ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده آذربایجان‌غربی

ارومیه - ایرنا - حرفه‌آموزی در دوره دبیرستان به عنوان یکی از گام‌های توسعه اشتغال مولد در دنیای امروز مطرح است که هرچند در سال‌های گذشته به این امر توجه خاصی نشده ولی در سال های اخیر، مورد توجه قرار گرفته و گام های بلندی نیز برای افزایش سهم آموزش های فنی و کاردانش در مدارس برداشته شده که می تواند افق روشنی را در این بخش ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، صبح که از راه می رسد، همه ما فرزندانمان را راهی مدرسه می‌کنیم و ۱۲ سال خیال می‌بافیم که چند سال دیگر دکتر، مهندس و یا یک نخبه خارج نشین از آب دربیایند، اما هیچ وقت به این موضوع فکر نکردیم که روح و روان آنان سالم و جسمشان بی بلا باشد تا اینکه دکتر شوند و از ما فرسنگ ها دورتر، ما به این عنوانشان افتخار خشک و خالی بکنیم و خودمان این گوشه برای درمان یک سرماخوردگی سه ساعت در درمانگاهها به صف بنشینیم.

متأسفانه، هنوز و همچنان آرزو می‌بافیم که چرا اینگونه نشد و آنگونه شد و راه‌ها خود به خود باید هموار شود تا فرزند ما یک متخصص قلب و یا مغر بشود؛ همه جوانان فامیلمان صاحب کار شوند و حسن، زنش از بی پولی طلاق نگیرد و فاطمه، دختر همسایه، روزگار تجرد را سپری نکند چون پسری که دوستش دارد، بیکار است و صاحب حرفه ای نیست.

آرزو کردن به گفته یک نویسنده عادت تاریخی ماست، چون کنش‌های ما در برابر واقعیت های رخ داده عقلانی نیست؛ ما نمی خواهیم قبول کنیم هر کسی را بهر کاری ساختند و استعداد نوید مثل استعداد علی نیست که برود پزشک شود و هر فردی در یک مهارت و رشته باید به شکوفایی و اوج قله موفقیت برسد.

آرزو کردن به گفته یک نویسنده عادت تاریخی ماست، چون کنش‌های ما در برابر واقعیتهای رخ داده عقلانی نیست. ما نمی خواهیم قبول کنیم هر کسی را بهر کاری ساختند و استعداد نوید مثل استعداد علی نیست که برود پزشک شود و هر فردی در یک مهارت و رشته باید به شکوفایی و اوج قله موفقیت برسد.

چشمهایمان را بسته ایم و تاکید داریم راهی که پسر همسایه رفت، باید فرزند ماهم به هر قیمتی برود؛ به نظرم ما بیماریم و نیاز به روان‌کاوی فردی و جمعی داریم چرا که نمی بینیم چگونه جوان همسایه من و تو، دیروز و دیروزهای زیادی از پل خاتم الانبیا در خارج از شهر خودش را جلوی خوردوهای بزرگ دیزلی می اندازد و خودش را تسلیم جنون بیکاری می‌کند.

ما نمی بینیم که چطور در خیابان های حاشیه شهر ارومیه که هر روز رو به گسترش است، هر روز برتعداد نیسان ها و فرغون هایی که پیرمردها و حتی جوان ها روی آن میوه و سبزی و هر چیز دیگری می‌فروشند، بیشتر و بیشتر می‌شود.

آیا ما بی‌برنامه زندگی می‌کنیم ؟ نه این حاصل همان زیاده خواهی ما پدران و مادران است که در کنار ناآگاهی نتوانسته ایم قبول کنیم که کار فقط پزشکی و پشت میزنشینی نیست؛ اگر درباره هدایت فرزندانمان به سمت رشته های مورد علاقه شان اطلاعات داشتیم اینگونه می شد؟ نقش من پدر و یا مادر چه بوده که موفق نشدم و نقش مسوولان آموزش و پرورش و سایر نهادها چه بوده که من در ناآگاهی غرق شدم و امثال من همچنان در این اقیانوس دست و پا می‌زنند؟

تا کی باید همه ما همچنان آرزو کنیم و جوانانمان بیکار باشند و پدران از بی پولی سر در چاه فرو کنند و گریه کنند؟ جای فرهنگ سازی برای رشته های هنرستانی و توجه به علایق فرزندان برای تحصیل در رشته های دیگر کجاست؟

همه اینها بخشی از صحبتهایم با یک تکنسین برق صنعتی بود که بعد از چندین سال تحصیل در رشته علوم تجربی و درجا زدن وارد رشته برق صنعتی در هنرستان شده‌است و هم اکنون به عنوان یک استادکار ماهر به عنوان یکی از پیمانکاران برق صنعتی در قالب یک شرکت خصوصی با بیش از ۲۰ نفر نیروی ماهر با مدرک دیپلم تا لیسانس مشغول کار هستند.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

در آمدی که در کنار کار در کارخانجات از محل کار در پروژه های ساختمانی دارد، باعث شده تا پدر بیش از ۲۰ خانواده شرمنده سر و همسرش نشوند و همیشه با چهره ای گشاده راهی خانه شوند.

به گفته این تکنسین برق که خودش را محمد رسایی معرفی می‌کند، با کمی تعقل و تدبیر بعد از چند سال درجا زدن هم اکنون توانسته هم برای خودش کاری دست و پا کند و هم تعدادی از جوانان اطرافش را که بیکار بودند زیر بال و پرش بگیرد و حالا خیالش تخت و دلش قرص است که فرزندش در آینده حرفه پدر را یاد گرفته و نگرانی بابت اشتغال ندارد.

در استان آذربایجان غربی ظرفیت های بسیاری برای اشتغال در بخش های مختلف فراهم است؛ فقط کافی است کمی چشمهایمان را شست و شو دهیم و از آرزوهای دیگران برای خودمان فاصله بگیریم و علایق دانش آموزان را با همراهی مربیان مدرسه مدیریت کنیم.

یکی از مدیران مدارس پسرانه ارومیه در گفت و گویی که در این باره داشتم، ضمن درد دلی پدرانه معتقد بود که والدین با چشم هم چشمی آینده فرزندانشان را تباه می‌کنند؛ خیلی از آنها آرزوهای دست نیافته خودشان را برای فرزندان واجب و دست یافتنی تصور می‌کنند.

رسول تابعی ایام انتخاب رشته و تحویل هدایت تحصیلی به والدین را یکی از ایام پر چالش در مدرسه یاد می‌کند و می‌گوید: بسیاری از والدین اجبار دارند که حتما فرزندشان در رشته تجربی تحصیل کند در حالی که ذره‌ای علاقه مندی در دانش آموز برای تحصیل در این رشته وجود ندارد.

وی در ادامه به این نکته مهم اشاره کرد که اغلب این دانش آموزان که به توصیه والدین وارد رشته نظری می‌شوند، بعد از یک یا ۲ سال انصراف داده و رشته دیگری برای تحصیل انتخاب می‌کنند که علاوه بر تاثیر در روحیه آنان ۲ سال از عمرشان نیز تلف می‌شود.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

یکی از مدیران هنرستانهای ارومیه نیز در این باره با انتقاد از تفکر حاکم در جامعه گفت: همیشه این موضوع که دانش آموزان ضعیف وارد هنرستان می شوند موجب رنجش هنرجویان و حرفه آموزان ما می‌شود.

فاطمه دانا ادامه داد: بسیاری از حرفه آموزان در این هنرستان ها هم اکنون برای خودشان کارگاه‌های بزرگ تولیدی دارند و به درجه ای از مهارت رسیده اند که صادرات در زمینه های مختلف نیز انجام می‌دهند.

وی کمبود امکانات و تجهیزات هنرستانی و کمبود نیروی انسانی را مهمترین چالش این بخش بیان کرد و گفت: دانش آموزان ما استعداد بالایی برای فراگیری و علاقه زیادی برای حرفه آموزی دارند؛ فقط کمی همت مسوولان را می‌طلبد که با تامین زیرساخت‌ها یاریگر ما باشند.

بیشتر بخوانید: ۷۰ درصد فارغ التحصیلان مهارتی آذربایجان‌غربی دارای شغل هستند

۱۰ میلیون نفر ساعت آموزش مهارتی و فنی در آذربایجان غربی ارائه شد

۳۰ درصد از دانش آموزان آذربایجان غربی در رشته های هنرستانی تحصیل می‌کنند

با نگاهی به صحبتهای مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی می توان به عمق کم توجهی ها به رشته های هنرستانی در این استان رسید چه از نظر زیر ساختها و چه از نظر فرهنگ سازی و هدایت دانش آموزان توسط خانواده ها.

طبق اظهارات علی مطهری در برنامه ششم توسعه در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کشور ۴۵ درصد دانش آموزان باید به سمت این مهارت‌ها سوق داده شوند که این استان از این چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ درصد فاصله دارد.

در برنامه ششم توسعه در آموزشهای فنی و حرفه‌ای کشور ۴۵ درصد دانش آموزان باید به سمت این مهارتها سوق داده شوند که این استان از این چشم انداز ۱۰ تا ۱۵ درصد فاصله دارد.

بر همین اساس در این استان تاکنون از این رقم فقط ۳۴ درصد از دانش آموزان در پایه نهم به دهم به این سمت سوق داده شده‌اند و در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم ۳۰ درصد از این دانش آموزان در این رشته ها تحصیل می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه باید این میزان به ۵۰ درصد برسد، گفت: کمبود فضا و تجهیزات و نیروی فنی مورد نیاز از عمده ترین دلایل عقب ماندگی بوده و لازم است از ظرفیت سازمان ها و کارخانه ها و جهاد کشاورزی استفاده شود و هنرستان های وابسته را ایجاد و این موضوع را توسعه داد.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان غربی اظهار کرد: برای اینکه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه از آموزش های فنی و حرفه‌ای برخوردار شوند، در ۳۸۹ مدرسه برای ۷۰ هزار نفر آموزش مهارت های فنی و حرفه ای در طول سال تحصیلی ارائه خواهد شد.

براساس اظهارات سنایی معاون آموزش متوسطه آذربایجان غربی این طرح از سال جاری تحصیلی طی تفاهم نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه ای بعد از ظرفیت سنجی های لازم عملیاتی می‌شود که مصوبه اجرای آن نیز دریافت شده‌است.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

تکمیل پروژه های هنرستانی در اولویت قرار گیرد

با توجه به روند رو به رشد توسعه واحدهای صنعتی در آذربایجان غربی، حرکت از شیوه های سنتی کار به سمت شیوه های نوین و فناورانه و نهادینه شدن استفاده از ظرفیت های مرز برای صادرات محصولات تولیدی آموزش نیروی کار ماهر از نیازهای اساسی این استان است.

شنیده ها حاکی است که برخی از واحدهای صنعتی یا هلدینگ های فعال در ارومیه به علت کمبود نیرو حتی از شهرهای همجوار استان هم اقدام به جذب و یا انتقال نیروی ماهر کرده‌اند که بیانگر میزان ضرورت تربیت نیروی کار ماهر است.

استاندار و رییس شورای آموزش و پرورش آذربایجان‌غربی در این باره معتقد است که توسعه هنرستان‌ها در راستای آموزش نیروی کار ماهر ضروری است و باید در دستور کار آموزش و پرورش قرار گیرد چرا که چندین واحد بزرگ صنعتی در استان نیازمند نیروی کار ماهر هستند.

محمدصادق معتمدیان با بیان اینکه کمبود نیروی کار ماهر از چالش های اساسی است، افزود: ایجاد هنرستان‌های تخصصی در زمینه کشاورزی و صنعت در استان لازم است‌ و در این راستا تکمیل هنرستان‌های در حال احداث با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دستور کار قرار می گیرد.

ظرفیت نهادهای انقلابی و شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها و مراکز سرمایه گذاری بزرگ در امر احداث و تجهیز هنرستان‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد و در جوار واحدهای صنعتی لازم است هنرستانهای تخصصی نیز وجود داشته باشد.

وی با تاکید برایجاد هنرستان های تخصصی اضافه کرد: در بحث بهره وری، داشتن نیروی کار متبحر و ماهر بسیار تاثیر گذار است و لازم است در این راستا نیازسنجی انجام و نسبت به رفع آنها اقدام شود.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: ظرفیت نهادهای انقلابی و شرکت‌های خصوصی، بانک‌ها و مراکز سرمایه گذاری بزرگ در امر احداث و تجهیز هنرستان‌ها باید مورد استفاده قرار گیرد و در جوار واحدهای صنعتی لازم است هنرستانهای تخصصی نیز وجود داشته باشد.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

فرهنگ مطالبه گری در زمینه توسعه هنرستان‌ها نهادینه شود

استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه لازم است بخش خصوصی، دولتی و حاکمیتی باید در کنار هم با احصای نیازها، این چالش ها را حل کنند، ادامه داد: در زمینه توسعه هنرستان‌ها لازم است که فرهنگ مطالبه گری در بین مسوولان مربوطه نهادینه شود.

معتمدیان ادامه داد: لازم است نقشه راه مدرسه سازی استان با محوریت هنرستان‌ها از سوی مسوولان این نهاد مورد توجه قرار گرفته و تدوین شود تا عقب ماندگی‌های موجود شناسایی و رفع شوند.

وی اظهار کرد: نیازمند پنج هزار کلاس برای رسیدن به میانگین کشوری هستیم و این موضوع به صورت جدی پیگیری می‌شود و ایجاد هنرستان‌های تخصصی در اولویت قرار می‌گیرد.

معتمدیان از مسوولان آموزش و پرورش خواست تا در کنار موضوع مولد سازی و فروش اموال مازاد، احداث هنرستانها مورد توجه باشد.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

حدود ۷۰ درصد دانش آموزان آذربایجان غربی در شاخه نظری تحصیل می‌کنند

توسعه آموزشهای کاردانش و فنی و حرفه ای و ارتقای کیفیت متناسب با نیازهای اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور و با توجه به مقتضیات جغرافیایی مناطق و رعایت نیازها و شرایط جنسیتی و دانش آموزان از مهمترین هدفهای دوره دو م متوسطه است

مهارت اموزی و اشتغال و ارتقای سطح کیفی و کمی و منزلت آموزشهای فنی و حرفه ای نیز از اهداف مورد تاکید در این رشته است.

در این راستا سعی شده‌است تا با سوق دادن دانش آموزان به سمت شاخه های فنی و حرفه‌ای کار دانش در مقایسه با شاخه نظری سیمای آموزشهای فنی و حرفه‌ای استان تدوین، شاخص‌ها، چالش‌ها و راهکارهای موجود تدوین و آماده‌سازی شده‌است.

سنایی معاون آموزش متوسطه استان آذربایجان غربی گفت: در سال تحصیلی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ در پایه دهم سهم دانش آموزان ما در شاخه نظری ۶۵.۹ و در شاخه فنی حرفه‌ای و کاردانش ۳۴.۱ بوده‌است و مجموع سه پایه ۶۹.۷۹ درصد در سه پایه بوده‌است.

وی ادامه داد: در سال تحصیلی پیش تر از آن ( ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱) طی اقداماتی بازمهندسی هدایت تحصیلی صورت گرفت و ضمن عقد تفاهم نامه هایی پایش رسته‌ای و پایش تجهیزات براساس آمایش سرزمین انجام شد.

وی اضافه کرد: در نتیجه آن نرخ ورود به پایه دهم در شاخه فنی و حرفه ای ۴.۲ درصد افزایش و در کار دانش و فنی و حرفه‌ای نیز افزایش سهم سه درصدی دانش آموزان فنی و حرفه و کاردانش محقق شد.

سنایی در باره مقایسه مباحث نظری و فنی و حرفه‌ای بیان کرد: در شهرهای بزرگ مثل ارومیه، خوی، مهاباد و بوکان فاصله محسوسی بین دانش آموزان در رشته های نظری و فنی و حرفه ای است ولی شهرهای کشاورز، نازلو چایپاره، چالدران و انزل سهم بسیار کمتری در این آموزش ها دارند.

معاون آموزش متوسطه آذربایجان غربی با بیان اینکه باید در برنامه ششم نسبت دانش آموزان نظری به فنی حرفه ای ۵۵ به ۴۵ درصد باشد، اظهار کرد: میانگین کشوری حضور دانش آموزان در رشته های نظری ۶۴.۳۱ و در فنی و حرفه‌ای و کاردانش ۳۵.۶۹ بوده‌است.

وی بیان کرد: تعداد کل دانش آموزان استان در سه پایه در رشته فنی و حرفه‌ای و کاردانش در سال جاری ۳۲ هزار و ۷۸۱ نفر و در پایه دهم ۱۳ هزار و ۷۴۴ بوده‌است.

ارتقای شاخص‌های آموزش مهارتی؛ گامی بلند در توسعه اشتغال آینده کشور

۲۷۵ هنرستان در آذربایجان غربی فعال است

معاون آموزش متوسطه آذربایجان غربی با اشاره به وجود ۲۵۷ هنرستان اظهار کرد: ۱۰۷ هنرستان دخترانه و بقیه پسرانه و ۹۵ هنرستان استان فنی و ۱۶۲مورد هنرستان کار دانش است همچنین تنوع رشته در فنی ۳۰ رشته و در کاردانش ۶۹ رشته است.

سنایی اظهار کرد: تراکم کلاسی استان در فنی حرفه‌ای بیشتر است ولی در کاردانش پایین تر است به گونه ای که تعداد دانش آموزان فنی در کلاس دهم ۲۲.۶ نفر، در یازدهم فنی ۲۲.۵۹ نفر و دوازدهم ۲۰.۳ نفر بوده و در رشته کاردانش هم تراکم کلاسی در پایه دهم ۲۱.۳ نفر، یازدهم ۱۸.۳ نفر و دوازدهم ۱۷.۱ نفر است.

وی با اشاره به اینکه مهمترین عامل در ارتقای نیرو، فضا و تجهیزات است، اظهار کرد: کمبود نیروی انسانی، کمبود استاد کار، هنر آموز و انباردار و سرپرست در بخش هنرستان ها از چالشهای اساسی آذربایجان غربی است.

سنایی بیان کرد: با وجود این همه کمبود نیروی انسانی امسال از مجموع سهمیه استخدامی آموزش و پرورش برای آذربایجان غربی، فقط ۱۰۹ نفر هنر آموز سهمیه استخدامی استان است که ۲۹ نفر زن و بقیه مرد هستند.

براساس آمار ارائه شده از سوی معاون آموزش متوسطه آذربایجان غربی نیاز استان به نیروی انسانی در بخش هنرستان ها هشت برابر این تعداد است و هم اکنون ۶۱۴ مربی ، ۲۱۸ سرپرست، ۱۹۹ استاد کار و ۱۶۹ انباردار مورد نیاز است تا در هنرستانها بکارگیری شود.

به گزارش ایرنا آذربایجان غربی دارای حدود ۶۸۰ هزار دانش آموز است که از این تعداد ۶۰ درصد در مقطع ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه اول و دوم تحصیل می‌کنند.

از مجموع دانش آموزان متوسطه دوم در استان ۷۰ درصد در شاخه نظری و ۳۰ درصد از شاخه فنی و حرفه‌ای اشتغال به تحصیل دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha