نماینده مجلس: ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد در دولت سیزدهم شتاب گرفت

یاسوج- ایرنا- نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سد تنگ سرخ بویراحمد ۱۱ سال پیش آغاز شد و تا ابتدای دولت سیزدهم تنها ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۵۴ درصد رسیده است.

مهدی روشنفکر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در طول مدت ۱۱ سال اعتبار تخصیص یافته به این سد تنها ۲۴۰ میلیارد ریال بوده است و به باغداران و صاحبان زمین های اطراف سد تنگ سرخ هیچ پولی پرداخت نشده بود.

وی افزود: از ابتدای دولت تاکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۵۴ درصد با هفت هزار میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته، رسیده است.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: همچنین اکنون برابر با قیمت روز پول کشاورزان و صاحبان زمین های اطراف سد به کشاورزان پرداخت شده است.

روشنفکر ابراز کرد: در حال حاضر آب شرب یاسوج از طریق سه حلقه چاه تامین می شود و تابستان سال گذشته حتی تا ۱۲ ساعت قطعی آب وجود داشت.

وی تاکید کرد: بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ جمعیت شهرستان بویراحمد ۱۳۰ هزار نفر است و حاشیه این شهر هم بیش از ۱۸۵ هزار نفر سکونت دارند که با احداث این سد می توانیم شاهد آب شرب پایدار برای مردم این منطقه باشیم.

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: علاوه بر این ساخت سد تنگ سرخ به رونق اشتغال، تولید در بخش های مختلف صنعتی و کشاورزی منجر خواهد شد و دیگر مردم با مشکل کم آبی گرفتار نخواهند بود.

روشنفکر ادامه داد: سدهای دیگری علاوه بر تنگ سرخ همچون سد سقاوه، عزیزی، سیوکی، سادات، پراشکفت در این دولت در دستور کار قرار گرفته است.

سد خاکی تنگ سرخ که با هسته رسی در این استان درحال ساخت است، ۶۶,۵ متر ارتفاع و ۹۱۷ متر در ناحیه تاج، طول خواهد شد و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱۲۵ میلیون متر مکعب آب را دارد.

برای احداث این سد چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش‌بینی شده و با بهره‌برداری از آن برای ۳۰۰ هزار نفر اهالی استان آب شرب پایدار تأمین می شود و بخشی از نیازهای آب کشاورزی، صنعتی و محیط زیستی استان نیز از محل ذخایر این سد تأمین خواهد شد.

با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد همچون یاسوج مرکز آن به کم آبی و قطعی آب رو به رو می شوند و امید است با احداث این سد این مشکل برای همیشه رفع و کشاورزان نیز شاهد رونق هر چه بیشتر کشت و کارشان در اراضی بویراحمد و شهرستان های اطراف باشند.

عملیات اجرایی سد تنگ سرخ از سال ۹۰ با حضور مجید نامجو وزیر وقت نیرو آغاز شد.ساختگاه سد مخزنی تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری یاسوج و بر روی رودخانه بشار واقع شده است.

در نیمه دوم سال ۹۶، مراحل ساخت سد به صورت تعاملی با پیمانکار، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء و با کارفرمایی آب منطقه ای استان آغاز شد.

سد تنگ سرخ از نوع خاکی با هسته رسی و حجم مخزن ۱۲۵ میلیون مترمکعبی و حجم تنظیم سالیانه ۲۰۰ میلیون متر مکعب است.

حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار و ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha