کشت کلزا در کنگاور ۲ برابر افزایش یافت

کرمانشاه - ایرنا- رییس جهاد کشاورزی کنگاور با اشاره به اینکه بیشترین کشت کلزا در استان کرمانشاه در این شهرستان انجام می‌شود، گفت: امسال نسبت به سال گذشته میزان سطح کشت کلزا و دانه‌های روغنی حدود ۲ برابر افزایش یافته است.

«محمد خزایی» روز چهارشنبه در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد:‌ سال گذشته ۴۸۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کنگاور به کشت کلزا و دانه های روغنی اختصاص یافت که امسال این میزان به بیش از ۹۰۰ هکتار رسید.

وی افزود: شهرستان کنگاور حائز رتبه اول بالاترین سطح زیر کشت کلزا در سال زراعی ۴۰۳-۴۰۲ در سطح استان کرمانشاه است.

وی با بیان اینکه شهرستان کنگاور یکی از قطب های مهم تولید گیاه روغنی کلزا در منطقه بوده و سهم بسزایی در کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی را دارد، افزود: سال گذشته نیز یک چهارم کل تولیدات کلزای استان در شهرستان کنگاور تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: جهت تولید کیفی کلزا، حدود هفت هزار و ۵۰۰ کیلوگرم بذور تولید داخل و وارداتی یارانه ای و همچنین ۴۲۰ تُن انواع کود های فسفاته، پتاسه و ازته بین کلزا کاران توزیع شده است.

خزایی با اشاره به تلاش برای کاهش وابستگی به واردات دانه های روغنی اظهار کرد: دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه کشت کلزا و دانه های روغنی مصمم است.

وی خاطرنشان کرد: کشت این محصول سبب افزایش درآمد کشاورزان شده و همچنین خاصل خیزی خاک را بدنبال دارد.

به گفته وی، همچنین آب مصرفی محصول کلزا در هر هکتار ۳ هزار و ۵۰۰ متر مکعب است و این میزان آب مصرفی نسبت به سایر غلات از جمله گندم کمتر است.

دانه کلزا دارای ۲۵ تا ۵۵ درصد روغن، ۱۸ تا ۲۴ درصد پروتئین و ۱۲ تا ۲۰ درصد پوست است.

رقم اصلاح شده کلزا که امروزه کانولا خوانده می‌شود، از مقدار کمتری اروسیک اسید و ﮔﻠﻮﻛﻮﺯﻳﻨﻮﻻﺕ برخوردار است و به علت محتوای کمتر مواد ضد تغذیه‌ای، برای مصرف انسان و تک معده‌ای‌ها نسبت به رقم غیراصلاح شده یا همان کلزا، مناسب‌ تر است.

استان کرمانشاه با ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم و تولید سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی در منطقه غرب کشور محسوب می شود و در چهار سال اخیر و با اتخاذ رویکردهای حمایتی از سوی دولت این بخش به پایداری و ثبات رسیده است.

کنگاور حدود ۱۵ هزار هکتار اراضی آبی و سه هزار هکتار باغات دارد و در اراضی آبی، بیشتر کشت‌ها مربوط به کشت کلزا، گندم، یونجه، جو و چغندر است.

شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر ۷۶ هزار نفر در ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha