شاعران خوزستانی در "خلوت خیال" گرد هم آمدند

اهواز – ایرنا -  جمعی از شاعران، ادیبان و هنرمندان خوزستانی به مناسبت بزرگداشت روز لسان الغیب، حافظ شیرازی در آیین "خلوت خیال" در اهواز گرد هم‌آمدند.

به گزارش ایرنا این آیین ادبی و هنری روز شنبه به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان برگزار شد و شاعرانه و دوستداران حافظ با خوانش غزلیاتی چند از حافظ شیرازی، یاد این شاعر بزرگ فارسی را گرامی داشتند.

حجت‌اله کفشیری، محدثه الماسی، زهرا شعبانی، احمدرضا کیماسی، وحید کیانی، سیدعلیرضا شفیعی و الهام غوابش از جمله شاعرانی بودند که در این دورهمی ادیبانه اشعاری خوانش کردند.

احمدرضا کیماسی، شاعر خوزستانی پس از شعرخوانی با اشاره به اهمیت و جایگاه حافظ و دیگر شاعران برجسته ایران، اهالی هنر را فرزندان این شاعران بزرگ عنوان کرد که با الهام از اشعار آنان، هنر خود را خلق می‌کنند.

در بخش دیگری از این آیین آدرین سرقلی، نوجوان حافظ‌خوان چند غزل از اشعار حافظ را اجرا کرد.

شاعران خوزستانی در "خلوت خیال" گرد هم آمدند

توجه ویژه دولت به بزرگداشت حافظ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین به عشق و علاقه خانواده‌های ایرانی به حافظ اشاره کرد و گفت: در خانه ایرانی‌ها در کنار کتاب قرآن و مفاتیح، دیوان حافظ نیز وجود دارد که این امر ریشه در ارادت مردم به این شاعر بزرگ دارد.

مجید منادی با تاکید بر اهمیت بزرگداشت و گرامیداشت این شاعر ایرانی به حضور رییس جمهور در آرامگاه حافظ و جشن بزرگداشت این شاعر با حضور مسئولان کشوری اشاره کرد و گفت: امسال دولت توجه ویژه‌ای نسبت به این شاعر داشت که به تبع آن در استان خوزستان نیز برنامه‌های ویژه‌ای برای بزرگداشت حافظ در شهرهای مختلف برگزار شد.

وی وجود حافظ شیرازی را یکی از نقاط تمایز ایران با دیگر ملت‌ها دانست و گفت: فقط کشور ایران از نعمت وجود چنین شاعری برخوردار است از این رو باید نسبت به ‌ارزش‌های خود قدردان و قدرشناس باشیم و کسانی که در این آب و خاک زندگی می‌کنند نباید با وجود چنین ریشه‌هایی احساس کمبود و ضعف در خود داشته باشند.

شاعران خوزستانی در "خلوت خیال" گرد هم آمدند

ناگفته‌های بسیار درباره لسان الغیب حافظ

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ادامه داد: ناگفته‌ها در زمینه شخصیت و شعر حافظ و ارتباط این شاعر با قرآن بسیار است.

وی بخش از وجود آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را ناشی از آشنا نکردن کودکان و نوجوانان با فرهنگ غنی ایرانی اسلامی عنوان کرد.

منادی به وظایف نظام رسانه‌ای و فرهنگی کشور در خصوص شناساندن شخصیت‌های ادبی کشور تاکید کرد و گفت: باید برنامه‌ریزی و اقدامات فرهنگی درست بتوانیم جوانان و نوجوانان خود را به فرهنگ و ادب کشور که ریشه‌ای عمق دارد پیوند بزنیم که این کار با انجام اقدامات فرهنگی و هنری عمیق امکان پذیر است.

حافظ شاعری برای همه

وی به همه فهم بودن شعر حافظ اشاره کرد و گفت: این خاصیت شعر حافظ برآمده از پیوند او با قرآن است که موجب می‌شود هر کسی به سهم و فهم خود از اشعار این شاعر والا مقام برداشت کند.

همچنین در بخشی دیگری از این برنامه حمزه رحیمی‌بابادی به سیری در تاریخ زندگی حافظ شیرازی و بررسی ابعاد شعری این شاعر سترگ ایرانی پرداخت.

در پایان این آیین ادبی مهدی صفی آبادی، بازیگر تئاتر، با با اجرای نقش حافظ شیرازی نمایشی از گفت و شنود مطایبه با حافظ را اجرا کرد.

شاعران خوزستانی در "خلوت خیال" گرد هم آمدند

به گزارش ایرنا "خواجه شمس الدین محمدبن بهاءالدین حافظ شیرازی"، ملقب به "لسان الغیب"، از بزرگترین شعرای قرن هشتم و سخنور نامی جهان، در سال ۷۲۷ هجری قمری در شیراز، مهد فرهنگ شعر و ادب پارسی، پای بر این دنیای فانی گذاشت.

وی پس از سالها غزل سرایی و میناکاری هنری در اشعار پارسی، در سال ۷۹۲ هجری قمری از این دیار فانی رخت بر بست و برای همیشه دنیای شعر، ادب و عرفان را با برجا گذاشتن دیوانی پرارزش رها کرد.

حافظ، شاعری آگاه به دقایق عرفانی و حکمی بود که توانست با استعداد خارق العاده خویش، مضامین و صنایع بدیعی را در غزل وارد کند و اینگونه سرآمد شاعران زمانه خود و در واقع تمامی شاعران زبان فارسی شود.

دیوان کلیات او مرکب است از غزلیات، چند قصیده، قطعه، رباعی و دو مثنوی کوتاه، با نام های "آهوی وحشی" و "ساقی نامه" که اشعار آن در حدود ۵۰۰ بیت است.

بزرگترین ویژگی اشعار حافظ، چند لایه بودن شعر اوست که زمان، در اشعار وی جنبه ازلی داشته و این ویژگی سبب شده است تا از پشت هزار توی تاریخ، اشعارش را برای تمامی انسان ها در همه ادوار بسراید و اینگونه دیوان خویش را مورد تفال کسانی قرار دهد که او را لسان الغیب زمان نامیده اند، چون بر هر وجه و تاویلی، بیتی سروده بود که از غیب خبر می داد.

بیستم مهرماه در تقویم به نام شاعر نامدار خواجه شمس‌الدین محمد حافظ شیرازی رقم خورده و هر سال در این روز برنامه‌های مختلفی در آرامگاه وی در شهر شیراز و دیگر نقاط کشور برگزار می‌شود.

ادیبان و شاعرانی همچون لسان الغیب حافظ شیرازی که با ارائه مفاهیم عمیق عرفانی و افکار والای انسانی و زبان و شعر فاخر خود، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ و ادب ایران عزیز داشته‌اند. سده‌ها از زمان حیات حافظ می‌گذرد و این عارف نامی و سخندان بلندآوازه ایرانی، همچنان محبوب‌ترین شاعر ملی ماست.

همه ساله شمارگان بالایی از دیوان اشعار حافظ به چاپ می‌رسد و پس از قرآن کریم، پرنشرترین کتاب در ایران است. محبوبیت این فارسی گوی ایرانی که در سطح جهانی هم شناخته شده است، البته تصادفی نیست، از آن رو که بسیاری از مضامین آیات قرآن را در شعر خود ترجمه، تضمین و اقتباس کرده و شعرش بیش از هر چیز از سوره‌ها و تعالیم پیامبر اسلام تاثیر پذیرفته است.

در دیوان او سراسر، از فیض روح القدس، دم مسیحایی، سدره المنتهی، آب حیات، تجلی پرتو حُسن، استمداد از طایر قدس و پرواز تا خلوتگه خورشید حقیقت سخن به میان آمده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha