شرط انتخاب "پایتخت کتاب ایران" وجود طرح‌های خلاق و جدید در شهرهای متقاضی است

اصفهان – ایرنا - مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: شرط مهم و اساسی برای انتخاب یک شهر بعنوان "پایتخت کتاب ایران"، وجود طرح‌های خلاق، جدید و با استفاده از ظرفیت‌ها و فناوری‌های به‌روز است.

به گزارش ایرنا، اسماعیل جانعلی‌پور روز چهارشنبه در نشست "بررسی انتخاب اصفهان بعنوان "پایتخت کتاب ایران" در کتابخانه مرکزی این شهر افزود: فارغ از وظایف همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی، احراز عنوان پایتختی کتاب ایران نیازمند وجود خلاقیت‌های مردمی در گرایش به کتاب و کتابخوانی است.

وی اضافه کرد: از جمله این خلاقیت‌ها امکان وجود مجموعه‌ غیردولتی خلاق و جوان در حاشیه شهرها یا بهره‌گیری از فضاهای کوچک شخصی توسط شهروندان بمنظور ارائه و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است.

مدیرکل مجامع، تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: اصفهان توقع ما را سخت برآورده خواهد کرد، بر این اساس از مسوولان فرهنگی استان در کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری ارائه توانایی‌ها و ظرفیت‌های اصفهان در این زمینه را طلب می کنیم.

وی اظهار داشت: در این راستا نیازمند حمایت صنعت، قشرهای مردمی و جریان‌ها و فعالان فرهنگی برای پرداختن و برجسته کردن مقوله کتاب و کتابخوانی هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اصفهان نیز در این نشست گفت: پیشینه اصفهان با فرهنگ و تمدن، تاریخ، ایثار و مردم باهنر این خطه آمیخته است.

علی تمنایی افزود: با همکاری و هم‌افزایی دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی از جمله شهرداری و کتابخانه‌ها در اصفهان، کارهای تازه‌ای در زمینه ترویج کتاب و کتابخوانی انجام شده است.

وی اظهار داشت: با توجه به برخورداری این استان برای برگزاری رویدادهای مهم فرهنگی انتظار می‌رود که شرایط انتخاب عادلانه برای پایتخت کتاب ایران در این دیار فراهم شود.

معاون فرهنگی- هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان نیز گفت: اتفاقات مهمی حول محور انتخاب اصفهان بعنوان پایتخت کتاب ایران رُخ داده است که از جمله می‌توان به احداث کتابخانه‌ها و دیوار نگاره‌ها در سطح مدارس و مهدهای کودک این خطه اشاره کرد.

میثم بکتاشیان اظهار داشت: در مجموع در این کلانشهر تمام دستگاه‌های فرهنگی از جمله فرهنگ و ارشاد، شهرداری، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کتابخانه‌ها درصدد فراهم آوردن بسترهای لازم برای انتخاب اصفهان برای پایتختی کتاب ایران هستند.

به گزارش ایرنا در پایان این نشست مقرر شد مهمانان معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به بازدید و بررسی اقدامات مبتکرانه در حوزه کتاب در اصفهان بپردازند و سپس این وضعیت را در نیز در شهرستان شاهین شهر بررسی کنند.

مرداد امسال هشتمین طرح پایتخت کتاب ایران با حضور استان‌هایی که شهرهایشان بعنوان شهر دوستدار کتاب معرفی شده بود، برگزار شد.

در کل کشور ۷۶ شهر از ۲۴ استان متقاضی کسب این عنوان بودند که در نهایت هیات داوری تقاضاهای این شهرها را بررسی و از بین آنها ۱۲ شهر از ۱۰ استان در مرحله نیمه نهایی بعنوان شهرهای نامزد دوستدار کتاب معرفی شدند که اصفهان و شاهین شهر از جمله این شهرها بودند.
امروز برای انتخاب قطعی مرحله نهایی، بازدیدهای لازم در شهرهای اصفهان و شاهین شهر با حضور تعدادی از مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حال انجام است.

اکنون در استان اصفهان بالغ‌ بر ٣٠٠ باب کتابخانه عمومی فعالیت دارد که از این تعداد ۱۹۴ کتابخانه نهادی و ۱۱۲ کتابخانه مشارکتی توسط بخش خصوصی و دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری‌ها ایجاد شده است.

تعداد اعضای فعال در کتابخانه‌های عمومی اصفهان دست‌کم۲۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha