کریدور هند-خاورمیانه-اروپا در میانه جنگ حماس-اسرائیل به رویا پیوست؟

تهران- ایرنا- اکونومیک تایمز هند در گزارشی نوشت: درگیری میان حماس و اسرائیل احتمالاً بر جاه‌طلبی‌های هند برای ایفای نقش پررنگ‌تر در تجارت جهانی تأثیر می‌گذارد، کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) که راه‌اندازی آن به تازگی اعلام شده نیز تحت تأثیر این درگیری قرار گرفته است.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اکونومیک تایمز هند این رسانه هندی در گزارشی نوشت: درگیری های جاری میان حماس و اسرائیل در روزهای اخیر، بر جاه طلبی های هند برای ایفای نقش بزرگتر در تجارت جهانی سایه انداخته است تا آن جا که کریدور تجاری پیچیده ای که هند را به خاورمیانه و اروپا متصل می‌کند، به نظر می رسد پیش از آن که آغاز شود به پایان رسیده است.

سران کشورهای مختلف به رهبری نارندرا مودی، نخست وزیر هند، ممکن است شکل گرفتن کریدور اقتصادی هند-خاورمیانه-اروپا (IMEEC) را با افتخار و امید فراوان اعلام کرده باشند اما با جنگ حماس و اسرائیل، دست کم در حال حاضر، همه گفت‌وگوها کنار گذاشته شده است.

قیمت نفت افزایش یافته است، تقاضای بازار برای طلا اوج گرفته و بورس ها سقوط کردند زیرا سرمایه‌گذاران نگران رویدادهای آینده بودند. سهام شرکت های راه آهن هند، به دلیل ترس از اینکه جنگ می تواند بر برنامه هند برای ساخت راه آهن در کریدور هند به خاورمیانه تأثیر بگذارد، هر کدام حدود ۵ تا ۶ درصد کاهش یافتند.

سهام آدانی پورت که مالک بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی است، روز دوشنبه ۵ درصد سقوط کرد، سهام شرکت های کشتیرانی نیز از این وضعیت در امان نبودند و حدود ۵ درصد سقوط کردند.

عادی‌سازی روابط کشورهای خاورمیانه با رژیم صهیونیستی صورت می‌گیرد؟

آمریکا مدتی است با عربستان سعودی و اسرائیل در تلاش برای عادی سازی روابط میان دو کشور گفت وگو می کند، آمریکا در سال ۲۰۲۰ میانجی‌گری در معاهده ابراهیم را به عهده گرفت که منجر به عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین شد.

نتانیاهو در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در نشست سازمان ملل گفت: تردیدی وجود ندارد که معاهده ابراهیم، آغاز عصر جدیدی از صلح را نوید می‌داد اما من معتقدم که ما در آستانه یک پیشرفت چشمگیرتر هستیم، صلحی تاریخی بین اسرائیل و عربستان سعودی. صلح بین اسرائیل و عربستان سعودی واقعاً خاورمیانه جدیدی ایجاد خواهد کرد.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نیز به این پیشرفت ثابت اشاره کرد و به فاکس نیوز گفت: ما (عربستان و اسرائیل) هر روز به هم نزدیکتر می شویم.

پس از آن کریدور هند- خاورمیانه- اروپا که در جریان اجلاس گروه ۲۰ در دهلی نو اعلام شد، امیدهای زیادی را ایجاد کرد زیرا عربستان سعودی برای توسعه شبکه ریلی و دسترسی به بندر حیفا اسرائیل از طریق اردن از کمک غرب برخوردار خواهد شد. بنیان این طرح این است که کشورهای خاورمیانه از طریق راه آهن و هند از طریق خطوط کشتیرانی از بنادر منطقه، به اروپای شرقی متصل شوند.

«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر (شهریور-مهر) در جریان اجلاس سران گروه ۲۰ گفته بود: اتصال ریلی قرار است سرعت تجارت بین هند و اروپا را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.

«جاناتان فاینر»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا پیشتر گفته بود که این ابتکار فراتر از توسعه زیرساختی صرف است و تاکید کرد: هدف گسترده‌تر این راهبرد کاهش تنش‌ها در منطقه‌ای است که به‌طور سنتی منبع اصلی بی‌ثباتی و ناامنی بوده و نه عاملی برای ثبات!

قرار بود مسیر این طرح حدود دو ماه پس از اجلاس گروه ۲۰ اعلام شود اما افزایش بی ثباتی ژئوپلیتیکی به معنای از دست دادن امیدهای عادی سازی دست کم در حال حاضر باشد.

هند ادعاها مبنی بر اینکه این کریدور جایگزینی برای طرح یک پهنه یک راه چین است را رد کرده است، حتی در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال مقابله با این ابتکار چین هستند.

کریدور هند-خاورمیانه-اروپا در میانه جنگ حماس-اسرائیل به رویا پیوست؟

همراهی عربستان با فلسطین، آمریکایی‌ها را عصبانی کرد

امیدهای آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای برقراری صلح و آرامش در خاورمیانه از ۱۰ اکتبر ۲۰۲۳ (حمله حماس به اسرائیل) رو به افول به نظر می رسد.

پست‌های رسانه‌های اجتماعی تجمع افرادی را که پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند در کشورهایی مانند لبنان، بحرین، کویت و دیگر کشورها را بلافاصله پس از حمله حماس نشان می‌داد.

عربستان سعودی حماس را محکوم نکرد اما اسرائیل را مورد حمله قرار داد، وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که چندین هشدار قبلی صادر کرده و گفته است «اشغالگری اسرائیل، محرومیت مردم فلسطین از حقوق مشروع‌شان و تکرار تحریکات سیستماتیک» به این لحظه منجر شده است.

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داد: ولیعهد عربستان به «محمود عباس» رئیس‌جمهور فلسطین گفته است: عربستان همچنان در کنار مردم فلسطین می‌ایستد تا به حقوق مشروع خود برای زندگی شایسته، دستیابی به امیدها و آرزوهایشان و دستیابی به صلح عادلانه و پایدار ادامه دهد.

نیویورک تایمز روز سه شنبه گزارش داد: در حالی که بایدن برای گفت وگو میان محمد بن سلمان و نتانیاهو برای دستیابی به عادی سازی سه جانبه روابط تا پایان دوران ریاست جمهوری اش تلاش می کند، مقامات آمریکا به دو کشور گفته‌اند که امیدوارند گفتگوها ادامه یابد.

در این گزارش آمده است که اظهارات مقامات سعودی که مستقیماً حماس را محکوم نکرده اند، بایدن و مقامات آمریکایی را غافلگیر و حتی برخی را خشمگین کرد.

برای جاه طلبی های تجاری هند و صلح جهانی، بسیاری از موارد به واکنش اسرائیل به حمله حماس در هفته های آینده بستگی دارد.

کریدور هند-خاورمیانه-اروپا در میانه جنگ حماس-اسرائیل به رویا پیوست؟

نابودی کریدور جدید، به اقتصاد هند ضربه می‌زند؟

جنگ برای هیچ اقتصادی، صرف نظر از شرایط، خوب نیست. در دنیایی که به طور فزاینده ای به هم پیوسته است، هرگونه درگیری ژئوپلیتیکی بر اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد. به ویژه برای هند که از کریدور جدید در جبهه های مختلف سود می برد.

«آمیتاب کانت» یکی از مدیران گروه ۲۰ در هند به اکونومیک تایمز گفته بود: این پروژه یک «بخش آغازین» خواهد بود که پتانسیل قابل توجهی برای گسترش تجارت میان هند، خاورمیانه و اروپا دارد، فرصت هایی که به دلیل مشکلات ترانزیتی از دست رفته بودند.

کانت گفت: این کریدور این پتانسیل را دارد که زمان تجارت بین اتحادیه اروپا و هند را تا ۴۰ درصد کاهش دهد که یک نقطه قوت قابل توجه در کاهش هزینه های انرژی و افزایش تجارت خواهد بود.

کریدور هند- خاورمیانه- اروپا به عنوان یک مسیر سبز برای اتصال مراکز تجاری کلیدی، امکان تولید و صادرات انرژی پاک و گسترش شبکه های برق و شبکه های مخابراتی عمل می کرد.

کریدور نه تنها از نظر زمانی، بلکه از نظر هزینه نیز مزیت هایی برای هند فراهم می کرد، «وینود کائول»، مدیر اجرایی انجمن صادرکنندگان برنج هند به اکونومیک تایمز گفت: هزینه کلی ارسال کالا به اروپا احتمالاً تا نصف کاهش می یابد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha