چرایی شکست امنیتی-اطلاعاتی اسرائیل از نگاه نیویورک تایمز

تهران- ایرنا- روزنامه نیویورک تایمز در مطلبی با پرداختن به دلایل شکست امنیتی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در برابر حملات غافلگیرانه حماس، آن را بدترین نقض نظامی این رژیم در نیم قرن اخیر ارزیابی کرد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، تارنمای این روزنامه آمریکایی نوشت: سرویس‌های نظامی و جاسوسی اسرائیل روز شنبه بدترین شکست‌ عملیاتی و اطلاعاتی نیم قرن اخیر را تجربه کردند.

نیویورک تایمز در مطلبی با عنوان "سرویس های وحشت زده امنیتی اسرائیل چگونه نتوانسند مانع حمله حماس شوند" آورده است: اندکی پیش از حملات غافلگیرانه حماس در سپیده دم روز شنبه، نیروهای اطلاعاتی اسرائیل افزایش فعالیت برخی شبکه های شبه نظامی را در غزه شناسایی کردند.

به ادعای دو مقام ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی، هنگامی که نیروهای اطلاعاتی این رژیم متوجه شدند که اتفاقی غیرعادی در حال رخ دادن است، برای سربازان در مرز با غزه پیام هشدارآمیز فرستادند. اما این هشدار احتمالا یا خوانده نشده و یا حتی دریافت نشده است.

اندکی پس از آن، حماس، پهپادهایی را برای از کار انداختن برخی ایستگاه‌های ارتباطی ارتش رژیم صهیونیستی و برج‌های مراقبت آن در امتداد مرز ارسال کرد و این امر سبب شد تا افسران مرزی متوجه حملات در حال گسترش نشوند. علاوه بر این، پهپادهای حماس، مسلسل‌های کنترل از راه دور اسرائیل را هم در استحکامات مرزی منهدم کرد و بدین ترتیب یکی دیگر از ابزارهای کلیدی رژیم صهیونیستی برای واکنش زمینی را از سر راه برداشتند.

بر اساس اعتراف چهار مقام ارشد امنیتی اسرائیل که خواستند نامشان فاش نشود، این ناکامی‌ها و ضعف‌های عملیاتی همراه با طیف گسترده‌ای از نقص‌های لجستیکی و اطلاعاتی، راه را برای حملات حماس به جنوب اسرائیل هموار کرد.

بدترین نقص نظامی اسرائیل در نیم قرن گذشته

تحلیلگران معتقد هستند این حملات، بدترین نقص نظامی اسرائیل را در ۵۰ سال گذشته رقم زد و امنیت آن را درهم شکست. به گونه ای که رژیم صهیونیستی که مدعی داشتن قویترین ارتش خاورمیانه است، تا ساعت‌ها توان مقابله نداشت.

این چهار مقام امنیتی رژیم صهیونیستی در ادامه اعتراف کردند که موفقیت حملات حماس ناشی از شکست‌های امنیتی جامعه اطلاعاتی و ارتش اسرائیل است؛ از جمله ناتوانی افسران اطلاعاتی در نظارت بر کانال های ارتباطی مهم مورد استفاده حماس، اتکای بیش از حد به تجهیزات نظارتی مرزی، تجمیع فرماندهان در یک پایگاه مرزی که در همان ابتدا هدف حملات حماس قرار گرفت و مانع ارتباط آنها با بقیه نیروهای نظامی شد و در نهایت تمایل به پذیرفتن اظهارات رهبران حماس در کانال‌های خصوصی که اسرائیل را از تمرکز بر تهدید اصلی منحرف کرده بود.

یوئل گوزانسکی یکی از مقامات ارشد سابق شورای امنیت ملی رژیم صهیونیستی در این خصوص گفت: «ما بودجه های چندین میلیاردی برای جمع آوری اطلاعات از حماس هزینه می کنیم. اما در یک ثانیه همه چیز مانند دومینو فرو ریخت».

هرچند به گفته تحلیلگران جرقه نخستین شکست رژیم صهیونیستی در برابر حماس ماه‌ها پیش زده شد؛ هنگامی که روسای امنیتی اسرائیل پیش‌فرض‌های نادرستی درباره سطح تهدید حماس مطرح کردند.

حماس سال گذشته از دو جنگی که میان نیروهای جهاد اسلامی با اسرائیل رخ داد، فاصله گرفته بود و به این درگیری ها ورود نکرد. ماه گذشته هم رهبر حماس در توافقی با میانجیگری قطر، به یک دوره نبرد در مرز با اسرائیل پایان داد و این تصور را ایجاد کرد که به دنبال تشدید تنش نیست.

زاچی هانگبی مشاور امنیت ملی اسرائیل ۶ روز پیش از حمله روز شنبه حماس، در یک مصاحبه رادیویی گفت: «حماس بسیار بسیار خویشتن‌دار است و پیامدهای سرپیچی را بیش از پیش درک می‌کند».

این گزارش مدعی است: هنگامی هم که مقامات اطلاعاتی اسرائیل هفته گذشته به روسای ارشد امنیتی رژیم در مورد تهدیدات قریب الوقوع هشدار دادند، بیشتر مقامات اسرائیل باز هم حماس را دستکم گرفتند و بجای آن بر تهدیدات از جانب حزب الله لبنان در امتداد مرزهای شمالی تمرکز کردند.

دو تن از مقامات رژیم صهیونیستی با بیان اینکه سیستم مراقبت مرزی اسرائیل به طور کامل متکی به دوربین‌ها، حسگرها و مسلسل‌های کنترل از راه دور است، اذعان کردند که فرماندهان نظامی بیش از حد به تسخیرناپذیری این سیستم اطمینان داشتند. آنها فکر می کردند که نظارت مرزی همگام با تسلیحات کنترل از راه دور نیاز به استقرار تعداد قابل توجهی از سربازان را در طول خط مرزی کاهش می دهد.

ایزرائیل زیو ژنرال بازنشسته اسرائیلی که سال‌ها فرماندهی نیروی زمینی را در جنوب بر عهده داشت، نیز تائید کرد که ارتش اسرائیل با کاهش تعداد سربازان در مرز با غزه بیشتر تمرکز خود را در مناطقی همچون کرانه باختری گذاشته بود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که سیستم کنترل از راه دور یک ایراد بزرگ دارد و آن این است که می‌توان آن را از راه دور نیز از بین برد.

به گفته مقامات، حماس از این ضعف با ارسال پهپاد استفاده کرد و تصور شکست ناپذیر بودن آن را درهم شکست.

دلیل دیگر شکست اسرائیل در برابر حماس، تجمیع رهبران نظامی ارتش در یک مکان واحد در امتداد مرز عنوان شده است. به گفته دو تن از مقامات اسرائیلی، پس از تسخیر پایگاه ها در مناطق هم مرز با غزه از سوی حماس، اکثر افسران ارشد کشته، مجروح یا به اسارت گرفته شدند.

این وضعیت همراه با مشکلات ارتباطی ناشی از حملات هواپیماهای بدون سرنشین حماس، مانع از واکنش هماهنگ شد و ضعف دیگر ارتش اسرائیل را به نمایش گذاشت.

به گفته دو تن از مقامات اسرائیلی و بازماندگان این حملات، ساعت‌ها طول کشید تا نیروی هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه برسند و این در حالی است که فاصله نزدیکترین پایگاه‌ها تا محل چند دقیقه است. چراکه افسران ارشد دیگر مناطق به دلیل فقدان دسترسی به نیروهای حاضر در جنوب، قادر به دریافت میزان وخامت اوضاع نبودند.

به باور ناظران، پیامد کاستی های موجود برای امنیت اسرائیل فاجعه بار بوده و تنها به خود رژیم صهیونیستی محدود نمی شود و به شهرت آن در منطقه به عنوان یک شریک نظامی قابل اعتماد نیز آسیب زده است.

گوزانسکی در این خصوص گفت: پیش از حملات روز شنبه، اسرائیل برای بسیاری از کشورهای منطقه در مسائل امنیتی با ارزش بود، اما اکنون دیگر این طور نیست.

نیروهای مقاومت فلسطین از شنبه ۱۵ مهرماه برابر با ۷ اکتبر ۲۰۲۳ عملیات همه جانبه و بی نظیری را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha