۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۷:۴۶
کد خبرنگار: 939
کد خبر: 85255753
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

یک کتابدار: مشکلات اقتصادی بهانه قابل قبولی برای مطالعه نکردن نیست

زنجان - ایرنا - یک کتابدار گفت: عده‌ای وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهانه‌ای برای مطالعه نکردن قرار داده‌اند ولی با وجود کتابخانه‌های عمومی و خدمات آنها، جایی برای این بهانه باقی نمی‌ماند و اتفاقا به اذعان مخاطبان، مطالعه در بهبود جنبه‌های اقتصادی زندگی شهروندان مؤثر است.  

به گزارش ایرنا، یکی از راه های انتقال فرهنگ، علم و معرفت، ارتقای مطالعه و کتابخوانی است که کتابداران به عنوان مروجان اصلی کتاب با مهارت و دانش خود بیشترین نقش را در این زمینه برعهده دارند و تلاش می کنند با انگیزه و خلاقیت، فرهنگ مطالعه را در همه اقشار ترویج دهند.

کتابداران، معلمانی ساده و صمیمی هستند که نقش مهمی در ترویج فرهنگ مطالعه میان اقشار مختلف دارند و همانند پزشکان، کتاب‌ها را مانند داروهایی برای سلامت روح و جسم مخاطبان تجویز می‌ کنند.

خبرنگار ایرنا پیرامون حرفه کتابداری و کتابخوانی با فاطمه دنیوی مسئول کتابخانه سهروردی و سرپرست اداره کتابخانه های عمومی شهرستان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا. کتابخانه سهروردی از مهمترین کتابخانه های شهر زنجان است آن را معرفی کنید.

کتابخانه عمومی سهروردی قدیمی ترین کتابخانه شهر زنجان است که در سال ۱۳۵۶ به همت ابراهیم همتیان در مرکز شهر بنا شد.

این کتابخانه در چهار طبقه، شامل بخش های مرجع، کودک و نوجوان، نشریات، کمک درسی، زنجان شناسی و سالن اجتماعات است.

مخزن کتابخانه دارای بیش از ۴۰ هزار نسخه کتاب در موضوعات مختلف است که البته از خردادماه ۱۴۰۲ شروع به بازسازی شد و اوایل سال آینده با رویکرد افزایش بخش های مختلف از جمله کلینیک خواندن و به روز رسانی خدمات و تجهیزات، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
یک کتابدار: مشکلات اقتصادی بهانه قابل قبولی برای مطالعه نکردن نیست

ایرنا. درباره نحوه ورودتان به حرفه کتابداری توضیح دهید؟
انتخاب حرفه کتابداری برای من کاملا تصادفی بود، در صحبتی که با مسئول کتابخانه مدیریت و برنامه ریزی وقت داشتم و توصیفاتی که از این حرفه از جانب ایشان و مراجعات به کتابخانه صورت می گرفت، ذهنم را مشغول این حرفه کرد و دوست داشتم در چنین محیطی خدمت کنم.

ایرنا. آیا خودتان به کتاب علاقه دارید؟
بله همانطور که اشاره کردم دوست داشتم ارتباطم با کتاب همیشگی باشد و علاقه من به خواندن از همان کودکی ایجاد شده بود و لحظاتی که از این یار مهربان غافل می شدم احساس می کردم زمانم به بطالت سپری می شود.

ایرنا. کسی که می خواهد کتابدار شود باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
به نظرم کتابدار خوب در درجه اول مهارت‌های خدمت به مخاطب و طرز برخورد با ارباب رجوع را باید بداند و تا حدی قدرت روانشناسی هر فردی را هم داشته باشد.

همینطور مهارت‌های سازمانی جهت برقراری ارتباط مناسب با مدیران و سایر کارکنان کتابخانه، مهارت‌های ارتباطی گفتاری و نوشتاری در حد خوب، مهارت کاربرد کامپیوتر به خصوص درباره استفاده از پایگاه های داده و اینترنت، مهارت انجام تحقیق در حد مطلوب و داشتن اطلاعات عمومی از دیگر مهارت های لازم شغل کتابداری است.
یک کتابدار: مشکلات اقتصادی بهانه قابل قبولی برای مطالعه نکردن نیست

ایرنا. با توجه به سال هایی که در کسوت کتابدار مشغول به خدمت هستید وضعیت کتابخوانی و استقبال مخاطبان از کتابخانه در زنجان را چگونه ارزیابی می کنید؟
درصدی از مردم شیفته کتاب و کتابخوانی هستند و این ویژگی به کودکان آنها نیز انتقال می یابد.

بخشی نیز نیازمند اطلاع رسانی از وجود چنین امکانات فرهنگی هستند که به محض اطلاع یافتن با جان و دل از آن استقبال می کنند.

برای بخشی هم لازم است فرهنگسازی درستی انجام شود تا با تمام وجود حس کنند که کتابخوانی چه فواید مستقیم و غیر مستقیمی بر زندگیشان دارد و چه بسا کسانی که وضعیت اقتصادی و معیشتی را بهانه ای برای مطالعه نکردن قرار داده اند نیز اذعان می کنند که اتفاقا مطالعه بر جنبه های اقتصادیشان بی تاثیر نبوده است.

ضمن اینکه فعالیت کتابخانه ها محدود به امانت کتاب نیست و کتابخانه ها تبدیل به باشگاه فرهنگی - اجتماعی شده اند.

لازم است معرفی دقیق و جامعی از فعالیت های جدید کتابخانه ها در اختیار شهروندان قرار داده شود.
یک کتابدار: مشکلات اقتصادی بهانه قابل قبولی برای مطالعه نکردن نیست

ایرنا. کدام کتاب‌ها بیشتر میان مخاطبان کتابخانه خواننده دارد؟
داستان های ایرانی و خارجی و کتب حوزه روانشناسی از پرامانت‌ترین منابع کتابخانه ها محسوب می شود.

کمتر کتابخوانی است که کتاب شازده کوچولو، آلیس در سرزمین عجایب، بادبادک باز، کتابخانه نیمه شب، عادت های اتمی و باشگاه پنج صبحی ها را نخوانده باشد.

حوزه تاریخ در رتبه بعدی امانت است و بعد حوزه فلسفه، هنر و علوم مختلف قرار می گیرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha