معمای تماشاگر هراسی در فوتبال کرمان؛ مدیرکل ورزش: سطحی‌نگر نباشیم

کرمان - ایرنا - بازی مس رفسنجان با استقلال که برخلاف توصیه‌ها و وعده‌ها بدون تماشاچیِ مدنظر برگزار شد، حرف و حدیث‌های زیادی را درباره وضعیت تیم‌داری باشگاه‌های دیار کریمان بر سر زبان‌ها انداخت.

به گزارش ایرنا، نکته قابل تامل اینکه مجموعه مدیران استان و حتی اعضای شورای تامین تلاش بسیار داشتند که این بازی با حضور تماشاگران در ورزشگاه شماره یک مس که امکان میزبانی از خیل علاقه مندان را دارد انجام شود اما نشد؛ اینکه چرا نشد و پشت پرده مسائل چیست، مباحث مختلفی وجود دارد، از ضرورت شفافیت در این عرصه برای باشگاه ها تا تیم‌داری همه جانبه آنها و جای هواداران در تیم‌داری که مدیرکل ورزش استان نیز تاکید دارد در این زمینه باید از سطحی نگری بپرهیزیم و موضوعات را جامع و کلی ببینیم.

همه چیز از بازی‌های فصل گذشته لیگ برتر آغاز شد، آنجا که استان کرمان میزبان تیم های مطرحی از پایتخت بود و حتی تعداد هواداران تیم مهمان در ورزشگاه بیش از میزبان ارزیابی می‌شد؛ به نحوی که سکوهای ورزشگاه خیلی زود پر شد و عده ای از تماشاگران میزبان پشت درها باقی ماندند.

تماشاچی‌های مهمان به حمایت از تیم مورد علاقه خود در بازی پرداختند و میزبان در آن بازی شکست خورد تا به گفته عده‌ای، حضور تماشاگران حین میزبانی از این بازی ها به هراسی در دل برخی تیم های بومی تبدیل شود.

اما منتقدان در این زمینه می‌گویند برخی باشگاه‌ها تمایل چندانی به حضور تماشاچیان در بازی با تیم های پرطرفدار استقلال و پرسپولیس ندارند و اگر بتوانند به هر علت ممکن، زمینه برگزاری بدون حضور تماشاچی را در کرمان رقم می زنند.

منع حضور تماشاگران برای بازی مس رفسنجان و استقلال تهران طی شنبه ۱۵ مهر نیز در همین زمینه تحلیل می شود که باعث شد عده ای به این ماجرا خوش‌بین نباشند و گمانه‌ها بیشتر به سمت بازی‌های سال گذشته نیز برود و اتهاماتی به برخی باشگاه‌ها وارد شود.

این درحالی است که حضور تماشاچیان و هواداران چه در تمرین و چه بازی، آثار بسیاری هم برای باشگاه ها و هم جامعه دارد که نشاط اجتماعی را نیز بالا می برد.

معمای تماشاگر هراسی در فوتبال کرمان؛ مدیرکل ورزش: سطحی‌نگر نباشیم
تصویری از باقی ماندن هواداران پشت درهای ورزشگاه شهدای مس رفسنجان

پس لرزه های ادامه دار منع حضور تماشاگران در بازی استقلال و مس رفسنجان به نظر می رسد که به این راحتی تمام نشود زیرا این موضوع مهمی است که نباید از دید ناظران و متولیان، همچنین افکارعمومی نادیده گرفته شود و از آنجا که گمانه زنی ها درباره عمدی بودن اقدامات برای منع حضور تماشاچیان در رفسنجان زیاد قوت گرفته، مطالبات نیز افزایش یافته است.

برخی افراد مدعی هستند باشگاه مس رفسنجان تمایل چندانی به حضور تماشاگران به ورزشگاه نداشته زیرا این باشگاه شاید با انجام اقداماتی جزئی همچون جابه جایی گیت های بازرسی می‌توانسته این مشکل را رفع کند اما منع اولیه حضور هواداران و بازگشایی لحظه آخری درهای ورزشگاه مانع عده‌ای شده که ماه‌ها منتظر این رویداد بودند.

دستاوردهای تماشای بازی فوتبال از دیدگاه متولی ورزش کرمان

این انتقادات در شرایطی مطرح می شود که متولی ورزش و جوانان استان کرمان معتقد است حضور هواداران در بازی‌های فوتبال همچون بازی با تیم های پُرهوادار پرسپولیس و استقلال تهران مزایای بسیاری به دنبال دارد و می تواند ضمن نشاط آفرینی، تخلیه روانی و کاهش آسیب‌های اجتماعی، دستاوردهای اقتصادی و گردشگری نیز برای منطقه به همراه داشته باشد.

این درحالی است که در بازی یاد شده در رفسنجان نیز حضور هواداران پیامدهای مثبت بسیار دیگری نیز می توانست برای استان کرمان و شهرستان رفسنجان به همراه داشته باشد که در این زمینه با میثم پاریزی مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان گفت و گو کردیم تا ضمن روشنگری بیشتر در این زمینه، برخی از مزایای این رویداد نیز برای دست اندرکاران بازگو شود.

ضرورت موضع شفاف باشگاه ها

پاریزی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تحلیل کرد: درباره نحوه میزبانی و حضور تماشاگران در ورزشگاه ها پیشنهاد مشخص این است که باشگاه ها موضع شفاف داشته باشند.

وی ادامه داد: مردم شهرستان یا حتی دیگر نقاط استان غیر از میزبانی مسابقات تمایل دارند وقتی میزبان تیم های مطرح مانند استقلال و پرسپولیس هستند از نزدیک حضور داشته باشند و تمام دلخوشی آنان این است که با همراهان بروند و از دیدن بازی لذت ببرند.

معمای تماشاگر هراسی در فوتبال کرمان؛ مدیرکل ورزش: سطحی‌نگر نباشیم

سامانه های هواداری کجاست؟

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان اظهار داشت: باشگاه ها باید سامانه های هواداری راه بیاندازند، لیدر تربیت کنند، فضا را به نفع خود و استان تغییر دهند، استان در فوتبال ادعای حرفه ای گری دارد و در این شرایط نمی توان و نباید نگران بود که مردم به ورزشگاه می آیند یا اینکه ممکن است متضرر شوند.

وی ابراز داشت: اگر هم حتی نخواهیم ادعایی را علیه هر باشگاهی مطرح کنیم، گاها نشانه‌هایی مشاهده می‌شود که تیم ها تمایلی به حضور تماشاگر ندارند و با بهانه های واهی زمینه جلوگیری از ورود تماشاچی را فراهم می‌کنند.

پاریزی عنوان کرد: ما حتی در جریان بازی اخیر وقتی نمایندگان سازمان لیگ در بازدید از ورزشگاه مدنظر، ایرادهایی گرفته بودند که باید مرتفع شود، گفتیم باید موارد را مکتوب کنند، چون به هر حال لیگ ادامه دارد و باید تکلیف این موضوع برای مردم روشن شود.

باشگاه‌ها از حضور هوادان در تمرین هم استقبال کنند

پاریزی تصریح کرد: امیدواریم که نگاه باشگاه ها توسعه متوازن باشد و در کنار تیم داری ها به مردم منطقه خود هم فضا بدهند که حضور داشته باشند و در برگزاری بازی ها با آغوش باز از حضور تماشاگران استقبال کنند.

وی تاکید کرد: انتظار است باشگاه ها حتی برای تمرین تیم، حضور هواداران را زمینه سازی کنند، زیرا این رویدادها نشاط و شادی حضور به ارمغان می آورد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان بیان کرد: اگر در بازی رفسنجان می توانستیم میزبان تماشاگران باشیم حتی از شهرستان های غیر از رفسنجان و شاید هم استان های اطراف می آمدند و این اتفاقات فضا را بسیار متحول می کند.

ضرورت دیدگاه عمیق

پاریزی خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها باید به جای بخشی نگری و سطحی نگری، نگاه عمیق تر و کلان داشته باشند و هویت باشگاه داری را بدانند.

وی افزود: باشگاه داری در راستای همان نگاهی است که مدیران ارشد مجموعه های شرکت های صنعتی و معدنی و نیز وزارت ورزش به حوزه این شرکت ها دارند که رسالتشان را در حوزه های اجتماعی ایفا کنند.

متولی ورزش و جوانان در دیار کریمان تاکید کرد: بهتر است باشگاه ها نگاهشان را عمیق تر کنند و دقیق تر به مسایل بپردازند و از الان برای حضور تماشاگران در ورزشگاه برنامه ریزی داشته باشند.

وی یادآور شد: خرده نمی گیریم اما همه عوامل باید کمک کنند که در نهایت در نتیجه حضور و بازی تیم های فوتبال استان شاهد نشاط بیشتر بین مردم در استان و شهرمان باشیم.

نگاه بلند مجموعه استان

پاریزی در پاسخ به این پرسش که برای بازی اخیر، نگاه مجموعه مدیریت استان یا مجموعه های امنیتی برای حضور تماشاچیان چه بود، عنوان کرد: دوستان برنامه ریز دولتی، هیات فوتبال و حتی دوستان امنیتی نگاه بلند و کلانی به این مجموعه دارند و اصرار داشتند با حضور تماشاچی برگزار شود؛ این حوزه به معنای نشاط عمومی و پیشگیری از بسیاری آسیب هاست و کمک بسیاری برای حل خیلی از مسائل به استان می کند.

تیم های فوتبال مس رفسنجان و استقلال تهران در حالی روز شنبه جاری در هفته هفتم رقابت های لیگ برتر، مقابل یکدیگر قرار گرفتند که در ابتدا منع حضور تماشاگران برای این بازی اعلام شد و مسئولان سپس اعلام کردند که حضور هواداران مشروط به رفع ایرادات ورزشگاه آن هم با نصف ظرفیت یعنی به میزان یکهزار و ۵۰۰ نفر است که همان هم ۱۰ دقیقه پیش از آغاز بازی، درهای ورزشگاه را باز کردند.

باوجود اینکه بازی بدون حضور تماشاچی مدنظر برگزار شد، این بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع استقلال خاتمه یافت و انتظار می رود از این پس تیم های کرمان نسبت به جلب هوادار و نیز بهره گیری از حضور آنان، همچنین ایجاد ظرفیت برای بهره گیری آنان از تیم به شکل حداکثری برنامه ریزی عملیاتی داشته باشند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha