بیانیه سفارت ایران در صربستان در دفاع از فلسطین

تهران- ایرنا- سفارت ایران در صربستان با صدور بیانیه‌ای ضمن اشاره به ۷۵ سال تجاوزهای بی‌رحمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌گناه فلسطین، اعلام کرد: وضعیت کنونی نتیجه‌ی تجاوزهای مستمر این رژیم به مردم و سرزمین فلسطین، هتک حرمت مداوم اماکن مقدس مسلمانان از جمله مسجد الاقصی و ادامه اقدامات تروریستی صهیونیست‌ها است.

به گزارش روز شنبه ایرنا، در بیانیه سفارت ایران در صربستان آمده است: وضعیت جاری در فلسطین اشغالی، نتیجه انکار طولانی مدت حق مشروع مردم فلسطین برای «تعیین سرنوشت» خود، تجاوزهای مستمر رژیم صهیونیستی به مردم و سرزمین فلسطین، هتک حرمت مداوم اماکن مقدس مسلمانان از جمله «مسجد الاقصی» و ادامه اقدامات تروریستی رژیم اسرائیل است.

۷۵ سال است که مردم فلسطین قربانی تجاوزهای بی‌رحمانه، خشونت، تبعیض نژادی و سیاست‌های «آپارتاید» اسرائیل بوده‌اند. اشغال زمین‌های مردم فلسطین و همچنین محاصره شهرها، تخریب و مصادره اموال و زمین‌های کشاورزی و تخلیه اجباری آن‌ها از خانه‌هایشان ادامه دارد. چنین خشونت‌های مداومی نشان‌دهنده نقض آشکار حقوق بین‌المللی بشردوستانه و اصول و قواعد مسلم حقوق بشری است.

در ادامه این بیانیه آمده است: اشغالگری رژیم صهیونیستی و جنایات وحشیانه آن تنها واقعیتی است که مردم فلسطینی نسل به نسل با آن بزرگ شده‌اند. نقض آشکار قواعد آمره حقوق بین‌المللی از سوی اسرائیل، [قوانینی] از جمله ممنوعیت صریح تصاحب سرزمینی با زور و اجبار، حق ذاتی تعیین سرنوشت و ممنوعیت تبعیض نژادی و آپارتاید، به‌عنوان شواهدی آشکار برای چنین اشغالگری است.

متاسفانه، جامعه بین‌المللی هنوز به این جنایات پاسخ کافی نداده و مسئولان این تجاوزهای شدید را مورد بازخواست قرار نداده‌ است. فقدان پاسخگویی و سکوت آزاردهنده نهادهای سازمان ملل به‌ویژه شورای امنیت، اجازه داده که قطعنامه‌های سازمان ملل فقط روی کاغذ باقی بماند و در عین حال، ما همچنان شاهد جنایات وحشتناک‌تر رژیم اسرائیل علیه مردم فلسطین هستیم.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: جمهوری اسلامی ایران ضمن به رسمیت شناختن حق ذاتی دفاع مشروع برای همه فلسطینی‌ها بر اساس حقوق بین المللی، بر این باور است که مسئله فلسطین تنها با پایان دادن به اشغالگری [اسرائیل] و همچنین در نظر گرفتن حقوق مسلم تعیین سرنوشت برای مردم فلسطین و از طریق برگزاری همه‌پرسی (رفراندوم) ملی با مشارکت همه مردم‌شان حل می‌شود.

جمهوری اسلامی ایران قاطعانه پشت آرمان‌های مردم فلسطین ایستاده است و از تلاش گروه‌های مقاومت و فلسطینیان مظلوم در پیگیری مصمم حقوق ذاتی و مسلم خود در برابر اشغالگری و تجاوز حمایت می‌کند.

این حمایت از هر نظر با حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد، از جمله اصل حق تعیین سرنوشت مطابقت دارد و این موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران تا پایان اشغالگری‌ها است.

در این بیانیه همچنین عنوان شده است: تصمیمات و اقدامات اخیر مقاومت فلسطین ریشه محکمی در اصل بنیادی تعیین سرنوشت دارد که نشان دهنده پاسخی کاملاً مشروع به هفت دهه اشغالگری ظالمانه و جنایات متعدد رژیم صهیونیستی است.

سفارت ایران در صربستان با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بی دریغ در کنار فلسطین می‌ایستد، اعلام کرد: این نکته حائز اهمیت است که ایران در پاسخ‌گویی فلسطین [به اشغالگری‌های اسرائیل] دخالتی ندارد، زیرا این اقدامات تنها توسط مردم فلسطین تعیین می‌شود و فلسطینی‌ها آزاد هستند تا انتخاب‌هایی که معتقدند به نفع‌شان است، داشته باشند.

این بیانیه همچنین می‌افزاید: برخی از دولت‌ها باید استانداردهای دوگانه‌شان را کنار بگذارند؛ اگر این کشورها تمایل دارند به تعهدات ادعایی خود برای کمک به قربانیان در درگیری‌ها عمل کنند، در این صورت باید بدون تردید، قربانیان واقعی در فلسطین اشغالی را در اولویت قرار دهند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha