چالش‌های کرمان برای تبدیل به قطب گردشگری سلامت بررسی شد

کرمان - ایرنا - در شرایطی که کرمان در سند آمایش کشور به عنوان قطب گردشگری سلامت در نظر گرفته شده اما هنوز زیرساخت‌های این استان درگیر مشکلات بسیاری است که البته راهکارهای رفع این مشکلات در نشست راهبردی تحول اداری کرمان مورد بررسی و ارزیابی مدیران قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، استان کرمان با وجود جاذبه های گردشگری مذهبی، طبیعی، تاریخی و درمانی، در برنامه هفتم توسعه به عنوان ضلع چهارم گردشگری کشور معرفی می شود و پذیرای گردشگران سلامت از استان های جنوب شرقی کشور است.

در نظر گرفتن این استان به عنوان قطب گردشگری سلامت کشور در اسناد آمایش و برنامه هفتم توسعه، مدیران را بر آن داشت تا زیرساخت های مورد نیاز برای این هدف گذاری را تامین کنند.

ساخت شهرک های سلامت یکی از راهکارهایی بود که مدیران استانی برای تبدیل شدن به قطب سلامت در استان کرمان پیگیری می کنند، محل احداث این شهرک ها در خارج از شهر در نظر گرفته شده و همین امر می تواند به رفع بسیاری مسائل دیگر از جمله ترافیک و مشکلات شهری کمک کند.

کرمان به قطب گردشگری سلامت تبدیل می‌شود

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان با بیان اینکه نقش استان کرمان در سند آمایش ملی پررنگ دیده شده است گفت: در واقع ارتقای گردشگری خلاق و متنوع در پهنه سرزمینی مورد توجه این سند قرار گرفته است.

محمدرضا وحیدی افزود: کرمان به عنوان یکی از ۱۶ شهر قطب گردشگری سلامت در نظر گرفته شده که باید برنامه ریزی در این حوزه ویژه انجام گیرد ضمن آنکه وظایفی نیز در حوزه گردشگری طبیعی و تاریخی بر عهده استان گذاشته شده است.

وی ادامه داد: یکهزار و ۱۰۰ بیمارستان در ایران وجود دارد که از این میزان ۲۵۰ بیمارستان مجوز پذیرش بیماران بین المللی را دارند اما در استان کرمان فقط ۲ بیمارستان این مجوز را دریافت کردند و اگر بخواهیم قطب گردشگری کشور باشیم باید برنامه ویژه ای در این حوزه داشته باشیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان تصریح کرد: یک میلیارد دلار درآمد گردشگری سلامت در سال ۱۴۰۱ کشور بوده و هدف گذاری برای سال آینده ۱۰ میلیارد دلار است که کرمان نیز باید در این حوزه برنامه ریزی کند و زیرساخت درمانی و ارتقای ارائه خدمت به بیماران در راستای تقویت گردشگری سلامت باشد لذا ارتقای رضایتمندی ارباب رجوع از حوزه بهداشت و درمان استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت که در این حوزه انتقادهایی وجود دارد.

چالش‌های کرمان در مسیر تبدیل به قطب گردشگری سلامت کشور

دغدغه استان کرمان در احداث شهرک سلامت

وی ابراز داشت: پیشنهاد دادیم که شهرک های سلامت در استان کرمان راه اندازی شود و در چهار شهری که دانشگاه علوم پزشکی دارند چنانچه می توانیم این شهرک های سلامت را راه اندازی کنیم.

وحیدی افزود: اکنون تمام مجتمع های پزشکی شهر کرمان در چهارراه سمیه (طهماسب آباد) جمع شده و ترافیک شدید و نارضایتی مردم از سیستم بهداشتی در این منطقه حتی افراد سالم را هم بیمار می کند.

وی گفت: لذا احداث شهر یا دهکده و شهرک سلامت یکی از دغدغه های ما است که بایستی در سفرهای مقامات کشوری به استان کرمان منابع مقتضی را برای تکمیل این ایده استانی دریافت کنیم.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اظهار داشت: ایده شهر سلامت از استان فارس آغاز شد و مقامات نیز از آن حمایت کردند. ابتدا باید مکان یابی مناسبی برای احداث شهرک سلامت داشته باشیم و در این بخش نیازمند جذب مشارکت بخش خصوصی هستیم.

وضعیت نامطلوب زیرساخت‌های پزشکی کرمان

در ادامه این نشست نیز مسئولان؛ بخشی از نیازهای زیرساختی حوزه بهداشت و درمان و کمبود نیروی انسانی استان کرمان را تشریح کردند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز در این نشست گفت: سه شهر مشهد تهران و شیراز قطب اصلی گردشگری سلامت کشور شناخته می شوند و برای تبدیل شدن به قطب سلامت باید خدمات خاص و ویژه ارائه شود که این اقدام نیازمند دستگاه ها و نیروی پزشکی خاص است.

مهدی احمدی نژاد افزود: کرمان شاید در حوزه سلول های بنیادین از برخی استان ها پیشروتر باشد و روی این بخش کار می کنیم اما زیرساخت پزشکی ما بسیار نامطلوب است و فقط یک بیمارستان تخصصی (شهید باهنر) داریم.

وی اظهار داشت: برخی شهرها در کنار زیرساخت های درمانی، زیرساخت گردشگری و تفریحی مناسبی دارند و ما حتی یک خط پرواز بین المللی خوب نداریم باید زیرساخت ها را تامین و جذابیت هایی ایجاد شود تا گردشگران را به اینجا بکشاند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: مشکل رضایت نداشتن از حوزه درمان در کرمان وجود دارد زیرا همه بیماران بدحال از دانشگاه های علوم پزشکی همجوار به سمت کرمان گسیل می شوند، در حالی این مناطق دانشگاه مستقل هستند اما زیرساخت آنها به گونه ای نیست که بیمار در آنجا بماند و بار ورودی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، نیز نتیجه همین موضوع است و در نهایت بیمار پشت خط می ماند و این موضوع باعث نارضایتی او می شود.

چالش‌های کرمان در مسیر تبدیل به قطب گردشگری سلامت کشور

وضعیت فاجعه بار پرستاری در کرمان

وی افزود: سرانه تخت بیمارستان های استان کرمان نسبت به بیماران کم است و سرانه پرستار ما فاجعه بار است، ۲ مرحله نیرو گرفتیم و امسال ۲ مرحله دیگر استخدام پرستار داریم.

احمدی نژاد ادامه داد: کرمان در برخی از حوزه های مرگ و میر در رتبه نخست کشور قرار گرفت و زمانی که به این حوزه ورود کردیم دانستیم که هر هشت بیمار یک پرستار دارد که نیمی از این افراد نیز ماما بودند در حالی استاندارد این حوزه هر ۲ نفر است که این موضوع باعث رضایتمندی پایین مردم می شود.

وی یادآور شد: پولی به دانشگاه تزریق شده که با استفاده از این اعتبارات می توان رضایتمندی مردم را بالا ببریم. تامین آنژیوگرافی برای بیمارستان شفا و سیرجان، ام آر ای برای بیمارستان بافت و اکو چهار بعدی، دستگاه تومورگرافی و پت اسکن به استان کرمان وارد شده که در آینده رضایتمندی را بالا خواهد برد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمان عنوان کرد: الگوی خوبی برای ساخت شهرک سلامت داریم و اگر شهرک سازی شود باید تمام حوزه درمان را به آنجا می بریم و فضایی خارج از شهر به صورت تفریحی و درمانی احداث می شود و بخش خصوصی را تشویق کنیم تا مردم از حضور در این مکان لذت ببرند.

سعید شعرباف شهردار کرمان در این نشست گفت: زمین های احداث شهرک سلامت در پهنه های شهرک بلدالامین، هفت باغ و جاده جوپار وجود دارد.

ضرورت تقویت حوزه سلول‌های بنیادین

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار کرمان نیز گفت: بیماران جنوب استان و سیستان و بلوچستان در کرمان خدمات درمانی دریافت می کنند و وجود بانک سلولهای بنیادین نقطه قوت استان است که می تواند باعث تقویت گردشگری درمانی نیز بشود.

علی بیگ زاده افزود: تقویت سلول های بنیادین می تواند در آینده نکته مثبت برای استان باشد و وجود ۲ بیمارستان بین المللی در کرمان شاید کم باشد لذا با ارتقای این شاخص ها بایستی بیمارستان های بیشتری را مشمول این مجوز کنیم.

وی با اشاره به سیاست گذاری در استخدام ها تصریح کرد: بیشترین سهم استخدامی ابتدا به آموزش پرورش و سپس دانشگاه علوم پزشکی داده شد که بخشی از کمبودهای این حوزه را جبران می کند.

برخی معضلات درمانی کرمان

رییس سازمان نظام پزشکی کرمان گفت: برخی بیماران برای ملاقات پزشک باید سه ماه در نوبت باشند، در حالی که برخی دیگر نیاز به نوبت ندارند و نداشتن سیستم نوبت دهی را واقعا نمی دانیم چطور حل کنیم، ۱۰ سامانه نوبت دهی در استان کرمان وجود دارد که این سامانه ها نمی توانند به هم متصل شوند.

عباس پرداختی با بیان اینکه برخی منشی ها از پزشکان درآمد بیشتری دارند که بخاطر همین قضیه نوبت دهی است افزود: برخی پزشکان حضور به موقع در محل کار ندارند و باورهای اشتباه مردم برای شفای فلان پزشک نیز موجب این معضل می شود، ضمن آنکه برخی پزشکان مشهورتر و باعث ازدحام بیماران می شوند.

وی ادامه داد: برخی پزشکان تا ساعت ۲ صبح بیمار دارند و همچنین مشکل استفاده از پول نقد و استفاده نکردن از پوز را داریم و در این زمینه ۲ مرحله به پزشکان پیامک ارسال شده که باید پوز داشته باشند.

رییس سازمان نظام پزشکی کرمان با بیان اینکه روزانه ۳۰ هزار مراجعه به بخش های درمانی در شهر کرمان داریم عنوان کرد: این آمار یکسری نارضایتی ایجاد می کند.

وی بیان کرد: ساخت شهرک سلامت نباید به بنگاه داری تبدیل شود ضمن آنکه بناهای این حوزه در کرمان نیز در حال تخریب است.

پرداختی افزود: کارخانه سرم سازی کرمان به سه هزارو ۱۸۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، در حالی که تیم های فوتبال استان کرمان چند برابر این رقم پول هزینه می کنند و اعتبارات این حوزه می تواند اشتغالزایی خوبی به همراه داشته باشد.

نظرات استاندار کرمان نیز در این نشست با تیتر «استاندار کرمان: سرمایه‌گذاری بنگاه‌های اقتصادی در حوزه درمان استان ضروری است» روی خروجی ایرنا قرار گرفت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha