۲۱ مهر ۱۴۰۲، ۸:۲۱
کد خبرنگار: 1449
کد خبر: 85254447
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

روایتی از جهاد آبرسانی به روستاهای ملایر در دولت سیزدهم

همدان- ایرنا- محرومیت‌زدایی از چهره‌ روستاها یکی از سرمشق‌های مهم دولت مردمی سیزدهم است که با اجرای طرح «جهاد آبرسانی»، الفبای آبادانی در روستاهای شهرستان ملایر آغاز و صدای زندگی شنیده شد.

به گزارش ایرنا؛ ملایر با ۲۰۸ روستای دارای سکنه و جمعیتی بیش از یکصدهزار نفر، یکی از شهرستان‌هایی با تعداد بالای روستاست که شاخص‌های توسعه در این روستاها رشد خوبی داشته و نگاه عدالت‌محور دولت سیزدهم روند این توسعه را شتاب بخشیده است.

از آنجا که آب مایه حیات و شاخص مهم توسعه به ویژه در روستاها به شمار می‌رود، عزم دولت آیت‌الله رئیسی از شروع کار، آبرسانی به ۱۰ هزار روستای کشور بود که تاکنون این طرح با سرعت خوبی پیش رفته و ملایر نیز از این نعمت آبرسانی بی‌بهره نبوده است.

آبرسانی به روستاهای ملایر، رفع تشنگی و نجات روستاها از بحران کم آبی، توسعه و اصلاح شبکه‌های آبرسانی، احداث مجتمع‌های آبرسانی، توسعه شبکه فاضلاب شهری و جذب میلیاردها ریال اعتبار نمونه بارزی از اقدام جهادی دولت سیزدهم در شهرستان ملایر است که با همت و تلاش مسوولان ، نهضت خدمت‌رسانی حتی به دورترین و محروم‌ترین نقاط روستایی رسیده است.

در سالی که گذشت و در نیمه نخست امسال، به واسطه اقدامات جهادی شرکت آب و فاضلاب ملایر و البته حمایت دولت، عملکرد خوبی در کارنامه حوزه آبرسانی این شهرستان ثبت و ضبط شد و اداره آب و فاضلاب ملایر را در صدر دستگاه‌های برتر در ارزیابی عملکرد قرار داد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر در همین رابطه در گفت‌وگوی اختصاصی با ایرنا با اشاره به عملکرد خوب در حوزه آبرسانی، توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی و اجرا و توسعه شبکه فاضلاب نسبت به سال‌های گذشته، اظهار داشت: خدمات دولت مردمی سیزدهم ایران قوی باید همواره به سمع و نظر مردم برسد.

رشد قابل توجه توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی ملایر

«ایمان حاجی‌ئی» گفت: طی یکسال گذشته ۴۰ کیلومتر و طی ۶ ماه نخست امسال حدود ۲۱ کیلومتر عملیات توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان اجرا شد که در مقایسه با سال‌های قبل از دولت سیزدهم، رشد قابل توجهی داشتیم.

وی با بیان اینکه برخورداری روستاها از آب شرب اولویت مهم ما در دولت سیزدهم است، افزود: در این راستا برای آبرسانی به روستاهای کمری، منگاوی، مهدی‌آباد، چشمه‌ساران، بوربور، حرم‌آباد، پیرخداوردی، علی‌آباد دمق، انجیره، الفاوت، کهریز توسک، تله‌جرد علیا و کرتیل‌آباد، حفر چاه صورت گرفته و چاه روستاهای کمری، منگاوی، الفاوت و گنبد تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شده است و مابقی چاه‌ها پس از اجرای خطوط انتقال و برق وارد مدار بهره‌برداری وارد می‌شود که کمترین تنش را داشتیم.

روایتی از جهاد آبرسانی به روستاهای ملایر در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر ادامه داد: "بهاره" یکی از روستاهای بحرانی ما است که حفر چاه طی چند روز آینده شروع می‌شود و روستاهای ملیان، زمان‌آباد، پیرسواران، بیاتان‌علیا و سفلی، کمربنه در حال انجام است که پس از اتمام حفر و در صورت آبدهی مناسب در مراحل بعدی اجرای خطوط انتقال و تجهیز آنها در دستور کار قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل آب و فاضلاب ملایر: طی یکسال گذشته ۴۰ کیلومتر و طی ۶ ماهه نخست امسال حدود ۲۱ کیلومتر عملیات توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی در سطح شهرها و روستاهای این شهرستان اجرا شد که در مقایسه با سال‌های قبل از دولت سیزدهم، رشد قابل توحهی داشتیم.

حاجی‌ئی ساخت مخازن ذخیره آب در روستاها را از دیگر اقدامات برشمرد و با اشاره به ساخت مخازن ذخیره آب در روستاهای علمدارعلیا و عشاق، سیاچقا با حجم‌های ۳۰، ۲۰۰ و ۱۰۰ مترمکعبی برای تامین آب سالم و بهداشتی را در این راستا، گفت: ایستگاه پمپاژ روستای علی‌آباد دمق با حجم ۳۰۰ مترمکعب و پیشرفت ۵۰ درصدی در حال اجرا است.

وی بیان کرد: حدود ۲ هزار و ۳۰۰ فقره اشتراک در نیمه نخست امسال به مردم واگذار و قراردادهایی را در راستای توسعه و اصلاح شبکه آبرسانی با حضور قرارگاه امام‌حسن مجتبی(ع) منعقد کردیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر یادآور شد: در مرحله نخست ۶ روستا در قرارداد اول اجرایی خواهد شد که این امر در ۲ روستای عشاق و کرتیل‌آباد عملیاتی شده که در صورت مساعدت جهادگران قرارگاه امام‌حسن(ع) تعداد آنها افزایش خواهد یافت و در این راستا عملیات حفر چاه آب شرب روستای "پیرسواران" نهایی شده که عملیات آن بزودی آغاز می‌شود.

بهره‌مندی ۵۴ روستای ملایر از ۲ مجتمع‌ آبرسانی

حاجی‌ئی خاطرنشان کرد: علاوه بر این در هفت روستا از مجتمع سد کلان برآورد هزینه و تهیه طرح انجام شده و در اختیار قرارگاه قرار گرفته که با مساعدت نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی و تخصیص اعتبار، امیدواریم عملیات اجرایی فاز نخست آن هر چه سریعتر آغاز شود.

وی یکی از الزامات دولت را آبرسانی به روستاها در قالب مجتمع‌های آبرسانی عنوان کرد و افزود: طی سال‌های گذشته ملایر از این ظرفیت بی‌بهره بود و تنها مجتمع آبرسانی دهلق با پیشرفت ۱۰۰ درصدی و مجتمع علی‌آباد دمق_حسین‌آیاد شاملو با پیشرفت ۲۰ درصدی اجرا شد که سهم نا چیزی از مجتمع‌های آبرسانی بود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر یادآور شد: با پیگیری‌های انجام شده و به همت دولت سیزدهم، ۹ مجتمع آبرسانی با ظرفیت ۱۱۰ روستا برای این شهرستان تعریف شد که ۲ مجتمع آبرسانی علی‌آباد دمق با ۱۶ روستای تحت پوشش و سد کلان با ۳۸ روستای تحت پوشش و در مجموع ۵۴ روستا در دست اجرا است.

روایتی از جهاد آبرسانی به روستاهای ملایر در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر در این باره اظهار داشت: امسال در مجتمع علی‌آباد شروع به ساخت ایستگاه پمپاژ کردیم که پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی دارد.

حاجی‌ئی با اشاره به اینکه در صورت تامین اعتبارات ۱۴۰۲ طی یکی دو ماه آینده شروع به کار می‌کنیم و روند اجرایی پروژه صد درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: هفت کیلومتر خط انتقال در این مجتمع داریم که قرارداد آن بسته شده بود و به دلیل نبود نقدینگی قرارداد باطل شد و با قرارداد جدید، این مجتمع به اتمام خواهد رسید.

وی ادامه داد: در مجتمع سد کلان نیز مطالعات انجام شده، روستاها وضعیت‌شان تعیین تکلیف شده که نیازمند تخصیص اعتبارات مناسب است، در حالی‌که عمده روستاهای مشکل‌دار ما در همین بخش است.

مدیرعامل آب و فاضلاب ملایر همچنین بهره‌مندی مردم ملایر از آب شرب سد کلان را یکی از کارهای خوب و بزرگ در این شهرستان و یکی از آرزوهای دیرینه ملایری‌ها دانست و گفت: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای، اقدام جهادی در زمینه اتصال خط انتقال آب از سد کلان به شبکه آبرسانی ملایر انجام شد.

۹۰ درصد آب شرب شهر ملایر از سد کلان تامین می‌شود

حاجی‌ئی تاکید کرد: در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب شهر ملایر در شرایط عادی و در فصول گرم سال و پیک مصرف حدود ۶۵ درصد از سد کلان تامین می‌شود و این موضوع یک نقطه عطفی برای مردم ملایر بود و کمک شایانی به تامین آب شرب شهر کرد که بهره‌برداری از این پروژه عظیم در دولت سیزدهم رقم خورد.

به گفته وی؛ با وجود آزمایشگاه مجهز، نمونه‌گیری از آب شرب ملایر مستمر و روزانه انجام می‌شود و آب شزب ملایر یکی از باکیفیت‌ترین آب شرب استان همدان است که پس از پایش در تصفیه‌خانه در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

حاجی‌ئی: در حال حاضر ۹۰ درصد آب شرب شهر ملایر در شرایط عادی از سد کلان تامین می‌شود و یک نقطه عطفی برای مردم ملایر بود که در دولت سیزدهم رقم خورد.

مدیرعامل آب و فاضلاب ملایر با بیان اینکه سالانه اعتبار اختصاص یافته به شبکه فاضلاب حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال بود، گفت: امسال در کنار پیگیری‌های نمایندگان مجلس و فرماندار ویژه ملایر، توانستیم حدود ۲۰۰ میلیارد ریال تخصیص اعتبار داشته باشیم که رقم قابل توجه در فصل اعتبارات این شهرستان است.

حاجی‌ئی اضافه کرد: این رقم اعتبار تخصیص صد درصدی یافت و نزدیک به ۱۴ کیلومتر در توسعه شبکه فاضلاب ملایر کار انجام دادیم، در حالی‌که در گذشته سالانه حدود سه تا چهار کیلومتر کار انجام می‌شد.

روایتی از جهاد آبرسانی به روستاهای ملایر در دولت سیزدهم

تخصیص ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار از محل ماده ۵۶ برای توسعه شبکه فاضلاب ملایر

وی با اشاره به اینکه از ابتدای اجرای طرح شبکه جمع‌آوری فاضلاب ملایر پیشرفت کمی داشت و این میزان پیشرفت در دولت سیزدهم به حدود ۳۶ درصد رسیده است، اظهار داشت: ۱۳۵ کیلومتر از شبکه فاضلاب ملایر باقی مانده که در قالب تسهیلات ماده ۵۶، موفق شدیم ۷۷۰ میلیارد ریال اعتبار جذب کنیم و یکی از خدمات خوب دولت به شمار می‌رود.

اخذ گواهینامه برای تاییدیه سلامت آب شرب ملایر توسط آزمایشگاه آب و فاضلاب ملایر از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور که با مساعدت و همکاری مدیرعامل آب و فاضلاب استان همدان به دست آمد از دیگر اقدامات خوب در دولت سیزدهم است.

یکی دیگر از اتفاقات خوب در حوزه آب و فاضلاب ملایر، جمع‌آوری دستگاه‌های کلریناتور گازی بود که حاجی‌ئی این اقدام جهادی را در راستای تامین امنیت و سلامت مردم این شهرستان عنوان و بیان کرد: در خصوص جمع‌آوری دستگاه‌های کلریناتور گازی، بارها و بارها مصوبه شورای تامین داشتیم که به دلیل نبود اعتبار عملی نشده بود و در اقدامی جهادی ۷۵ دستگاه ضدعفونی آب‌ژاول به جای کلریناتورهای گازی نصب شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ادغام آب و فاضلاب شهری و روستایی موجب شد مشکلات آب و فاضلاب روستایی در شهری سرشکن شود، افزود: با این وجود تمام توانمان را در روستاها گذاشتیم تا خدمات را به یک نقطه پایداری برسانیم و دولت سیزدهم نیز اعتبارات را به صورت نقدی واگذار کرد تا به نقطه عطفی در این حوزه برسیم.

از تنش آبی با آبرسانی به ۴۵ روستای بحرانی با موفقیت عبور کردیم

مدیرعامل آب و فاضلاب ملایر آبرسانی با تانکر به روستاهای بحرانی را یکی از معضلات برشمرد و گفت: ما تنها یک تانکر برای آبرسانی داشتیم آن هم با ۱۳۴ روستای تحت پوشش و ۴۵ روستای بحرانی که با موفقیت از مرحله عبور کردیم.

حاجی‌ئی با بیان اینکه سعی کردیم پیامدهای بی‌آبی در استان به ملایر نرسد، یادآور شد: پنج دستگاه تانکر را برای آبرسانی به روستاهای بحرانی با وجود نبود اعتبارات اجاره کردیم و در مجموع با ۶ دستگاه تانکر آب را یه روستاها رساندیم.

حاجی‌ئی: ما تنها یک تانکر برای آبرسانی داشتیم آن هم با ۱۳۴ روستای تحت پوشش و ۴۵ روستای بحرانی که با آبرسانی سیار با ۶ تانکر، سعی کردیم پیامدهای بی‌آبی در استان به ملایر نرسد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سال‌های گذشته هر ۱۰ یا ۱۳ روز آبرسانی سیار به روستاها انجام می‌شد، اما با حمایت دولت سیزدهم برنامه‌ریزی دقیقی انجام شد تا بتوانیم روستاها را حداقل سه بار در هفته آبرسانی کنیم تا مشکل را به حداقل برسانیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر بیان کرد: برخی از روستاها همچون کمری، منگاوی، الفاوت و زمان‌آباد را با تانکر آبرسانی می‌کردیم که مشکلات آنها رفع شد و روستای کمری که حدود ۱۲ سال مشکل بی‌آبی داشت، با حفر چاه و اجرای خط برق با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال، امروز صاحب آب پایدار شد و از روستاهای آبرسانی سیار جدا شد.

روایتی از جهاد آبرسانی به روستاهای ملایر در دولت سیزدهم

رفع مشکل بی‌آبی روستای "کمری" پس از ۱۲ سال

حاجی‌ئی یادآور شد: روستای منگاوی نیز که در طول روز ۱۵ دقیقه آب داشتند، هم اکنون در طول روز سه ساعت آب دارد و حدود ۴۵ میلیارد ریال کار انجام شد، اما مشکل اصلی این روستا این است که منابع آبی آن فقیر است و پایدار نیست.

به گفته او؛ چاه روستای الفاوت که سال گذشته ریزش کرده بود و با رانش زمین به صورت کامل چاه را از زمان حفاری از دست دادیم، چاه جدید حفر کردیم، این روستاها به عنوان روستاهای پرجمعیت، از نقاط بحرانی ما بودند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر با بیان اینکه مشکل بی‌آبی روستای زمان‌آباد نیز با جابجایی چاه رفع شد، گفت:علی‌رغم بهره‌برداری همچنان عملیات بهسازی آن در حال اجرا است.

در روستای موسی‌خان بلاغی نیز در ۲ ماه گذشته به یکباره منابع آبی آن از دست رفت و موجی از نارضایتی برای اهالی ایجاد شد که با همکاری و همیاری نمایندگان مجلس و فرماندار ملایر و با انجام یک کار ضربتی، هفته گذشته چاه را راه‌اندازی کردیم و آب در مدار قرار گرفت.

حاجی‌ئی همچنین از دست دادن منابع آبی در روستای انجیره و اتمام حفر چاه در چند روز آینده، حفر چاه جدید در روستای کرتیل‌آباد و قیار گرفتن در مدار بهره‌برداری، اصلاح خطوط و رفع شکستگی‌ها در مجتمع آبرسانی دهلق برسانی و در جریان افتادن آبرسانی، حل مشکل آب روستای امیرالامراء، تعویض و اصلاح پمپ‌هایی در سطح شهرستان را از دیگر اقدامات برشمرد.

وی با تاکید بر اینکه خدمات ما مستمر و روزانه است و در طول روز همواره حادثه آب داریم که معمولا دیده نمی‌شود، اضافه کرد: برای رفع اینگونه مشکلات، قرارداد ۶۰ میلیارد ریالی در روستاها داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر وجود مشکلات و کاستی‌های حوزه آبرسانی را ناشی از کمبود اعتبارات و نبود منابع آبی دانست و خواستار حمایت مستمر مسئولان شد و بیان کرد: خدماتی که در دولت سیزدهم در حوزه آبرسانی ارائه شده، به هیچ عنوان قابل مقایسه با دولت قبل نیست.

رشد پنج برابری ارائه خدمات آبرسانی به مردم در دولت سیزدهم

به گفته حاجی‌ئی؛ در برخی روستاها همچون زمان‌آباد طی هشت سال دولت قبل هیچ خدمتی در حوزه آبرسانی انجام نشده است، این خدمتی است که با نگاه عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم رشدی پنج برابری داشته است.

وی تاکید کرد: برای ارائه خدمات بهتر و جلب رضایت‌مندی مردم، باید قانون را به سمت مردم خم کنیم و در این راه اگر حمایت مسئولان بالادستی نباشد، نمی‌توانیم کاری انجام دهیم.

حاجی‌ئی؛ در برخی روستاها همچون زمان‌آباد طی هشت سال دولت قبل هیچ خدمتی در حوزه آبرسانی انجام نشده است، این خدمتی است که با نگاه عدالت‌محور دولت مردمی سیزدهم رشدی پنج برابری داشته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب ملایر خاطرنشان کرد: هم اکنون که در فصل پاییز قرار داریم. نزدیک به ۴۰ روستای ملایر را با تانکر آبرسانی می‌کنیم، نقاط بحرانی زیاد داریم، اما تلاش می‌کنیم که نمود نداشته باشد.

حاجی‌ئی از مردم درخواست کرد: ما متولی آب شرب هستیم، با مصرف بهینه به ما کمک کنید، چراکه سرانه مصرف ما استاندارد نیست و ادامه این روند با توجه به بی‌آبی‌ها، به ما ضربه می‌زند.

وی همچنین مساعدت و پیگری‌های نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه شهرستان و مدیرعامل آبفای استان همدان را یکی از دلایل موفقیت‌های شرکت آب و فاضلاب ملایر برشمرد و خواستار تداوم این کمک‌ها برای ادامه روند توسعه کار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha