فرماندار: تولید پسته دامغان امسال به ۴۹ هزار تن رسید

سمنان- ایرنا- فرماندار دامغان: ۴۹ هزار و ۵۰۰ تن پسته تر و خشک از باغ‌های این شهرستان به عنوان قطب تولید پسته کشور برداشت شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی بندرآبادی روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه دهمین جشنواره ملی پسته ایران- دامغان در سالن همایش‌های دانشگاه این شهر افزود: ۲۴ هزار هکتار اراضی کشاورزی در شهرستان دامغان وجود دارد که بالغ بر ۱۷ هزار هکتار باغ پسته است.

وی بیان کرد: امسال بیش از ۴۲ هزار تن پسته تر و هفت هزار و ۵۰۰ تن پسته خشک از باغ‌های پسته شهرستان دامغان برداشت شد.

فرماندار دامغان هدف از جشنواره ملی پسته ایران- دامغان را شکرگزاری به درگاه خداوند متعال دانست و بیان کرد: در طی ۹ دوره برگزاری جشنواره در سالهای قبل، برکات زیادی نصیب مردم شهرستان دامغان شده و هدفگذاری در این جشنواره تکمیل زنجیره ارزش و فرآوری محصول پسته است.

فرماندار: تولید پسته دامغان امسال به ۴۹ هزار تن رسید

توسعه اقتصادی در دامغان

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین گفت: با برگزاری دوره های مختلف جشنواره ملی پسته ایران در دامغان بخشی از مسائل و مشکلات باغداران حل شد و به همین واسطه ضمن اقدام به منظور تکمیل زنجیره گردش، چندین واحد فرآوری پسته در شهرستان ایجاد شد.

علی اکبر علیزاده با اشاره به زمینه‌سازی‌ها برای سرمایه گذاری در بخش خصوصی در شهرستان دامغان، تاکید کرد: بزرگترین کارخانه فروسیلیس کشور در حال حاضر در ۲ فاز در دامغان فعالیت خود را آغاز کرد و با حمایت استانداری سمنان، بزرگترین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در دامغان محقق شد و در نتیجه پنج ناحیه جدید صنعتی در این شهرستان اضافه شد.

وی یادآور شد: ۴۵۰ هکتار زمین به شهرک صنعتی جدید دامغان افزوده شد و به زودی با استقرار واحدهای مختلف در این مجموعه، رونق تولیدی و صنعتی به همراه افزایش اشتغال رقم می خورد.

دهمین «جشنواره ملی پسته ایران- دامغان» از ۱۹ الی ۲۱ مهرماه در سالن همایشهای دانشگاه دامغان با برنامه های مختلف برنامه‌ریزی شده است و از ۱۷ مهرماه نیز نمایشگاه صنایع کشاورزی در سالن مدیریت بحران شهرداری این شهر برپا شد.

۷۵ تا ۸۰ درصد پسته دامغان سالم و ارگانیک است که این موضوع را باید یکی از نتیجه‌های برگزاری «جشنواره‌های ملی پسته ایران- دامغان» و ارایه آموزش‌های لازم در این زمینه های تخصصی دانست.

ویژگی‌های پسته دامغان

شهرستان دامغان در قلب استان سمنان ۱۶ هزار و ۹۰۰ هکتار باغ پسته در مناطق مختلف با ارقام بومی و غیربومی سازگار با ایجاد باغهای استاندارد دارد که از این میزان ۱۵ هزار هکتار باغ مثمر است.

گردش مالی از فروش و فرآوری پسته دامغان سالانه ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. بازگشت سریع سرمایه یکی از انگیزه های اصلی کشاورزان و باغداران دامغانی برای پسته به صورت تازه است و به منظور ترغیب کشاورزان برای پرهیز از خام‌فروشی و بهره گیری از صنایع تبدیلی و فرآوری، این جشنواره در دوره‌های مختلف برنامه های علمی و تشویقی درنظر گرفته است.

دامغان از نقاط پسته‌خیز کشور محسوب می شود و طی سالهای گذشته با وجود کم ‌آبی حاکم بر کشاورزی کشور، توسعه باغ ها به صورت برنامه‌ریزی شده انجام شد که نشان از افزایش سرمایه‌گذاری هدفمند در این زمینه دارد.

شهرستان حدود ۱۰۰ هزار نفری دامغان بیش از ۶۵۰ شهید را تقدیم نظام و انقلاب کرده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha