۱۸ مهر ۱۴۰۲، ۱۶:۲۳
کد خبرنگار: 2204
کد خبر: 85254096
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۷۷ مورد شکایت و گزارش فساد اداری در خراسان جنوبی ثبت شد

بیرجند - ایرنا - بازرس کل قضایی خراسان جنوبی گفت: ۶۷۷ مورد شکایت و گزارش فساد اداری، ۶ ماه اول امسال در این استان ثبت شده که از این تعداد ۳۴۶ فقره شکایت و ۳۳۱ مورد گزارش فساد بوده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی رحیمی روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت ۱۹ مهر سالروز تاسیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: از مجموع پرونده‌های تشکیل شده ۴۹۲ مورد رسیدگی آن خاتمه یافته و ۱۸۵ مورد در دست رسیدگی است.

وی گفت: در این رسیدگی‌ها مبلغ ۶۱۴ میلیارد ریال که برخلاف مقررات در یکی از بانک‌های دولتی از شهروندان مسدود شده بود، آزادسازی و به صاحبان حساب مسترد داده شد.

بازرس کل استان خراسان جنوبی گفت: واحد نظارت همگانی و ستاد خبری بازرسی دریافت کننده شکایات و گزارش‌های فساد است که به روش‌های مختلف واصل می‌شود و سامانه ۱۳۶ به همین منظور راه‌اندازی شده است.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز ۸۷۱ مورد شکایت و گزارش فساد در خراسان جنوبی ثبت شد که ۸۶۷ مورد رسیدگی خاتمه یافته و چهار مورد در جریان است همچنین از این تعداد ۴۴۱ مورد شکایت و ۴۳۰ مورد گزارش فساد در دستگاه‌های اجرایی بوده است.

رحیمی گفت: تبیعض در استخدام، پاسخگو نبودن، رعایت نشدن حقوق شهروندی و موضوعات مهمتر اعم از اقدامات غیر قانونی شامل این گزارش فساد می‌شود.

وی ادامه داد: ۶ ماه نخست امسال در قالب ۱۱ بازرسی برنامه‌ای ۳۰ نفر متهم شناسایی شدند که ۲۶ نفر اتهام تخلفاتی و چهار نفر اتهام کیفری داشتند که پرونده آنان در دست رسیدگی است.

بازرس کل قضایی خراسان جنوبی نظارت بر اجرای صحیح قانون و حسن جریان امور در دستگاه‌های اجرایی را از وظایف مهم سازمان بازرسی کل کشور عنوان کرد و گفت: هر نهاد و موسسه‌ای که تمام یا بخشی از بودجه آن عنوان اعتبارات دولتی را پیدا می‌کند یا دولت به نحوی بر عملکرد آن نظارت دارد، مشمول نظارت بازرسی کل هم می‌شود.

وی اظهار کرد: بازرسی‌ها در سطح دستگاه‌های اجرایی یا شرکت‌های دولتی با عنوان برنامه‌ای، موردی و فوق العاده انجام می‌شود.

رحیمی گفت: سال گذشته در مجموعه استان ۲۹ بازرسی برنامه‌ای انجام شد که پراکندگی آن در حوزه‌های کشاورزی و آب ۶ برنامه، فرهنگی، بهداشت و درمان هفت برنامه، تولید و صنعت ۶ برنامه، شهرداری‌ها و ثبت اسناد چهار برنامه و حوزه اقتصادی ۶ برنامه بوده است.

وی تعداد بازرسی‌های موردی در سال گذشته را ۵۹ و بازرسی فوق العاده را ۲ مورد ذکر کرد و افزود: بررسی ابعاد حادثه خروج قطار از ریل در مسیر مشهد - طبس یکی از بازرسی‌های فوق العاده سال گذشته بود که ۲۴ خرداد شروع شد و ۳۰ مهر ۱۴۰۱ به اتمام رسید.

بازرس کل استان خراسان جنوبی نحوه محاسبه مالیات ۲ شرکت معدنی در شهرستان طبس را از دیگر پرونده‌های بازرسی فوق العاده برشمرد و گفت: امسال هم ۲۴ مورد بازرسی برنامه‌ای شروع شده که تا پایان شهریور ۱۱ برنامه بازرسی خاتمه یافته و مابقی هم تا پایان سال اجرایی خواهد شد.

وی یادآور شد: اغلب بازرسی‌های امسال کلان و سراسری بوده که چهار برنامه در حوزه کشاورزی و آب، ۶ برنامه فرهنگی، بهداشت و درمان، چهار برنامه صنعت و تولید، ۶ برنامه در حوزه اقتصادی، چهار برنامه در حوزه سیاسی و ثبت اسناد بوده است.

رحیمی با بیان اینکه امسال بازرسی‌های موردی رشد ۲ برابری داشته است گفت: در ۶ ماه نخست امسال ۵۵ بازرسی موردی نیز در استان انجام شد که در ادامه سال جاری افزایش خواهد یافت در حالی که آمار سال گذشته ۵۹ مورد بود.

وی اظهار کرد: بازرسی فوق العاده در سال جاری یک مورد و "بررسی وضع بازار در راستای شعار مهار تورم و رشد تولید" عنوان این بازرسی فوق العاده است.

بازرس کل قضایی خراسان جنوبی گفت: ۱۲۸ گزارش از بازرسی‌های برنامه‌ای سال گذشته به مراجع مختلف ابلاغ شده که ۸۴ مورد دایر به اصلاح امور، ۱۲ مورد تعقیب کیفری، ۱۳ مورد تعقیب اداری و یک مورد هم درخواست ابطلال مصوبه از دیوان عدالت اداری بوده است.

وی افزود: سال ۱۴۰۱ از مجموع بازرسی‌ها ۱۴۵ نفر متهم شناسایی شدند که ۳۸ نفر اتهام جرایم داشتند و ۱۰۷ نفر به مراجع رسیدگی به تخلفات اداری معرفی شدند، این متهمان دارای مناسب مختلف اعم از مدیرکل، معاون مدیرکل، مدیرعامل در شرکت‌های دولتی و کارکنان عادی در دستگاه‌های دولتی بودند.

رحیمی گفت: محکومیت‌های مختلفی برای این متهمان از جمله ۲ سال حبس تعزیری و انفصال دائم از خدمات دولت اجرایی شده است.

وی عنوان کرد: هشت ماه حبس تعزیری و جزای نقدی بوده و در این بین محکوم به اخراج از دستگاه، محرومیت از انتصاب به پست‌های حساس به مدت سه و چهار سال، انفصال موقت به خدمت، تنزل ۲ گروه به مدت ۲ سال و محکومیت بازنشستگی با تقلیل ۲ گروه اداری از دیگر محکومیت‌ها در این پرونده‌ها بوده است.

بازرس کل استان خراسان جنوبی از ابطال ضمانت نامه نقدی و عودت ۱۰ میلیارد ریال به یک شرکت دولتی خبر داد و گفت: جلوگیری از تضییع بالغ بر ۲۹ میلیارد ریال در فرآیند مناقصه یکی از ساختمان‌های ستادی هم جزو رسیدگی‌های مهمی است که سال گذشته انجام شد.

وی افزود: جلوگیری از واگذاری غیراصولی ۱۹ هکتار اراضی ملی در یکی از شهرستان‌ها، جلوگیری از تضییع اموال دولتی بالغ بر ۱۳ میلیارد ریال در فرآیند واگذاری پروژه یک دستگاه دولتی و جلوگیری از اخذ فرانشیز ۱۰ درصد بیمه شدگان تامین اجتماعی در بیمارستان‌های دولتی از مهمترین پرونده‌های استان در سال گذشته بوده است.

رحیمی گفت: بررسی ابعاد وقوع حادثه خروج قطار از ریل ۲۰ متهم داشت مشتمل بر اشخاص حقیقی و حقوقی که ۶ نفر متهم کیفری و مابقی هم متهمان تخلفات اداری جزو بازرسی‌های فوق العاده بود که سال گذشته توسط بازرسی کل استان به نتیجه رسید.

وی اضافه کرد: الزام دستگاه‌های اجرایی به عقد تفاهم نامه با شرکت‌های دانش بنیان هم از کارهای زیربنایی و اساسی در استان بوده که موجب حمایت از این شرکت‌ها شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha