به گزارش ایرنا از روابط عمومی موزه سینما، شخصیتها نیروی محرکه و مهمترین بخش هر روایت دراماتیک در فیلمنامه هستند. اگرچه بدون داستان فیلمنامهای وجود ندارد اما شخصیتها داستانها را ایجاد می کنند، فیلمنامه را پیش میبرند و در نهایت شخصیتها هستند که در یاد مخاطب میمانند.
به همین دلیل موزه سینما در ادامه برگزاری کارگاههای تخصصی خود در حوزه سینما قصد دارد تا این مجموعه کارگاهها را در سه جلسه (سه ساعته) با موضوع «شخصیتسازی و شخصیتپردازی» در فیلمنامهنویسی با محوریت و نگاهی به «چهارده کاراکتر دراماتیک» به عنوان شخصیتهای اصلی و فرعی فیلمنامههای سینمای جهان برگزار کند.
در این کارگاهها پیش از ورود به مبحث اصلی ابتدا مفاهیم اساسی و بسیار مهمی نظیر کهن الگو (Archetype)، نحوه ایجاد تمایز میان کهن الگوها، کلیشهها و شخصیتهای تیپیکال ژانرها و نحوه ترکیب کهن الگوها بررسی میشود. در مرحله بعد با توضیح و تحلیل چهارده کاراکتر دراماتیک، «شخصیتسازی و شخصیتپردازی» و سپس نحوه استفاده فیلمنامهنویسان بزرگ سینمای جهان از این چهارده الگو آموزش داده میشود.
مدرس این کارگاهها علی شاه محمدی فیلمنامهنویس و فارغالتحصیل درام و کارگردانی فیلم از دانشگاههای سنت لوکاس بروکسل، فیلم و تئاتر بوداپست و تکنولوژی و علوم انسانی لیسبون و برنده 6 جایزه بینالمللی برگزار خواهد شد.
نظر شما