استاندار گیلان: وقف سنتی قدیمی و موثر در حل مسائل جامعه است

رشت - ایرنا - استاندار گیلان گفت: وقف سنت حسنه قدیمی و بسیار موثر درحل مسائل اجتماعی بوده که مردم با نیت تقرب به ذات و رضایت الهی از اموال خود برای مسائل عام‌المنفعه و مسائل دینی هبه می کردند و امروز باید بیش از همیشه در جامعه این سنت تقویت شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسدالله عباسی عصر روز چهارشنبه در نشستی با مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان، معاونان، روسای ادارات، ائمه جمعه جماعات، امنای اماکن مذهبی و بقاع متبرکه استان با بیان اینکه نیت واقفان خیرخواهانه و برای رضای خداوند است، اظهار کرد: وقف بر اساس نیات واقفان صرف امور مختلف با رویکرد اجتماعی می شود از این‌رو عمل به نیات واقفان باید مورد تاکید دست اندرکاران وقف قرار گیرد.

نماینده عالی دولت در گیلان با بیان اینکه متولیان و دست اندرکاران اوقاف و امور خیریه؛ معتمدین واقفان و افراد خیر هستند، اضافه کرد: آنان به شما اعتماد کرده اند از این‌رو مسئولیت شما بسیار سنگین است.

وی در ادامه با اشاره به نقش مهم مساجد، اماکن متبرکه و حال و هوای معنوی آنها خاطرنشان کرد: مساجد باید در انتقال پیام‌های دینی و اعتقادی به خوبی نقش آفرینی کنند بنابراین این مهم باید توسط متولیان امر در این حوزه مورد توجه قرار گیرد.

استاندار گیلان با اشاره به جایگاه مهم قرآن کریم در جامعه، این کتاب آسمانی را چراغ راه زندگی انسان دانست و اضافه کرد: برگزاری کلاس های ویژه تفسیر قرآن باید بیش از پیش مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملیات حماس اظهار کرد: این عملیات موجب خوشحالی آزادی خواهان، انقلابیون و جبهه مقاومت شد، جوانان غزه با طراحی هوشمندانه ضربه مهلکی به رژیم صهیونیستی وارد کردند.

عباسی با اشاره به بیانات روز گذشته رهبر معظم انقلاب در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح افزود: ایشان در این سخنرانی، فضای جامعه جهانی را به سمتی هدایت کردندکه افق روشنی برای ماست.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطر نشان کرد: حرکت هوشمندانه جوانان غزه و فلسطین نشان داد همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند «رژیم صهیونیستی رو به زوال است»، به زودی بساط آنان جمع می شود.

وی اظهار کرد: رفتار رژیم صهیونیستی نسبت به مردم غزه مانند رفتار شمرو یزدیانی است که آب را بر روی امام حسین (ع) و خاندان ایشان بستند، امروز این رژیم خون آشام، ظالم و دیوصفت به دنبال دروغ گویی و مظلوم نمایی است.

۱۵۰ میلیارد ریال از نیات واقفان هزینه شد

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان نیز در این نشست اجرای نیات واقفان نیک اندیش را یکی از وظایف مهم این اداره کل عنوان کرد و ادامه داد: در یک سال اخیر (هفته وقف پارسال تا امسال) ۱۵۰ میلیارد ریال از محل موقوفات در راستای عمل به نیات واقف در حوزه هایی اعم از تعزیه خوانی، خیرات، مساجد، اماکن مذهبی و روضه خوانی هزینه شد.

حجت الاسلام ستار علیزاده با اشاره به اجرای برنامه طرح قرار دوازدهم «قرار با آقا امام زمان (عج) در دوازدهم هر ماه» و اجرای آن از ۲ سال گذشته اظهار کرد: در اجرای این طرح اقداماتی اعم از توزیع بسته های معیشتی، جهیزیه، دارو و کمک به درمان و آزادی زندانیان غیرعمد انجام می شود که طی یک سال اخیر بیش از ۲۵۰ میلیارد ریال از محل کمک های کمک های خیرین و نذورات هزینه شده‌است.

وی با بیان اینکه طی یک سال اخیر ۴۵۰ میلیارد ریال کمک نقدی و غیرنقدی از سوی مردم برای مرمت و یا طرح های توسعه ای و عمرانی در امام‌زادگان استان اهدا شده است، اضافه کرد: طی این مدت ۳۰۰ محفل انس با قرآن کریم و ۲۰۰ برنامه تفسیر قرآن کریم و کرسی تلاوت برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان در ادامه با اشاره به در جریان بودن بیش از ۲۰۰ پرونده در محاکم قضایی استان خاطر نشان کرد: در این مدت ۳۸ حکم دادگاه به نفع موقوفات اجرایی شده است.

۱۰ تا ۱۶ مهرماه هفته وقف بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha