تأمین و توزیع کودهای شیمیایی در استهبان فارس /۸۰۰تُن در ۶ماهه نخست سال

شیراز-ایرنا-به دلیل اهمیت تغذیه و نقش آن در بهبود کمی و کیفی محصولات تولیدی، تأمین و توزیع بیش از ۸۰۰ تن کود شیمیایی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تابستان در استهبان برای کشت محصولات تابستانه صورت گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا،کودهای شیمیایی که از طریق فرایندهای شیمیایی تولید می‌شوند موجبات تقویت رشد گیاه را فراهم می‌کنند.

تأمین و توزیع کودهای شیمیایی در استهبان فارس /۸۰۰تُن در ۶ماهه نخست سال

برخی از این کودها به دلیل معدنی بودن بلافاصله تجزیه شده و در اختیار گیاه قرار می‌گیرند و از همین رو باعث افزایش سرعت رشد و عملکرد کمی و کیفی گیاه در زمان کمتر می‌شوند.

بدین ترتیب یکی از اولویت‌های جهاد کشاورزی تأمین و توزیع کود شیمیایی برای رشد گیاهان است و این مهم در استان فارس نیز به دلیل جایگاه ویژه‌ای که این استان در بخش کشاورزی دارد با جدیت پیگیری می‌شود.

۸۰۰ تن کود شیمیایی از ابتدای سال ۱۴۰۲

در حال حاضر مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان، شهرستانی که در فاصله ۱۷۴کیلومتری شیراز قرار دارد، از تأمین و توزیع بیش از ۸۰۰ تن کود شیمیایی از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان تابستان برای کشت محصولات تابستانه خبرداده است.

مهدی اعیان منش در این باره گفت: تأمین و توزیع این میزان کود توسط ۶ کارگزار فعال در شهرستان با پیگیری و هماهنگی اداره تعاون روستایی و اتحادیه تعاونی روستایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بیش از ۴۵۰تُن از کودهای شیمیایی توزیع شده، برای کشت تابستانه جهت محصولات پنبه، ذرت، گوجه فرنگی و پیاز و مابقی در فصل بهار برای کشت شتوی استفاده شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اضافه کرد: توزیع کودهای شیمیایی بر اساس سیستم هوشمند توزیع نهاده‌های کشاورزی و با صدور حواله الکترونیک از سوی مراکز چهارگانه در شهرستان صورت می گیرد.

اعیان منش به اهمیت تغذیه و نقش آن در بهبود کمی و کیفی محصولات تولیدی اشاره کرد و گفت: تأمین و توزیع کودهای شیمیایی تا پایان سال برای کشت شتوی سال زراعی جدید ادامه دارد و توصیه می‌شود بهره‌برداران قبل از استفاده از کودهای شیمیایی، با انجام آزمون خاک، براساس توصیه آزمایشگاه، نسبت به تغذیه کودی در مزارع خود اقدام کنند.

خطر استفاده از کودهای شیمیایی با هزینه پایین

امروزه در کشاورزی استفاده بیش از حد از کودهای شیمیایی و مواد زراعی خطر جدی برای سلامت خاک و گیاهان به وجود آورده و به عبارتی بزرگترین مسئله در کشاورزی در شرایط کنونی تهیه کودهای شیمیایی با هزینه پایین است.

استفاده از کودهای شیمیایی می‌تواند بازدهی محصول را به سرعت افزایش دهد اما در عین حال باعث سخت‌شدن خاک و کاهش ماده آلی و pH خاک پس از یک دوره طولانی از کاربرد و در نتیجه از دست دادن بهره وری خاک نیز می‌شود.

همچنین بیشتر مواد موجود در کودهای شیمیایی به دلیل بارندگی و آبیاری سنگین از بین رفته یا شسته می‌شوند که منجر به آلودگی محیط زیست و اثر کمتر کودها می‌شود.

تأمین و توزیع کودهای شیمیایی در استهبان فارس /۸۰۰تُن در ۶ماهه نخست سال

استفاده از کود شیمیایی برای تقویت تولید محصولات زراعی یکی از بزرگترین موضوعات در سراسر جهان است. استفاده از این کودها نه تنها تأثیر منفی بر محیط زیست می گذارد بلکه به سلامتی افرادی که محصولات زراعی ، میوه ها و سایر مواد گیاهی را استفاده می کنند، آسیب می رساند، لذا استفاده از این کودها باید با دقت بیشتری در دستورکار قرار بگیرد و کیفیت آن به صورت ویژه مدنظر باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha