برداشت چغندرقند در ۱۴۰۰ هکتار از مزارع مهاباد آغاز شد/ کاهش ۴۴ درصدی سطح زیر کشت

مهاباد - ایرنا - مدیر جهادکشاورزی مهاباد گفت: برداشت چغندرقند از یک‌هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی زیرکشت این محصول در این شهرستان و انتقال آن به کارخانه‌های قند آذربایجان‌غربی آغاز شد.

صلاح الدین حقگوی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: میانگین برداشت چغندرقند در مزارع مهاباد بین ۶۰ تا ۶۵ تن در هر هکتار پیش بینی شده و انتظار داریم در مجموع حدود ۸۵ تا ۹۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر و در راستای سیاست های ستاد احیای دریاچه ارومیه میزان کشت چغندرقند از ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار به هزار و ۴۰۰ هکتار در سال جاری رسیده است.

مدیر جهادکشاورزی مهاباد با اشاره به عدم کشت نشایی چغندرقند در سال زراعی گذشته اضافه کرد: استفاده از نوار تیپ و روش کشت ۴۰ در ۶۰ با هدف جلوگیری از هدررفت آب و استفاده بهینه از منابع آبی در دستور کار قرار گرفته بود.

حقگوی اضافه کرد: با تصویب دولت امسال این محصول با نرخ تضمینی هر کیلوگرم حدود ۲۴ هزار ریال (۲ هزار و ۴۰۰ تومان) با عیار ۱۶ از کشاورزان خریداری می‌شود که نسبت به سال گذشته برای هر کیلوگرم افزایش ۷۰ درصدی را نشان می دهد.

وی با اشاره به کشت سال گذشته این محصول در مهاباد هم گفت: سال گذشته در مجموع بالغ بر ۹۰ هزار تن محصول از مزارع مهاباد برداشت و تحویل کارخانه های قند در استان آذربایجان غربی شد.

آذربایجان‌غربی به علت برخورداری از آب و خاک مناسب و دارا بودن پنج کارخانه قند در شهرستان‌های ارومیه، خوی، پیرانشهر، میاندوآب و نقده همواره در تولید چغندرقند و شکر در کشور در جایگاه برتری قرار داشته و یکی از قطب‌های مهم تولید چغندرقند در کشور است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha