۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۴:۵۹
کد خبرنگار: 1197
کد خبر: 85255111
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شد

همدان- ایرنا- معاون توسعه صندوق بیمه کشاورزی گفت: ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت سال گذشته به کشاورزان پرداخت شد که ۱۵ هزار میلیارد ریال آن را از بانک کشاورزی به عنوان وام دریافت کردیم.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قدرت اله نوری روز چهارشنبه در نشست فصلی معاونان تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سازمان های جهاد کشاورزی کشور به میزبانی همدان با بیان اینکه خشکسالی در سه سال اخیر بی سابقه بود افزود: پرداخت خسارات کشاورزی بر عهده صندوق بیمه کشاورزی است که ۷۰ درصد آن را دولت تامین می کند.

معاون توسعه صندوق بیمه کشاورزی گفت: بیمه حامی تولیدات کشاورزی است و صندوق بیمه کشاورزی کمک زیادی به کشاورزان در سیل، زلزله و بلایای طبیعی داشته است.

وی پرداخت خسارت بیمه به کشاورزان را منوط به اختصاص بودجه از سوی دولت به صندوق بیمه کشاورزی دانست.

نوری با بیان اینکه هزینه خسارت هر هکتار گندم به استثنای زمین آن ۶۰ میلیون ریال است تاکید کرد: از آنجائیکه هنوز اعتبار دولتی نداریم از این مبلغ فقط ۳۰ میلیون ریال آن را می توانیم بپردازیم.

۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت به کشاورزان پرداخت شد

وی ادامه داد: میزان خطا و خسارات در دام و طیور بسیار کم و در حد نیم درصد است اما در کشاورزی این میزان به ۳۹ درصد می رسد.

معاون توسعه صندوق بیمه کشاورزی با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ هزار میلیارد ریال فقط به خسارت گندم پرداخت کردیم، افزود: در گندم دیم ۱۹ درصد و در گندم آبی ۲۵ درصد خسارت پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه امسال برای خسارت گندم نیز ۲۲ هزار میلیارد ریال خسارت پرداخت می شود ادامه داد: پوشش بیمه محصولات در زراعت اساسی گندم، جو و دانه روغنی اجباری است.

وی میزان پرداخت خسارت بیمه ای به کشاورزان استان همدان در سال گذشته را یک هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال عنوان کرد.

نوری تاکید کرد: فقط به کسانی کمک می کنیم که بیمه نامه داشته باشند که سهم آنان ۱۰ درصد است و ۹۰ درصد بقیه را دولت تقبل می کند.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی نیز گفت: وظیفه این وزارتخانه پیگیری برای تولید محصولات کشاورزی است و شرکت های واسطه ای باید به دنبال برند سازی از این محصولات باشند.

عزیز کریمی افزود: سومین سال خشکسالی را در حالی پشت سر گذراندیم که سال قبل، بارش ها فقط در سه استان نرمال بود و بقیه استانها با کمبود شدید بارش نزولات آسمانی مواجه بودند.

وی با اشاره به اینکه کیفیت آرد تولید داخلی مناست است، تاکید کرد: بر اساس بررسی های انجام شده که کیفیت نان مورد نیاز به آرد ربط داده شده بود بر اساس بررسی ها، مشخص شد به دلیل پروتئین بالا میزان چسبندگی خمیر زیاد و نیاز بود که با آرد خارجی مخلوط شود.

مدیرکل دفتر امور غلات و محصولات وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) برای کمک به کشت در دیمزارها ورود کرده است و هر کجا که بحث بیمه و کود مورد نیاز کشاورزی باشد از کشاورزان حمایت کرده و ۵۰۰ دستگاه خودروی مورد نیاز برای جهاد کشاورزی سراسر کشور تامین شده است.

کریمی بهره وری کشاورزی را در سرمایه گذاری خوب، کود مناسب، بذر اصلاح شده و کارنده خوب توصیف کرد و ادامه داد: بخش دولتی نیز باید به این بخش کمک کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان نیز گفت: تولید گندم ۴۱۰ هزار تن برای استان خوب است اما باید بتوان آن را حفظ کرد.

رضا بهراملو ادامه داد: پایه امنیت غذایی زمین است و برای جهش تولید مسکن موظف به همکاری هستیم تا زمین درجه سه به بالا را بتوانیم مهیای ساخت مسکن کنیم.

وی با اشاره به وجود اختلافات نظر در بین وزارتخانه ها ادامه داد: جهاد کشاورزی طبق قانون موظف به حفظ خاک است و پس از آزمایش خاک درجه سه به بالا را می توانیم برای مسکن بدهیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: در سفرهای شهرستانی به واحدهای نیمه تعطیل می رویم و مشکلات آنها را بررسی و حل می کنیم.

وی افزود: باید از کشاورزان نمونه برای حضور در نشست های تخصصی و اعلام نحوه کاشت، داشت و برداشت با دیگران کشاورزان برنامه ریزی کرد.

بهراملو تصریح کرد: در الگوی کشت باید اقتصاد کشاورز دیده و اختلاف درآمد کشاورز باید لحاظ شود و منتظر اعتبارات مربوط به الگوی کشت هستیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha