جوانه‌های برج علم و فناوری لارستان برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان جنوب

شیراز - ایرنا -  یکی از افتتاح‌های شایسته توجه سفر دوم رئیس جمهور به فارس در جنوب فارس رقم خورد جایی که برج علم و فناوری لارستان بود با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید و نوید بخش شکوفایی اقتصاد دانش‌بنیان در این منطقه شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد فناورانه و دانش محور اقتصاد کشور در ۲ ساله گذشته به طور جدید در دستور کار دولت قرار داشته و حاصل، آنکه به گفته رئیس جمهور در جمع دانشجویان فارسی حاضر در دانشکده مهندسی دانشگاه شیراز شمار شرکت‌های فعال کشور در این مدت از رشد خوبی داشته و از ۹ هزار فراتر رفته است.

به گفته آیت‌الله رئیسی به عنوان نمونه دانش‌بنیان‌های عرصه نفت و گاز از ۱۰۰ شرکت در ۱۴۰۰ به ۶۰۰ شرکت رسیده است و در حالی که شمار دانش‌بنیان‌های فعال در زمینه آب و برق اندک بودند اکنون رشد بالایی یافته و می‌توانند در نیروگاه‌سازی موثر واقع شوند.

لارستان یکی از شهرستان‌های فارس است که مردم سخاوتمندش در تامین زیرساخت‌های عمران، آبادانی، علمی و دانشی سابقه‌ای درخشان دارند؛ اینبار خیری لارستانی که خواسته نامی از او برده نشود با مشاوره یک بنیاد نیک اندیشی سرمایه خود را برای شکوفایی دانش‌بنیان نخبگان جنوب فارس و شمال هرمزگان هزینه کرد و نتیجه "برج علم و فناوری لارستان" شد که به گفته معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیسی جمهور باید در ادامه به هاب صادرات دانش بنیان جنوب تبدیل شود.

در واقع می‌توان گفت ساخت تنها برج علم و فناوری کشور که در شهری غیر از مراکز استان‌ها شکل گرفته، نمودی از خواسته رهبر معظم انقلاب اسلامی است که به بیان دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی بر "نقشه راه اقتصاد دانش بنیان مردمی" تاکید کرده‌اند.

جوانه‌های برج علم و فناوری لارستان برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان جنوب

ترسیم آینده روشن برج علم و فناوری لارستان

این برج علم و فناوری با اعتباری یکهزار میلیارد ریال در سه هزار و ۶۰۰ مترمربع زیربنا و پنج طبقه ساخته شده و در کنار آن صندوق حمایت از مراکز رشد نیز تاسیس شده است و شامل ۳۰ فضای کاری برای شرکتهای فناور و دانش بنیان، سالن همایش‌ها، فضای نمایشگاهی، فضای کار اشتراکی، لابی گفتگوهای کاری و مهمانسرا برای پذیرش مهمان‌های داخلی و خارجی است.

برج علم و فناوری لارستان را معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور افتتاح کرد و در این آیین گفت: ظرفیت‌های زیادی در این منطقه وجود دارد و این برج علم و فناوری لارستان بزرگ باید به قطب (هاب) صادرات دانش بنیان منطقه، دستکم در سطح کشورهای خلیج فارس تبدیل شود.

او بیان کرد: باید اقتصاد دانش بنیان را مردم شکل دهند و دولت تنها کمک کند، راه‌اندازی کند و همکاری‌های لازم را انجام دهد.

دهقانی فیروزآبادی ضمن قدردانی از خیر این پروژه، این را هم گفت که ایران و فارس علاوه بر خیرین مالی نیازمند خیرین اقتصادی در کشور تجربه های کسب و کار بازاریابی و فروش را که بسیار بیشتر از پول ارزش دارد، در اختیار جوانان قرار برای رونق شرکت‌هایشان قرار دهند.

اکنون پس از افتتاح این پروژه در دومین سفر رئیس‌جمهور در فارس، رئیس برج علم و فناوری لارستان در گفت‌وگو با ایرنا، به مزیت‌های نسبی این برج و اقدامات انجام شده برای تحقق گفته معاون رئیس‌جمهور یعنی تبدیل آن به قطب صادرات دانش‌بنیان منطقه پرداخت.

جوانه‌های برج علم و فناوری لارستان برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان جنوب

محرومیت‌زدایی از نخبگان فارس و هرمزگان

به گفته فرزاد قناعت‌پور یکی از مهمترین مزیت‌های راه اندازی این برج علم و فناوری در لارستان نقش محرومیت‌زدای آن است.

او بیان کرد: ۱۲ شهرستان جنوبی فارس و شمال هرمزگان از زیرساخت فناوری و دانش‌بنیان محرومند و حتی برخی از آنها مجوز راه‌اندازی مرکز رشد نیز ندارند.

راه‌اندازی برج علم و فناوری در لارستان این فرصت را در اختبار نخبگان این شهرستان‌ها قرار داده تا بتوانند برای فعالیت فناورانه و دانش بنیان هم فضایی مناسب داشته باشند و هم نقطه اتصال آنها با پارک علم و فناوری فارس باشد.

جوانه‌های برج علم و فناوری لارستان برای شکوفایی اقتصاد دانش بنیان جنوب

تمرکززدایی از خدمت‌رسانی به دانش‌بنیان‌های جنوبی

رئیس برج علم و فناوری لارستان راه‌اندازی نمایندگی‌های خدمات‌رسان به دانش‌بنیان‌های این منطقه را دیگر مزیت راه‌اندازی دومین برج علم و فناوری فارس دانست و گفت: نهادهای حمایتی از شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در پایتخت و مراکز تمرکز دارد اما با توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای لارستان و جنوب فارس، نیازمند دفاتر نمایندگی بودیم تا نیاز نباشد شرکت‌ها به تهران سفر کنند.

به گفته او یکی از این نمایندگی‌ها که پیگیری شده و اکنون در مرحله انعقاد تفاهم نامه قرار دارد، دفتر تبادلات و تعاملات بین‌المللی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور است.

راه اندازی این دفتر در صادرات دانش بنیان و واردات مواد اولیه مورد نیاز شرکت‌ها تسهیلگری می‌کند و بدون تردید برای تبدیل این برج به آنچه دهقانی فیروزآبادی گفت یعنی تبدیل به قطب صادرات دانش‌بنیان راه گشا است.

قتاعت‌پور اضافه کرد: کانون مدیریت دارایی‌های فکری یکی دیگر از دفاتری است که قرار است در برج علم و فناوری لارستان نمایندگی داشته باشد تا برای ثبت مالکیت فکری تولیدات دانش محور و فناورانه شرکت‌ها تسهیلگری کند.

او درباره اهمیت راه‌اندازی دفتر کانون مدیریت دارایی‌های فکری گفت: ثبت اختراع و تجاری‌سازی محصول در سطح بین‌المللی اتفاق می‌افتد و ایجاد چنین نمایندگی در لارستان لازم است.

برج علم و فناوری لارستان اکنون میزبان ۱۳ شرکت دانش‌بنیان، خلاق و نوآور است که در زمینه‌های برق و الکترونیک، تجهیزات پیشرفته، کشاورزی، صنایع غذایی و تبدیلی، IT و ICT فعال هستنند.

آنطور که رئیس برج علم و فناوری گفت: این برج کماکان فضا برای حدود ۱۵ شرکت دیگر را نیز دارد و اطلاع‌رسانی به نخبگان برای استفاده از این زیرساخت آغاز شد.

اکنون فارس غیر از تهران تنها استانی است که ۲ برج علم و فناوری دارد و برج لارستانی فرصتی برای رشد منطقه‌ای دانش‌بنیان در جنوب فارس و شمال هرمزگان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha