفت: جمعیت هلال احمر، راهداری، پلیس راه و اورژانس با توجه به نوع فعالیت آنها باید در قالب مجتمع های امداد و نجات در سطح کشور تجمیع شوند.

سید البرز حسینی افزود: امروزه با توجه به توسعه راههای ارتباطی میان استانها و شهرها نیازمند توسعه پایگاه های امداد و نجات هلال احمر در این مسیرها هستیم.

وی افزود: رسالت و ماموریت های هلال احمر ایجاب می کند تا در جهت به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات و دیگر نیازمندی ها به این جمعیت کمک شود.

پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

نقاط قوت پایگاههای امداد و نجات زنجان باید تقویت شود

استاندار زنجان نیز با تاکید بر اهمیت خدمات شبانه روزی امدادگران به هموطنان به خصوص به مسافران و افراد در راه مانده، گفت: وجود نیروهای امداد و نجات در مسیرهای ارتباطی موجب اطمینان خاطر، قوت قلب و امیدواری مسافران به خصوص در مواقع بروز مشکلات است.

محسن افشارچی خدمات امدادگران را ایثار و فداکاری دانست و یادآور شد: نقاط قوت پایگاههای امداد و نجات باید تقویت و نقاط ضعف شناسایی و رفع شود.

پایگاه‌های امداد و نجات زنجان در مسیر توسعه

وی مردمی سازی فعالیت های بشردوستانه هلال احمر را یکی از نقاط قوت و قابل توجه این جمعیت دانست و افزود: این امر موجب موفقیت در امور و افزایش اعتماد مردم به حاکمیت می شود.

برآیند:

با توجه به توسعه راه ها و شرایط جغرافیایی و ترانزیتی استان زنجان، افزایش دوبرابری پایگاه های امداد و نجات استان به ۲۰ پایگاه ضروری است.

خوشبختانه این امر با نگاه حمایتی مسوولان و همت بلند خیران در استان زنجان آغاز شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha