نخستین جشنواره انگور و سیب صحنه در کرمانشاه برگزار شد+فیلم

کرمانشاه- ایرنا- نخستین جشنواره انگور کندوله و سیب سرتخت امروز پنج‌شنبه در روستای تاریخی کندوله شهرستان صحنه و با حضور اقشار مختلف مردم، مسوولان استانی و شهرستانی و ۲۴۰ کشاورز از سایر شهرستان‌ها برگزار شد.

به گزارش ایرنا، بخشدار دینور در این جشنواره تاریخ و تمدن در روستای کندوله را به بلندای بشریت عنوان کرد و افزود: شهر قدیمی دینور سابقه ای حدود ۱۲ هزار ساله دارد.

«سید امیرهاشمی» با بیان اینکه منطقه دینور از جمعیتی بالغ بر ۲۲ هزار نفر برخوردار است، گفت: ساکنین این منطقه عموما به شغل کشاورزی و دامپروری مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه زمانی در دینور رصد خانه وجود داشته که خبری از رصدخانه مراغه نبوده است، افزود: در کتاب مشاهیر کورد نام ۵۳ دانشمند دینوری برده شده که بر خود لازم می‌دانیم در همه زمینه‌ها به مردم این دیار سخت‌کوش کمک کنیم.

بخشدار دینور، مهمترین اقداماتی که طی ماههای اخیر در این بخش انجام شده را افتتاح پارک کودکان، آسفالت معابر چندین روستا، افتتاح پست بانک، راه اندازی خط انتقال آب، افتتاح ایستگاه اقلیم شناسی، مجتمع های دامپروری و کشاورزی عنوان کرد.

جشنواره کندوله با رویکرد شعار سال گردشگری کشور برگزار شد

معاون گردشگری میراث فرهنگی استان کرمانشاه در این راستا به ایرنا گفت: باتوجه به اینکه انگور و سیب از برندهای مهم شهرستان صحنه هستند برای مطرح کردن آن‌ها در سطح کشور برگزاری این جشنواره در دستور کار قرار گرفت.

«وحید امیری» تصریح کرد: این جشنواره با رویکرد گردشگری سبز به عنوان شعار سال گردشگری کشور برنامه‌ریزی شد که ضمن معرفی انگور کندوله و سیب سرتخت به گردشگران و آموزش ترویجی به کشاورزان، محصولات تولیدی نیز در قالب یک نمایشگاه عرضه و به فروش رسید.

وی گفت: برای بهره‌برداری بیشتر از این رویداد هماهنگی‌هایی با دفاتر خدمات مسافرتی داخل استان و کشوری انجام شد و تورهای گردشگری برای بازدید از این جشنواره بسته شد.

وی افزود: در کنار این جشنواره ۱۳ غرفه عرضه محصولات صنایع‌دستی، سوغات و محصولات باغی بر پا شد.

وی بیان کرد: تمام سعی خود را به کار گرفته‌ایم درکنار معرفی این دو برند فضای شادی را برای استفاده مردم استان فراهم کنیم.

وی در خاتمه تصریح کرد: جامعه هدف اصلی این رویداد مردم استان کرمانشاه است و این اقدام برای تحقق و رونق گردشگری درون استانی برگزار شده است.

سیب سرتخت؛ استخوانی، متراکم و خوش رنگ است

یک کارشناس با تجربه سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در این جشنواره گفت: کاشت نهال سیب یک فرآیند کلیدی در باغبانی است که نیاز به توجه و دقت دارد. سیب یکی از پرطرفدارترین میوه های جهان است و به دلیل طعم لذیذ، ارزش غذایی بالا و متنوع بودن انواع آن، در سراسر جهان مصرف می‌شود.

«محمد گردکانه» با بیان اینکه به طور قطع موفق‌ترین باغدار سیب کسی است که محل و نوع خاک سایت کشت نهال سیب را درست انتخاب کند، اضافه کرد: اگر محل و خاک مناسب برای نهال سیب انتخاب نشود این باغدار قطعا با شکست روبه رو می شود.

وی در ادامه بهترین فاصله برای کاشت نهال های سیب را متغیر دانست و افزود: در اقلیم منطقه ما به طور متوسط، فاصله حدود سه تا چهار متر بین ردیف‌ها و ۲ ونیم متر درون ردیف‌ها توصیه می شود.

وی در ادامه با بیان اینکه افزایش ارتفاع از سطح دریا در افزایش کیفیت و قطر میوه ی خوش طعم این نهال تاثیر مستقیم دارد، عنوان کرد: ارتفاع زمین مورد کشت از سطح دریا باید در منطقه ما بین هزار و۵۰۰ تا ۲هزار متر باشد.

وی تصریح کرد: شب های خنک کیفیت محصول سیب را بالا می‌برد؛ به همین خاطر سیب سرتخت در یک منطقه خوش آب وهوایی معتدل و خنک رشد می کند و یک سیب استخوانی با تراکم بالا با رنگ‌گیری خوب محسوب می‌شود.

گردکانه در ادامه با اشاره به اینکه در علم ترویج باید از باغات سنتی به سمت باغات متراکم حرکت کنیم، افزود: پیشنهاد ما برای منطقه شرق استان کرمانشاه، حتی باغات نیمه متراکم است؛ چرا که در باغات متراکم در هر هکتار پنج هزار نهال کشت می‌شود و چون این منطقه از میزان نوردهی زیادی برخوردار است اصطلاحا دچار آفتاب‌زدگی می‌شوند ولی با کشت یک هزار نهال عملا از نور کافی استفاده می کنند.

این کارشناس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه با تاکید بر اینکه تمام ارقام سیب خودناسازگارند و نیاز به گرده افشانی با ارقام دیگر دارند، اضافه کرد: بهترین راه برای اطمینان از عملکرد مناسب درختان سیب، کشت دو یا چند رقم سیب در باغ به منظور تامین شرایط مناسب گرده افشانی است.

دف نوازی، شاهنامه خوانی از شاهنامه کردی اثر الماس خان کندوله ای، موسیقی محلی نیز از برنامه‌های جنبی جشنواره بود.

ایجاد نخستین سایت موزه روستایی استان کرمانشاه در روستای کندوله

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کرمانشاه در این جشنواره از ایجاد نخستین سایت موزه روستایی استان در روستای تاریخی «کندوله» از توابع شهرستان صحنه خبر داد.

داریوش فرمانی اظهار کرد: تلاش می‌کنیم روستای کندوله را به عنوان یک منطقه طبیعی و تاریخی تبدیل به یک سایت موزه کنیم و این علاوه بر حمایت‌های مالی میراث فرهنگی، نیازمند همکاری و تامین اعتبار از سوی کمیته برنامه ریزی شهرستان صحنه است.

وی با اشاره به اینکه کلنگ اولین کاوش‌های استان کرمانشاه را در روستای تاریخی کندوله بر زمین خواهیم زد، افزود: نخستین سکونتگاه بشر در این منطقه باید با تبلیغات بهتر به گردشگران ایران و جهان معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به وجود یک حمام تاریخی و لزوم مرمت و نگهداری آن به عنوان یکی از شاخصه‌های تاریخی این روستا افزود: یکی از متولیان این حمام حاضر است و مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال جهت مرمت این حمام کمک کند و اگر مابقی اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات شهرستان تامین شود، این حمام تاریخی به زودی مرمت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه گردشگری روستایی در اولویت برنامه‌های میراث فرهنگی کرمانشاه است، خاطرنشان کرد: تقویم رویدادهای گردشگری در حال تنظیم و تدوین است و تلاش می‌کنیم این برنامه ها را در فهرست آثار معنوی کشور به ثبت ملی برسانیم.
فرمانی با طرح این سوال که برگزاری این جشنوارها چه عائدی های برای مردم روستا دارد، پاسخ داد: پیشنهاد من به بخشدار دینور، شورای روستا و دهیار کندوله، ایجاد بازارچه فروش محصولات باغی است.

وی گفت: نباید محصولات باغی از روستا خارج شود و ما نیز از این موضوعات را حمایت خواهیم کرد.

درباره روستای کندوله

شهرستان صحنه به عنوان باغشهر کرمانشاه در فاصله ۵۵ کیلومتری شرق این استان قرار دارد. وجه تسمیه و تاریخچه شهر صحنه به درستی مشخص نیست. صرف نظر از شکل مکتوب عربی صحنه، می‌توان آن را تلفظ "سئنه" دانست که به معنی شاهین است. شهرستان صحنه از شمال با شهرستان سنقروکلیایی و استان کردستان، از شرق با کنگاور، ازغرب با شهرستان کرمانشاه و شهرستان هرسین و از جنوب با استان لرستان همسایه است.

در این شهرستان جاذبه های گردشگری زیادی وجود دارد که یکی از آنها روستای کندوله به شمار می رود.

این روستا در فاصله ۷۵ کیلومتری کرمانشاه و ۵۲ کیلومتری صحنه قرار دارد. وجود طبیعت بی نظیر و آب و هوای مناسب و پاک در فصل های گرم سال هر ساله گردشگران زیادی را به آنجا می کشاند. این روستا علاوه بر اینکه دارای طبیعتی بی مانند است، پیشینه تاریخی نیز دارد و همین امر سبب وجود آثار تاریخی مختلف در آن شده است.

از آیین های سنتی آنان می توان تعزیه خوانی و برگزاری مراسم عزاداری را نام برد. صنایع دستی این روستا شامل انواع قالی های بومی و غیر بومی، که بیشتر جنبه صادرات دارند، می شود.

روستایی از آل بویه
برخی بناهای روستا را به «آل بویه» نسبت می‌دهند و گفته می شود این محل در اصل مکان قلعه «رکن الدوله» بوده که بعدها به صورت کندوله درآمده است. این نام در تلفظ محلی «کنوله» نامیده می‌شود. البته بنا به روایتی دیگر «کند»در زبان ترکی به معنای ده است و چون این ده مرکز حکومت (الدوله) و جایگاه شاهزادگان ساسانی بوده به اختصار به کندوله تغییر نام یافته است.

کیفیت بالای انگور تولیدی در تاکستان‌های روستای بخش دینور بی نظیر است و ارقام مرغوب‌تر انگور در این مناطق که مرتفع بوده و ارتفاع آنها از سطح دریا زیاد است، تولید می‌شود و روستای کندوله از این حیث جزو روستاهای رده بالا به حساب می‌آید، هرچند در پی خشکسالی‌ها و کمبود منابع آبی اندکی از مرغوبیت انگور تولیدی در کل استان کرمانشاه در سال‌های اخیر کاسته است.

ارقام انگور تاکستانهای استان کرمانشاه شامل یاقوتی، کاشمر، عسکری، بی دانه و دانه دار، فخری، شاهانی، ریش بابا و کشمشی است.

استان کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی دارد و سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha