۲۰۰ هزار نفر از عشایر کشور سازماندهی شده اند

کرمانشاه_ایرنا_ معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ۲۰۰ هزار نفر عشایر مسلح و ساماندهی شده داریم و در حقیقت عشایر را در کشور باید سد محکم و نفوذ ناپذیر و پاسدار ملیت و دین دانست.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سردار ضیاءالدین حزنی روز چهارشنبه به مناسبت روز ملی روستا و عشایر در همایش شبانان ، گله داران ، دامداران و عشایر استان کرمانشاه در تالار انتظار بیان کرد: عشایر مرزداران غیور هستند و جامعه عشایری بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ شهید دارد و به قول امام راحل عشایر ذخایر انقلاب هستند.

وی در ادامه گفت: با این حال متاسفانه کاهش جمعیت عشایری در ۱۰ سال گذشته تبدیل به یک معضل و مهاجرت به شهرها و نیز رشد شاخص بیکاری و حاشیه نشینی شده است.

وی همچنین ضعیف بودن زیرساخت های زندگی عشایری ، پیر شدن جمعیت آنها، علاقه کم جوانان به عشایری و نیز توجیه اقتصادی نداشتن زندگی عشایری را از جمله کاستی های جامعه عشایری برشمرد.

سردار حزنی از دستگاه های اجرایی کشور خواست تا روستاییان و عشایر را به صورت ویژه مدنظر داشته باشند چرا که آنها زبان شکایت ندارند اما اگر از دستگاهی شکایت کنند حتما پیگیری می شود.

وی در ادامه اشاره ای به آمار دام سبک و سنگین کشور داشت و گفت: در کشور بیش از ۶۳ میلیون دام سبک شامل گوسفند و بز وجود دارد که استان خراسان رضوی با داشتن حدود هفت میلیون دام بیشترین و استان قم با داشتن ۳۳۶ هزار دام کمترین آمار را در کشور دارند.

به گفته وی کرمانشاه با داشتن یک میلیون و ۷۶۴ هزار و ۵۰۰ دام سبک در رده های اول کشور قرار دارد.

معاون هماهنگ کننده قرارگاه مرکزی سازندگی و محرومیت زدایی سپاه در ادامه آمار دام سنگین کشور شامل گاو و گوساله را بیش از هشت میلیون دام اعلام کرد و گفت: از این نظر نیز استان مازنداران بیشترین و هرمزگان کمترین دام سنگین را دارد پضمن اینکه ۲۲۸ هزارو ۵۰۰ دام سنگین نیز متعلق به استان کرمانشاه است.

به گفته وی ۳۰ درصد دام سبک و چهار درصد دام سنگین متعلق به عشایر است و ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کنند.

سردار حزنی ادامه داد: عشایر همچنین ۷۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی ، ۲۰ هزار هکتار باغ، سالیانه ۶ هزار تن محصولات کشاورزی، و ۱۰ تن تولید پشم دارند ضمن اینکه ۳۵ درصد تولیدات صنایع دستی کشور نیز متعلق به عشایر است.

در ادامه این مراسم از چهار خانواده شهید عشایر و پنج نفر به نمایندگی از جامعه عشایری تقدیر شد.

به گزارش ایرنا، براساس آمارهای رسمی اداره کل امور عشایری استان کرمانشاه؛ جمعیت عشایر این استان در آخرین سرشماری مرکز آمار ایران؛ ۷۹ هزار و ۲۰۰ نفر در قالب ۱۴ هزار خانوار در ۱۴ ایل برآورد شده که حدود چهار درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهند.

عشایر استان کرمانشاه از نظر جمعیت رتبه هشتم و از نظر تعداد دام سبک با داشتن یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس رتبه چهارم کشور را در اختیار دارند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha