سرانه فضای ورزشی در تهران فقط ۵۷ سانتی مترمربع است

تهران بزرگ - ایرنا - مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران اعلام کرد: سرانه فضای ورزش در جهان ۲.۵ مترمربع اما این آمار در تهران ۵۷ سانتی مترمربع برای فضای بسته و در فضای باز حدود یک مترمربع است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین اوجاقی عصر چهارشنبه در سومین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و ششمین اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی با اشاره به پنل تخصصی ورزش و تفریحات سالم گفت: موضوع ورزش در جوامع بسیار مهم و جز بدیهیات است. سرانه فعالیت بدنی در کشور ما ۱۳ دقیقه و باتوجه به زندگی مدرنیته از هر سه کودک یک کودک چاق است.

وی افزود: امروزه کم تحرکی یکی از آسیب های بزرگ است. سرانه ورزش در جهان ۲.۵ مترمربع اما در تهران ۵۷ سانتی مترمربع برای فضای بسته و در فضای باز حدود یک متر است. رهبرانقلاب بارها ورزش همگانی را برای همه جامعه توصیه کرده است.

اوجاقی با بیان اینکه رهبرانقلاب بارها ورزش همگانی را برای همه جامعه توصیه کرده است، ادامه داد: ورزش تعلیم و تربیتی، ورزش همگانی، ورزش قهرمانی و ورزش حرفه ای چهار دسته ورزش است؛ در شهرداری تهران باید بدانیم به کدام دسته از این ورزش ها بپردازیم.

سرانه فضای ورزشی در تهران فقط ۵۷ سانتی مترمربع است

۵۶ درصد مردم دچار فقر حرکتی هستند

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران با بیان اینکه ۵۶ درصد مردم دچار فقر حرکتی هستند، افزود: تحول سخت، نرم، درون زا و هوشمند چهار دسته تحولی اصلی هستند.

به گفته وی، ورزش به شادابی اجتماعی بسیار کمک می‌کند ورزش ذیل قرارگاه تعلیم و تربیت در شهرداری تهران و تفریحات باید در اولویت قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: شعار و چشم انداز ما حرکت به سمت شهری برخوردار به فضاهای ورزشی در دسترس و شهروندان اهل ورزش است. شعار ورزش ارزان و دسترس بودن در صدر کار ما قرار گرفته است؛ شهرداری ها ورزش شهروندی و نتایج آن را مدنظر قرار می‌دهند.

به گفته اوجاقی، ما صرفا به دنبال قهرمان سازی نیستیم لذا مسابقاتی را طراحی کردیم تا بتوانیم شهروندان را در آن دخیل کنیم.

وی یادآور شد: رویدادها و مجموعه‌های ورزشی دو رکن اصلی برای درگیر کردن شهروندان با موضوع ورزش است و بر ترویج بازی های بومی محلی در شهر تاکید داریم.

اوجاقی تاکید کرد: ۳۵۳ محله در شهر تهران داریم که حول مساجد هستند لذا مسجد منتخب در هر محل که به امور فرهنگی، علمی و ورزشی توجه دارد شناسایی شده و از این رو برگزاری رویدادهایی مانند لیگ مساجد را در شهر تهران در اولویت قرار داده ایم و لیگی که قابلیت استفاده برای همه شهروندان را داشته باشد.

مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران افزود: شهرداری تهران تقریبا یک هزار مجموعه ورزشی در اختیار دارد که در دست سازمان، مناطق و سراهای محلات است لذا قرارگاه ها باید از این زیرساخت ها استفاده کرده و آن را به شکل رایگان در اختیار شهروندان قرار بدهد.

وی ادامه داد: ما باید مساجد خود را با امکانات ورزشی تجهیز کنیم به همین خاطر برآن شدیم نمایشگاهی را در قرارگاه تعلیم و تربیت ایجاد نماییم تا جوانان را به تحصیل، تهذیب و ورزش سوق دهیم.

شهرداری ها موثرترین نهاد در ایجاد خط تلاقی فرهنگسازی در حوزه زنان هستند

همچنین مریم اردبیلی مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران در سومین اجلاسیه مجمع روسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شوراهای اسلامی مراکز استان‌ها و ششمین اجلاسیه شهرهای حماسه ساز انقلاب اسلامی با اشاره به پنل تخصصی زنان و خانواده گفت: اهمیت حوزه زنان مبرهن است. این بخش به لحاظ عمق، تاثیر بالایی در تمدن سازی دارد و به فرموده حضرت امام (ره) زنان پیشرو جامعه هستند.

وی افزود: شهرداری ها در کشور، موثرترین حوزه ای است که در یک خط تلاقی در حوزه زنان فرهنگ سازی می کند. ارتقا کنشگری زنان و دختران در حل مسائل، خانواده و محله و ارتقای عاملیت خانواده به عنوان مهم ترین ساختار و نهاد رسمی در کشور ۲ محور مهم ما باید باشد.

اردبیلی تاکید کرد: اگر ما می گوییم کنشگری زنان دقیقا نقطه مقابل عملکردهای غربی و فمنیستی و یک حیطه سخت داریم که مرتبط به حوزه ساختار است.

این مسوول شهری خاطرنشان کرد: ساختاری به عنوان اداره کل زنان داریم که سه معاونت و چهار اداره دارد. در دوره جدید شهری، ادارات جدیدی اضافه شده که اداره خانواده یکی از آنها است و باید رویکرد صحیح مدیریت شهری در این بخش مشخص باشد.

وی اظهار کرد: ما در کل مناطق ساختاری مربوط به بانوان داریم و در شهرهای بالای یک میلیون نفر باید اداره کل بانوان ایجاد شود.

مدیرکل امور بانوان شهرداری تهران با اشاره به احداث ۹ بوستان بانوانو دیگر مجموعه های شهربانو در شهر تهران گفت: در این مجموعه ها، فضاهای ورزشی، مشاوره ای، آموزش های هنری و … وجود دارد. تهران در حال حاضر ۲۲ مجموعه شهربانو آماده واگذاری داریم که می توانیم در اختیار همه شهرها قرار دهیم.

به گفته وی، یکی دیگر از زیرساخت ها شهردخت است که شامل بخش های مختلفی نظیر امور استارتاپی و هنری است که عمدتا مخاطب ما نوجوانان هستند.

وی تاکید کرد: شهردخت ها در هفت منطقه ایجاد شده است؛ همچنین علاوه بر این بوستان‌های کوچک محلی مادر و کودک بدون ممنوعیت ورود آقایان با هدف ورزش های صبحگاهی ایجاد شده و نمایشگاه ها و مجموعه‌های کوثر همگی در اختیار شهروندان بانو قرار می‌گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha