۱۹ مهر ۱۴۰۲، ۱۵:۴۹
کد خبرنگار: 1455
کد خبر: 85255195
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نخستین انقلاب فرهنگی در کوهپایه های زاگرس ثبت شده است

خرم آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: نخستین انقلاب فرهنگی دنیا در کوهپایه های زاگرس و مناطقی مانند دهلران ثبت شده است.

به گزارش ایرنا، " عطا حسن پور" روز چهارشنبه در نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس‌نشین در دانشگاه لرستان بیان کرد: نخستین انقلاب فرهنگ و تاریخ در حوزه کشاورزی است، که حدود ۹ هزار سال پیش به عنوان انقلاب "نئوسنگی" در دنیا معروف شد و خاستگاه آن در کوهپایه های زاگرس و مناطقی مانند دهلران است.

وی افزود: کوهپایه های زاگرس نخستین خاستگاه کشت غلاتی هستند که به وسیله نخستین انسان کشاورز کشت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: انسان اولیه که به تازگی از غار خارج شده بود با کشت گندم در این مناطق، نخستین معماری ها را بنا نهاد و نخستین معماری ها در کرانه های زاگرس ایجاد شد بنابراین پیشینه شروع زندگی بشر جایی جز کوهپایه های زاگرس نیست.

حسن پور تصریح کرد: نخستین استقرارگاه های بشر در دره تاریخی خرم آباد است و رنگین نگارهای مناطق کوهدشت لرستان به عنوان اولین خاستگاه هنر بشر بر نگارنده های صخره ای قرار دارد که این اشتراکات هنری با قدمت ۱۴۸ هزار سال پیش را فقط در اطراف زاگرس می توان یافت.

وی با اشاره به دوران پیش از تاریخ گفت: نخستین مهندسان بشری ۲ فلز مس و قلع را باهم ترکیب و آلیاژ برنز (مفرغ) را کشف کردند که تمام دنیا اذعان دارند این خاستگاه فقط برای لرستان با گستره فرهنگی حداقل پنج استان اطراف است.

نخستین انقلاب فرهنگی در کوهپایه های زاگرس ثبت شده است

این باستان شناس افزود: بخش بزرگی از زاگرس به محدوده لرستان فرهنگی با پنج استان اطراف تعلق دارد و هنری که در دنیا به نام هنر مفرغ کاری لرستان معروف شده است حامل اسطوره ها، مضامین اساطیری و دانش و هنر پیشینیان است که از دانش کیهانی بشر در این هنر یافت می شود.

حسن پور با اشاره به هنر مفرغ در این استان بیان کرد: بیش از یک قرن است که در تمام دنیا از مفرغ های لرستان کسب درآمد می شود و کهن ترین نقش موسیقیایی دنیای باستان در تپه "چغامیش" دزفول محل کشف کهن ترین و نخستین ارکستر جهان است همچنین بر لوح گلی که از تپه چغا میش کشف شد نقش یک ارکستر با تمام عناصر موسیقیایی و آواز خوان حک شده است که این هنر در هیچ جای دنیا دیده نمی شود.

وی اظهار داشت: همایش های اشتراکات اقوام باعث از بین رفتن مرزبندی ها خواهد شد چراکه همه ایرانی هستیم و در کرانه های زاگرس، البرز و کویر ایران زندگی می کنیم و به لحاظ ژنتیک وابستگی داریم بنابراین امروزه برای پرهیز از هجوم فرهنگی راهی جز اتحاد و همبستگی تمام اقوام ایران زمین نداریم.

ارسال ۶۰ مقاله به همایش

دبیر علمی نخستین همایش ملی اشتراکات اقوام زاگرس نشین نیز گفت: ۶۰ مقاله به این رویداد ارسال شده است که در مجموع ۴۲ مقاله پذیرش شدند.

"علی نوری" اظهار داشت: مردمان اقلیم پهناور زاگرس دارای مشترکات بسیاری هستند که باید مورد پژوهش و بررسی قرار گیرد و در این راستا مشترکات این اقلیم از ابعاد تاریخی، فرهنگی، مذهبی، طبیعی و کشاورزی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه استان های ۱۱ گانه پیرامون سلسله جبال زاگرس مطالعه خواهند شد افزود: این همایش در ۱۰ محور با موضوعات مختلف در حوزه‌های جامعه‌شناسی، فرهنگ‌شناسی و گردشگری برگزار شده است و ۲۲ مقاله نیز در همایش، ارائه می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha