۲۲ مهر ۱۴۰۲، ۱۱:۴۶
کد خبرنگار: 2645
کد خبر: 85257737
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

«لَق‌گیری کوه» طرحی برای ترمیم زخم جاده کندوان

نوشهر- ایرنا- فزونی سقوط سنگ در کندوان در مقایسه با دیگر محورهای کشور این پرسش را در اذهان کاربران جاده‌ای ایجاد می‌کند که چرا بیشتر این حادثه در این راه کوهستانی اتفاق می‌افتد و آیا خسارت های وارده جانی و مالی تحمیل بر اقتصاد ملی نیست؟ اما این روزها دولت با اجرای طرح بهسازی و لق گیری کوه درصدد رفع این مشکل البته به صورت مقطعی است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کندوان یکی از محورهای پرتردد و حیاتی کشور بوده که بنا به گزارش منابع رسمی روزانه حدود ۳۰ هزار خودرو در این محور تردد می کنند و این آمار در ایام تعطیلات تا ۵۰ هزار دستگاه خودرو افزایش می یابد.

رشته کوه‌های البرز از شرق به غرب پنج قسمت متفاوت به اسامی البرز شرقی، کوههای فیروزکوه، البرز مرکزی، البرز غربی و کوههای گیلان را شامل می‌شوند.

البرز غربی نیز همچون ناحیه البرز شرقی از وسعت نسبت زیادی برخوردار است به گونه‌ای که وسعت آن از شرق به دره رودخانه چالوس و گردنه کندوان و رودخانه کرج و از غرب به دره رودخانه سفیدرود، از جنوب در حدفاصل کرج تا قزوین و رودبار و از شمال به مسیری در میان شهرهای چالوس تا سیاهکل رشت می‌رسد.

جاده گردشگری چالوس، یکی از مهمترین راه های ارتباطی میان استان های تهران، البرز و غرب استان مازندران است، این جاده یکی از پرترددترین مسیرهای داخلی کشور بوده که بهره برداری آزادراه در حال ساخت تهران - شمال، بار ترافیکی این مسیر را کاهش خواهد داد.

«لَق‌گیری کوه» طرحی برای ترمیم زخم جاده کندوان

طبق آمار سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در حدود ۱۵۰ نقطه از جاده های کشور ریزش و سقوط سنگ گزارش شده است که به گفته کاربران جاده ای مسیر ارتباطی کندوان یکی از پرحادثه ترین این مورد بوده که تاکنون با وجود تحمیل خسارت های جانی و مالی برای خودروهای عبوری در برطرف کردن این مشکل تدابیری ویژه ای اندیشیده نشده است.

محور حیاتی چالوس - کرج حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که حدود نیمی از این مسیر مربوط به حوزه جغرافیایی استان مازندران واقع در شهرستان چالوس است که به جاده کندوان اشتهار دارد.

بنا به آمار موجود، سقوط سنگ ها در این جاده کوهستانی تاکنون خسارت جانی و مالی زیادی برجا گذاشته است که در آخرین این موارد نیز در هفته اول تعطیلات نوروزی سال جاری بر اثر سقوط سنگ علاوه بر شمار مصدومین به جان باختن ۲ نفر از مسافران عبوری منجر شده است.

به تاکید کارشناسان امر در کنار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، ایمن سازی راه و مسیرهایی که تردد در آنها صورت می‌گیرد و رفع نقاط حادثه خیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده که باید مورد توجه مسؤولان امر قرار گیرد.

به گفته آنان شناسایی و اصلاح نقاط حادثه خیز و پر تصادف از جمله نکات مهمی است که می‌تواند در کاهش تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی داشته باشد.

«لَق‌گیری کوه» طرحی برای ترمیم زخم جاده کندوان

انسداد مقطعی کندوان

در این پیوند رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای چالوس از آغاز اجرای طرح انسداد یک ماهه جاده کندوان از منطقه بالای مرزن آباد با هدف ایمن سازی کامل و لق گیری کوه آن از ساعت ۶ صبح فردا یکشنبه ۲۳ مهر خبر داد.

مهدی صفایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با اجرای این طرح جاده کوهستانی کندوان از ۲۳ مهر تا ۲۴ آبان ماه سال جاری در ساعاتی از روز برای ایمن سازی مسدود می شود.

وی خاطرنشان کرد: برابر هماهنگی های به عمل آمده با مسوولان پلیس راه و اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان برای انجام عملیات توری سنگی، تثبیت دیواره های ریزشی و لق گیری در این مدت از کیلومتر ۵۱ تا کیلومتر ۶۹ این محور واقع در محدوده سیاه بیشه تا پل زنگوله در ساعاتی از برخی روزهای هفته بسته خواهد شد.

وی تصریح کرد : طبق هماهنگی های انجام شده جاده کندوان در روزهای یکشنبه و دوشنبه حوالی ساعت ۶ صبح تا ۱۸ عصر و در روز چهارشنبه حوالی ساعت ۶ تا ۱۲ ظهر به روی کاربران جاده ای مسدود خواهد شد.

رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای از رانندگان مسافران و گردشگران خواست در مدت یادشده از مسیرهای جایگزین استان مازندران جاده هراز و سوادکوه استفاده کنند.

مرکز کنترل ترافیک پلیس راه مازندران هم با شماره ۲۱۸۲۴۴۳۴ و ۲۱۸۲۴۴۲۰- ۰۱۱ به طور شبانه روز آماده پاسخگویی در خصوص وضعیت راه های استان است.

جاده کرج - چالوس حدود ۱۶۰ کیلومتر طول دارد که نیمی از طول این مسیر که به کندوان شهرت دارد جزو حوزه جغرافیایی شهرستان چالوس است.

مازندران ۱۰ هزار و ۷۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که سه محور چالوس، هراز، سوادکوه را به پایتخت و جاده کیاسر مازندران را به سمنان متصل می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha