بخش آب پارس‌آباد مغان نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است

اردبیل - ایرنا - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل گفت: تامین آب آشامیدنی و تکمیل طرح‌های فاضلاب منطقه پارس‌آباد مغان نیازمند یک هزار میلیارد ریال اعتبار است که تخصیص آن مورد پیگیری مسئولان قرار گرفته است.

علی حیدری اناری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: علاوه بر آن تامین برق شبکه آبیاری خداآفرین هم نیازمند اعتبار است که در صورت تخصیص، روند عملیات اجرایی آبیاری مدرن در این شبکه تسهیل می‌شود.

وی از اجرای طرح تفکیک آب آشامیدنی و بهداشتی شهرهای شمالی استان خبر داد و گفت: مطالعه این طرح در مرحله نهایی است و در کنار آن سعی ما بر این است تا از محل اعتبارات تنش آبی برای اجرایی شدن طرح‌های آبرسانی به شهرها و روستاها منابع مورد نیاز تخصیص یابد.

حیدر ی عمده ، مشکل کانال اصلی مغان را مربوط به عدم اجرای لاینینگ ( روکش لاستیکی) اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه آب شهرهای شمالی استان از طریق کانال مغان تامین می‌شود، ضروری است تا عملیات لاینینگ ( روکش لاستیکی) به عنوان یک اولویت اصلی مورد توجه و دقت نظر قرار بگیرد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: در شمال استان اردبیل ۲.۲ دهم میلیارد متر مکعب آب سطحی وجود دارد که عمده آن از طریق رود ارس و شبکه خداآفرین و آب‌های جاری منطقه تامین می‌شود.

برنامه الگوی کشت استان اردبیل تدوین شد

وی از تدوین برنامه الگوی کشت در استان خبر داد و گفت: با همکاری جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای برنامه مدونی برای کشت و زرع مغان تهیه شده تا با توسعه کشت پاییزه و کاهش کشت بهاره بتوانیم آب مورد نیاز منطقه را تامین کنیم.

حیدری با بیان اینکه شبکه خداآفرین به‌طول ۹۲ کیلومتر در چهار ناحیه عمرانی در حال اجرا است افزود: سطح زیر کشت خداآفرین به میزان ۶۲ هزار هکتار هدف‌گذاری و در شرایط کنونی برای ۳۷ هزار هکتار آن منابع آب تامین شده است.

وی از ساماندهی قراردادهای راکد شبکه آبیاری خداآفرین خبر داد و گفت: در ۲ سال اخیر ۹۰۰ قرارداد راکد به سر و سامان رسیده و پیش‌بینی شده با اختصاص ۱۵ هزار میلیارد ریال منابع مالی این طرح به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به عملیات اجرایی سیفون دره‌رود شبکه خداآفرین افزود: سیفون دره‌رود در ابتدای شبکه آبیاری و زهکشی خداآفرین به عنوان شاهرگ اصلی تامین آب این شبکه عمل خواهد کرد که با همت و تلاش مهندسان و متخصصان بخش آب در حال تکمیل شدن است.

وی اظهار کرد: این بخش از طرح آبیاری و زهکشی خداآفرین با هدف انتقال آب از سدهای خداآفرین و قیزقلعه‌سی اجرا می‌شود که با اتمام این طرح ۶۰ مترمکعب بر ثانیه آب به شبکه قابل انتقال است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اردبیل ادامه داد: کانال اصلی خداآفرین در استان اردبیل در مسیر ۹۲ کیلومتری خود ۶ دستگاه سیفون دارد که سیفون دره‌رود به‌طول ۲ هزار و ۲۰۰ متر بزرگترین آنها است که با استفاده از پنج رشته لوله فولادی به قطر ۲ هزار و ۸۰۰ میلی‌متر اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: سیفون دره‌رود با ارزش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریال برای انتقال سریع آب از تاسیسات بالادستی اجرا شده و پس از تکمیل سازه‌های ورودی و خروجی، در فاز نخست امکان انتقال آب با دبی ۲۵ مترمکعب بر ثانیه در آن فراهم خواهد شد.

بر اساس آمارهای موجود استان اردبیل از نظر بارندگی در مقایسه با استان‌های واقع در شمالغرب کشور، شامل استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، زنجان که به لحاظ اقلیمی در شرایط نسبتا مشابهی می‌باشند در جایگاه‌ چهارم قرار دارد.

تاکنون ۱۰ سد مخزنی بزرگ و ۴۲ سد مخزنی کوچک در استان اردبیل احداث شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha