دیپلماسی پکن برای پایان جنگ غزه؛ نماینده چین در امور خاورمیانه به منطقه سفر می کند

تهران – ایرنا – وانگ یی، وزیر امور خارجه چین با اعلام این خبر که نماینده ویژه این کشور در امور خاورمیانه با هدف کمک به پایان دادن به جنگ غزه، به کشورهای این منطقه سفر خواهد کرد، گفت موضع پکن در مورد مسئله فلسطین، مبتنی بر صلح، عدالت، قوانین بین المللی، آرمان های مشترک اکثر کشورها و وجدان بشری است.

به گزارش شنبه ایرنا از خبرگزاری شینهوا، وانگ یی این اظهارات را پس از برگزاری دوازدهمین دور گفتگوی راهبردی چین و اتحادیه اروپا در سطح عالی در حوزه های سیاست خارجی و امنیتی با جوسپ بورل، مسوول سیاست خارجی اروپا، در نشست مشترک مطبوعاتی با وی بیان کرد.

وی گفت دور جدید درگیری ها در فلسطین اشغالی منجر به تلفات غیرنظامی زیادی و وخامت شدید وضعیت انسانی شده است و افزود: چین تمام اقداماتی را که به غیرنظامیان آسیب می رساند محکوم می کند و با هرگونه نقض قوانین بین المللی مخالف است.

وزیر خارجه چین در مورد وضعیت کنونی گفت اولویت اصلی دستیابی به آتش بس و توقف درگیری در اسرع وقت، رعایت قوانین بین المللی بشردوستانه و تضمین کامل امنیت غیرنظامیان است. وی افزود: طرف های درگیر باید آرامش و خویشتن داری را حفظ کنند، عینیت و انصاف را رعایت کنند و اجازه دهند سازمان ملل از طریق اقدامات عملی شورای امنیت نقش خود را در حل و فصل مسئله فلسطین ایفا کند.

وانگ با یادآوری این نکته که چین با طرف های مربوط در ارتباط است، گفت: «ما فعالانه در رایزنی‌های اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شرکت خواهیم کرد و از درخواست آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل برای حفاظت از غیرنظامیان حمایت خواهیم کرد.»

وانگ گفت: مسئله فلسطین همواره کانون مسائل خاورمیانه بوده است. علت اصلی وقایع اخیر این است که آرزوی دیرینه فلسطین برای تشکیل کشور مستقل محقق نشده است و بی عدالتی تاریخی به فلسطین تحمیل شده است.

وی با بیان اینکه راه حل دو کشوری می تواند همزیستی مسالمت آمیز و زندگی هماهنگ مردم عرب و یهودی را به ارمغان بیاورد، گفت: اسرائیل حق تشکیل کشور دارد؛ فلسطین نیز حق ایجاد یک کشور را دارد.

وی تاکید کرد فرستاده ویژه دولت چین در موضوع خاورمیانه به زودی به کشورهای این منطقه سفر خواهد کرد و تلاش های مثبتی برای آرام کردن اوضاع انجام خواهد داد.

وانگ گفت: چین همچنین خواستار تشکیل کنفرانسی تحت نظارت سازمان ملل متحد در اسرع وقت برای ایجاد اجماع بین‌المللی در زمینه ارتقای صلح و فشار برای حل و فصل زودهنگام جامع، عادلانه و پایدار موضوع فلسطین است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha