۲۰ مهر ۱۴۰۲، ۲۳:۰۰
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 85256650
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

 سازمان ملل: آوارگان در غزه بیش از ۳۳۸ هزار نفر/ تامین آب و سوخت غیرممکن

نیویورک – ایرنا- سخنگوی سازمان ملل متحد با بیان اینکه "تامین آب مورد نیاز غزه به دلیل محاصره کامل این نوار از سوی اسرائیل امکان پذیر نیست، اعلام کرد آوارگی گسترده در نوار غزه ادامه دارد و تعداد آوارگان اکنون به بیش از ۳۳۸ هزار نفر رسیده است.

به گزارش ایرنا از نیویورک، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز پنجشنبه به وقت محلی برابر با ۱۲ اکتبر ۲۰۲۳ و ۲۰ مهرماه جاری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه ( اوچا) گزارش داد که آوارگی گسترده در سراسر نوار غزه ادامه دارد.

دوجاریک افزود: تعداد آوارگان فقط در ۲۴ ساعت گذشته ۳۰ درصد افزایش یافته است و اکنون به بیش از ۳۳۸ هزار نفر رسیده است که بیش از دو سوم آنها در مدارسی که توسط سازمان ملل اداره می شود، پناه گرفته اند. آژانس امداد و کار سازمان ملل می گوید که نزدیک به ۲۱۸هزار و ۶۰۰ آواره فلسطینی در ۹۲ مدرسه سازمان ملل در تمام مناطق نوار غزه پناه گرفته اند.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در غزه تخریب شده یا به شدت آسیب دیده و غیرقابل سکونت شده اند، در حالی که نزدیک به ۲۳ هزار واحد مسکونی دیگر خسارت متوسط تا جزئی را متحمل شده اند.

وی اضافه کرد: حداقل ۸۸ مرکز آموزشی، از جمله ۱۸ مدرسه متعلق به سازمان ملل و همچنین ۷۰ مدرسه تشکیلات خودگردان فلسطینی مورد حمله قرار گرفته اند. این بدان معناست که برای ششمین روز متوالی، بیش از ۶۰۰ هزار کودک به آموزش در مکان امن در غزه دسترسی ندارند.

دوجاریک ادامه داد: اوچا می افزاید که سوخت تنها نیروگاه غزه تمام شده است و این نیروگاه مجبور به توقف کار شده و این امر باعث خاموشی فوری شده است که در سراسر غزه ادامه دارد. این خاموشی به دنبال توقف عرضه برق و سوخت اسرائیل به غزه در ۸ اکتبر است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: بحران آب در پناهگاه‌های اضطراری سازمان ملل و در سراسر نوار غزه به دلیل زیرساخت‌های آسیب‌دیده، کمبود برق مورد نیاز برای راه‌اندازی پمپ‌ها و کارخانه‌های نمک‌زدایی و عرضه محدود آب در بازار محلی در حال وقوع است.

وی تصریح کرد: تامین نیاز به آب به دلیل محاصره کامل نوار غزه توسط مقامات اسرائیلی امکان پذیر نیست. سوخت نمی تواند وارد غزه شود و تامین کنندگان آب در اسرائیل دیگر نمی توانند آب را در غزه تحویل دهند.

دوجاریک گفت: آژانس های بشردوستانه همچنان با محدودیت های عمده ای در ارائه کمک های بشردوستانه مواجه هستند. ناامنی از دسترسی ایمن به مناطق و انبارهای آسیب دیده جلوگیری می کند. علیرغم شرایط چالش برانگیز، مددکاران بشردوستانه به ۱۳۷ هزار آواره نان تازه تحویل و ۷۰ هزار لیتر سوخت به تاسیسات آب و فاضلاب و فعال کردن خطوط کمکی حمایتی روانی اجتماعی ارائه کرده اند.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: روز گذشته مارتین گریفیتس، معاون دبیرکل در امور بشردوستانه، ۹ میلیون دلار از صندوق مرکزی واکنش اضطراری برای پاسخگویی فوری به تلاش‌های امدادی اختصاص داد و از ۷ اکتبر تاکنون ۱۲ نفر از کارکنان سازمان ملل در غزه کشته شده اند.

وی درباره وضعیت افغانستان پس از زلزله نیز گفت: دفتر هماهنگی امور بشردوستانه به ارزیابی اثرات زمین لرزه روز گذشته در کشور افغانستان ادامه می دهد. بر اثر زلزله دوم در هرات  یک نفر کشته و حدود ۱۴۰ نفر مجروح شدند. ۱۷ هزار  نفر به طور مستقیم تحت تأثیر زلزله اول قرار گرفته اند. فعالان بشردوستانه ما خاطرنشان می کنند که خانه های آسیب دیده، به علاوه ترس از بازگشت به خانه به دلیل پس لرزه های مداوم، منجر به  تشکیل چندین مرکز تجمع افراد در سراسر شهر هرات شده است.

سخنگوی سازمان ملل افزود: پاسخ همچنان ادامه دارد و همکاران بین المللی ما با شرکای محلی برای حمایت از جوامع آسیب دیده همکاری می کنند. سازمان بین المللی مهاجرت کمک های بشردوستانه را بین ۹۳۰ خانواده در منطقه آسیب دیده و در مکان هایی در شهر هرات که میزبان خانواده های آواره هستند توزیع کرده است. این شامل ارائه سرپناه به بیش از ۷۰۰ خانواده می شود که خانه هایشان به طور کامل در اثر زلزله ویران شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha