نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی‌: موارد مصرف زکات به روستاییان اطلاع رسانی شود

ارومیه - ایرنا - نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی‌ و امام جمعه ارومیه با اشاره به اقدامات بسیار خوب صورت گرفته از محل جمع آوری زکات در روستاها و مناطق محروم گفت: موارد مصرف زکات باید به صورت شفاف به روستاییان اطلاع رسانی شود.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی روز جمعه در جلسه شورای زکات آذربایجان‌غربی افزود: از محل‌ زکات علاوه بر کمک به فقرا و مستمندان، طرح های عمرانی هم در برخی روستاها به اجرا درآمده که اطلاع رسانی آنها به مردم می‌تواند در ترغیب بیشتر و ایجاد اطمینان بیشتر بین مردم موثر باشد.

وی اضافه کرد: در صورتی که مردم بدانند زکات پرداختی آنان در محل توسعه همان روستا و بخش صرف شده، استقبال بیشتری از طرح جمع آوری زکات خواهند داشت.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی‌ اظهار کرد: مردم، مهمترین بخش اجرای طرح های جمع آوری زکات هستند و باید از ظرفیت مردمی و سازمان های مردم نهاد در این خصوص استفاده کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی تاکید کرد: باید همچنین در اسرع وقت، برنامه ابلاغی بومی سازی شده و وظایف نهادهای مختلف درخصوص زکات مشخص و ابلاغ شود.

به گزارش ایرنا، در نیمه نخست امسال بیش از یک‌هزار میلیارد ریال زکات در آذربایجان‌غربی جمع‌آوری شده بود که ۳۰ درصد بیشتر از نیمه نخست سال گذشته بود.

با جمع آوری این میزان زکات، آذربایجان‌غربی در جمع پنج استان برتر در حوزه زکات حضور دارد.

افزون بر ۱۸ هزار مودی پرداخت زکات در آذربایجان غربی فعال است.

زکات در آذربایجان‌غربی بیشتر به گندم، جو و کشمش و در برخی موارد به دام تعلق می‌گیرد.

زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاک آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق می‌شود که انسان از مال خود خارج می‌کند و به فقرا می‌دهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت را دارد و موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده می‌شود.

در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار می‌شود.

همراهی این‌ ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.

گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha