ایرانشناسان برجسته کشورهای منطقه به وجود «ایران فرهنگی» باور دارند

تهران- ایرنا- وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در آلماتی گفت: امروز طرف قزاق با آغوش باز تعامل فرهنگی را می پذیرد چراکه عقیده دارد تقویت تعامل فرهنگی، به ماندگاری تعاملات سیاسی و اقتصادی یاری می‌رساند.

حسین آقازاده در گفت وگو با ایرنا، در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی فرهنگی در تبدیل کشورهای منطقه به یک قدرت واحد چه نقشی را ایفا می کند، بیان کرد: ما یک ایران فرهنگی_تاریخی داریم که گستره ای فراتر از مرزها دارد و اکثر ایران‌شناسان برجسته کشورهای حوزه آسیای میانه به وجود آن باور دارند و محققان و پژوهشگران این کشورها اذعان دارند که این واقعیت تاریخی قابل نادیده گرفتن نیست.

وی ادامه داد: این موضوع می تواند به رشد و تعالی فعالیت های فرهنگی و قدرت دیپلماسی فرهنگی منجر شود چنانچه امروز طرف قزاق با آغوش باز تعامل فرهنگی را می پذیرد چراکه عقیده دارد تقویت تعامل فرهنگی، به ماندگاری تعاملات سیاسی و اقتصادی یاری می رساند.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در آلماتی در پاسخ به این پرسش که اتحادی همانند اتحادیه اروپا در منطقه چرا تاکنون شکل نگرفته است، اظهار داشت: دلایل مختلف است. البته هر منطقه اتحادیه خود را باید داشته باشد و اتحادیه اروپا نوع ایده ها و مطلوب هر منطقه ای نیست و کشورهای آسیای میانه تاریخ ۳۰ ساله استقلال دارند و چنین زمان اندکی برای شکل گیری یک اتحاد منطقه ای بسیار کم است و درعین حال کشورهای منطقه اتحادیه های خود را دارند.

آقا زاده بیان کرد: جهان پویا و درحال تغییر امروز شرایط تاریخی مشخصی دارد؛ اروپایی که امروز اتحادیه دارد برای دو قرن با هم جنگیده اند و همدیگر را تخریب کرده اند و در اقوام کشورهای همدیگر کشتار به راه انداخته اند؛ براین اساس صحبت از دوستی امروزشان پس از آن سابقه خشونت آمیز شکل گرفته است.

وی افزود: اما در شرق رفتارهای خشونت آمیز مانند اروپا نبوده و سابقه حقوق بشری ما بسیار قدیمی تر و دوستی مان عمیق تر بوده است؛ چنانچه ایران هرگز به کشوری تعرضی نداشته و این سابقه می تواند در بهبود اتحاد منطقه ای اثربخش باشد.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در آلماتی با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس رایزنان فرهنگی گفت: در این اجلاس مباحث به صورت کاربردی و عملیاتی و نه صرفاً تشریفاتی مطرح شد، فرصت‌های تعامل و همکاری در کشورهای همسایه ارائه شد و توانمندی داخل کشور به رایزنان فرهنگی عرضه شد و فرصت‌ها و توانمندی‌ها در کنار هم قرار گرفتند که امیدواریم شاهد تحرکی جدید باشیم. تا شناخت نباشد نمی‌شود همکاری را شکل داد و این اجلاس یکی از متمایزترین اجلاس‌های ما بود.

نخستین اجلاس منطقه‌ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به‌عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha