سهم صنایع خراسان رضوی از مصرف آب استان اندک است

مشهد-ایرنا- مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: مصرف آب سالیانه ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری این استان حدود ۱۱ میلیون متر مکعب، معادل دو دهم درصد و سهم اندکی از کل آب استان است.

به گزارش ایرنا و به نقل از شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی، جعفر فرشچی طوسی روز پنجشنبه در نشست برنامه ریزی برای جبران کسری آب شهرکها و نواحی صنعتی استان افزود: این در حالی است که ۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی در استان به میزان ۳۰۰ لیتر بر ثانیه کسری آب دارند که باید این میزان را به نحوی جبران کرد.

وی اظهار کرد: تاکنون ۹۴۵ لیتر در ثانیه آب برای شهرکها و نواحی صنعتی استان خراسان رضوی تامین شده است، این موضوع حکایت از سهم ناچیز شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مصرف آب استان دارد که البته این سهم اندک تاکنون نقش زیادی در اشتغالزایی استان داشته است.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی با بیان اینکه حدود ۴۰ درصد اشتغال بخش صنعت استان مربوط به شهرک‌ها و نواحی صنعتی است، گفت: به طور متوسط به ازای هر لیتر بر ثانیه آب برای ۸۹ نفر در شهرکها و نواحی صنعتی استان اشتغالزایی شده است که این میزان شغل در شهرک صنعتی توس ۳۰۰ نفر به ازای هر لیتر بر ثانیه آب است.

وی بیان کرد: کسری آب مورد نیاز ۴۱ شهرک و ناحیه صنعتی در حال بهره برداری و توسعه آنها و ۱۲ شهرک و ناحیه در دست اقدام و دارای مصوبه برای افق ۱۴۲۵ مقدار ۵۹ میلیون مترمکعب در سال است.

فرشچی اظهار کرد: از کل مصرف سالیانه آب توسط بخش صنعت خراسان رضوی که ۷۴ میلیون مترمکعب در سال (معادل ۱.۶ درصد کل مصارف آب استان) است، ۶۳ میلیون متر مکعب از آن در صنایع خارج از شهرک ها و نواحی صنعتی و فقط میزان ۱۱ میلیون متر مکعب در صنایع داخل شهرکها و نواحی صنعتی استان مصرف می شود.

مدیر عامل شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی گفت: برنامه ابلاغی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تا پایان ۱۴۰۲ در خصوص شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارای آب، میزان آب تامین شده (برای فاز عملیاتی) ۱۴ لیتر بر ثانیه و میزان آب احیا شده ۱۲ لیتر بر ثانیه است .

به گفته وی، در عملکرد ۶ ماهه امسال شرکت شهرکهای صنعتی خراسان رضوی پیرامون شهرک‌ها و نواحی صنعتی دارای آب، میزان آب تامین شده (برای فاز عملیاتی) هشت لیتر بر ثانیه و میزان آب احیاء شده ۱۲ لیتر بر ثانیه محقق شده است که در مجموع در حوزه آب، ۸۰ درصد شاخص ها محقق شده است.

به گزارش ایرنا، در پایان این نشست با حضور مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، مقرر شد برای تامین آب شهرک صنعتی رضوی طرح موجود انتقال آب به سرعت اجرایی و در اسرع وقت به بهره برداری برسد، همچنین در مورد تخصیص آب صنعت و خدمات در شهرک‌های صنعتی توافق شد تا شرکت آب منطقه ای استان تامین آب از محل طرح انتقال آب از کوه های هزار مسجد را با پیشنهاد و مشارکت مالی شرکت شهرک‌های صنعتی استان تا سقف پنج میلیون متر مکعب در سال را بررسی کند.

۵۰ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب در استان خراسان رضوی وجود دارد که از این تعداد ۲۹ واحد شهرک صنعتی و ۲۱ واحد ناحیه صنعتی است. از مجموع این تعداد ۲۶ شهرک صنعتی و ۱۴ ناحیه صنعتی فعال بوده و واگذاری زمین در آنها در حال انجام است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha