ایجاد اتحاد منطقه‌ای با دیپلماسی فرهنگی ممکن است

تهران- ایرنا- وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در نخجوان (آذربایجان) گفت: نمایندگی فرهنگی آینه کشور در عرصه بین‌الملل است و نمود فعالیت‌های داخل کشور را در خارج از مرزها بازتاب می‌دهد.

کامران پزشکی در گفت وگو با ایرنا، در پاسخ به این پرسش که دیپلماسی فرهنگی در تبدیل کشورهای منطقه به یک قدرت واحد چه نقشی را ایفا می کند، بیان کرد: این بحث مقداری پیچیده است و صرف استفاده از دیپلماسی فرهنگی برای ایجاد یک اتحاد منطقه ای ممکن است برای برخی از کشورها به دلیل فضای باز سیاسی محقق شود چرا که در این شرایط رایزن ها مستقیم با مردم ارتباط می گیرند اما برای همه ممکن نیست.

وی ادامه داد: راه حل دست یابی به چنین اتحادی این است که منافع اقتصادی را به مسائل فرهنگی در کشورهای همسایه گره بزنیم.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در نخجوان (آذربایجان) تصریح کرد: در عمل چنین چیزی را دیده ام؛ زمانی که رایزن فرهنگی ایران در پاکستان بودم وقتی شرایط اقتصادی محقق شد و توانستیم شرایط تجاری را بهبود ببخشیم و نمایشگاه هایی را برگزار کنیم، شرکت های خصوصی آذربایجان درخواست برگزاری کلاس های زبان فارسی از رایزن فرهنگی کردند.

پزشکی یادآور شد: در نتیجه اقتصاد بسیار مهم است و در بحث اتحاد منطقه ای رایزن فرهنگی می تواند تسهیل گر این موضوع باشد اما نباید و نمی توان اهمیت مباحث اقتصادی را دراین امرنادیده گرفت.

وی در ادامه و با اشاره به اهمیت برگزاری اجلاس رایزنان فرهنگ گفت: این گونه اجلاس ها به رایزنی ها برای آگاهی از دستاوردهای روز کشور یاری می رساند؛ به هرحال نمایندگی فرهنگی آینه فرهنگی کشور در عرصه بین الملل است و نمود فعالیت های داخل کشور را در خارج از مرزها بازتاب می دهد.

وابسته فرهنگی و مسئول خانه فرهنگ جمهوری اسلامی در نخجوان (آذربایجان) گفت: چنین سمیناری باعث می شود که رایزنان از توانایی ها و آخرین دستاورهای داخلی مطلع شوند و با دست پر وارد عرصه شوند و حرفی برای گفتن داشته باشند. آگاهی از تولید محصولات خلاقانه هم در حوزه فرهنگی و هم در حوزه های علمی موضوع مهمی است و اطلاع رسانی در باب این موضوع دید بهتر کشورهای خارجی از ایران را میسر می سازد.

نخستین اجلاس منطقه ای رایزنان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه، از ۱۵ تا ۲۰ مهرماه ۱۴۰۲، به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان قرارگاه اقتدار فرهنگی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha