پاسکاری مصوبه/ سرگردانی اولیا

تهران بزرگ - ایرنا - مدیریت سرویس مدارس بر اساس آیین‌نامه جدید به شهرداری تهران واگذار شد هر چند قیمت‌های بالای تعیین شده باعث نگرانی اولیای دانش آموزان مقاطع تحصیلی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، از سال گذشته افزایش شدید نرخ سرویس مدارس باعث نگرانی والدین شد و امسال نیز پیشنهاد اولیه به شورای اسلامی شهر تهران برای افزایش ۵۰ درصدی بود که با مصوبه شورا نرخ حدود ۴۵ درصد افزایش یافت و در نهایت به تایید فرمانداری تهران رسید.

امسال برای اولین بار از سامانه طراحی شده «سپند» برای سرویس مدارس رونمایی و مقرر شده بود تا پس از بارگذاری اطلاعات در این سامانه نسبت به ثبت‌نام رانندگان سرویس‌ها اقدام شود ولی چند روز بعد از آغاز به کار مدارس مشکلاتی مشاهده و هنوز ثبت اطلاعات راننده‌ها، مسیرها و قیمت‌ها در سامانه بارگذاری نشده است.

درخواست سازمان تعزیرات حکومتی برای بازنگری تعیین نرخ سرویس مدارس

سازمان تعزیرات حکومتی چند روز قبل در نامه‌ای خطاب به شورای شهر تهران درخواست بازنگری در تعیین نرخ سرویس مدارس را داشته است.

در بخشی از نامه احمد جعفری نسب معاون نظارت بازرسی و برنامه‌ریزی این سازمان به شورای شهر آمده است: «در حالیکه نامگذاری سال به شعار مهار تورم و رشد تولید بارقه‌های امید و انتظار را در عموم مردم به ویژه اقشار آسیب پذیر ایجاد کرد تا سیاست‌های قیمت گذاری بر اساس معیار مهار تورم، تدوین گردد ولی شورای شهر تهران بر مبنای «معیار تورم» به تعیین و تصویب نرخ و بهای خدمات سرویس مدارس در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ با افزایش ۴۵ درصدی مبادرت کرد».

در بخش دیگری از این نامه همچنین قید شده که «با این وصف رقم مذکور در برخی مناطق شهری همپایه بلکه فزون‌تر از شهریه مدارس و مراکز آموزشی شده و موجبات نگرانی و اعتراض خانواده‌ها را فراهم کرده است لذا شایسته است دستور فرمایید تا ضمن رعایت مقررات و ضوابط قیمت گذاری اعلام دلایل و نحوه محاسبه افزایش نرخ مذکور نسبت به اجرای آن مصوبه تجدید نظر بایسته را معمول دارند».

عدم تمکین رانندگان به نرخ‌گذاری انجام شده

رییس کمیته بودجه شورای شهر تهران قیمت پایه نرخ کرایه سرویس مدارس که در صحن شورای شهر مصوب شده را معقول دانست و می‌گوید: اگر همین مصوبه اجرایی شود هم خوب است ولی متاسفانه به دلیل واقعی نبودن نرخ‌ها در نهایت رانندگان سرویس مدارس از اجرای این نرخ‌ها تمکین نمی‌کنند.

میثم مظفر با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از مدارس بیش از نرخ مصوبه شورای شهر از والدین هزینه سرویس می‌گیرند، ادامه می‌دهد: هزینه‌ها با افزایش تعرفه‌ها همخوانی ندارد و برای همین مصوبه شورا عملیاتی نمی‌شود البته سرویس مدارس سه ضلع آموزش و پرورش، شهرداری و رانندگان سرویس مدارس را دارد که آموزش و پرورش باید بر اجرای تعرفه‌ها نظارت و شهرداری هم نظارت مضاعف کند تا نرخ‌های تعیین شده اجرایی شود.

بر اساس مصوبه شورای شهر تهران حداقل مبلغ سرویس برای دانش‌آموزان ابتدایی۵۴ میلیون ریال و حداکثر ۲۱۰ میلیون ریال و همچنین برای دانش آموزان مقطع متوسطه حداقل ۶۱ میلیون ریال و حداکثر ۲۳۰ میلیون ریال است، این مبلغ بر اساس ظرفیت خودرو تعیین شده و راننده اجازه ندارد بیش از حد استاندارد مسافر سوار کند.

مبلغ سرویس به ازای هر دانش آموز در هر روز برابر با مبلغ ورودیه و به ازای هر پنج کیلومتر و ضریب سطوح شیبدار محاسبه و مواردی همچون مالیات، بیمه و حق نظارت مدارس نیز پیش‌بینی شده است.

با این قیمت‌گذاری اولیایی با حداقل ۲ دانش‌آموز مشغول به تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه باید در سال تحصیلی مبلغی بالغ بر ۴۴۰ میلیون ریال برای سرویس مدارس فرزندان خود هزینه کنند؛ این موضوع داد اولیا را درآورده و پرداخت چنین مبالغی برای بسیاری از خانواده‌ها امکان‌پذیر نیست.

میثم مظفر رییس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران در حالیکه نرخ‌گذاری را واقعی نمی‌داند ولی می‌گوید شورا نسبت به تصویب نرخ جدید سرویس مدارس اقدام کرد! به اعتقاد وی مسوولیت نظارت برعهده آموزش و پرورش تهران است و شهرداری تهران باید نظارت مضاعف داشته باشد.

پاسکاری نحوه اجرایی شدن این مصوبه باعث سرگردانی مردم شده و از طرف دیگر موکول کردن اجرای آن به سال آینده یعنی امسال هر نوع برخوردی در این زمینه قابلیت پیگیری برای نظارت صحیح ندارد.

مردم درخواست تعدیل قیمت‌گذاری برای سرویس مدارس دارند چون سرپرستان خانوار هزینه‌های دیگری را نیز باید در کنار هزینه‌های تحصیل فرزندان خود داشته باشند.

اطلاعیه سازمان تاکسیرانی تهران: اجرای آیین‌نامه جدید از سال آینده

روابط‌عمومی سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران ۲۲ مهر ماه (شنبه گذشته) در خصوص مطالب طرح شده پیرامون واگذاری مسوولیت سرویس مدارس در آیین‌نامه اجرایی جدید هیات وزیران به شهرداری تهران و فقدان مسوولیت اجرایی مدارس و ادارات آموزش و پرورش در این حوزه و انعکاس آن در فضای رسانه‌ای و مجازی اطلاعیه‌ای را به منظور تنویر افکار عمومی منتشر کرد.

در این اطلاعیه قید شده که «آیین‌نامه جدید در تاریخ ۱۴ شهریور ماه امسال به دستگاه‌های اجرایی در حالی ابلاغ شد که تا این تاریخ بخش قابل توجهی از اقدامات مرتبط با برقراری سرویس مدارس توسط ارکان دخیل در این حوزه از جمله فراخوان پیمانکاران، طی فرآیند تایید صلاحیت شرکت‌ها و رانندگان و همچنین عقد قرارداد برقراری سرویس از سوی بسیاری از مدارس انجام شده بود، فلذا با توجه به تغییرات اساسی در بسیاری از بخش‌های آیین نامه جدید نسبت به آیین نامه قبلی امکان اجرایی کردن آن تا آغاز سال تحصیلی میسر نبود».

در ادامه اطلاعیه آمده است «بر همین اساس در جلسات شورای ترافیک شهرستان تهران که با موضوع حل و فصل مسایل مربوط به حمل و نقل دانش‌آموزان و سرویس مدارس در فرمانداری تهران برگزار شد و با مدنظر قرار دادن تبصره ذیل ماده ۳۸ آیین‌نامه جدید که عینا عنوان نموده «در سال تحصیلی ۱۴۰۳ - ۱۴۰۲ در مورد آن دسته از احکام این آیین نامه که امکان اجرای آن وجود ندارد، مطابق آیین نامه اجرایی حمل و نقل دانش‌آموزان مدارس مصوب ۱۳۸۷ عمل خواهد شد و از سال ۱۴۰۴ - ۱۴۰۳ صرفا مطابق این آیین‌نامه اقدام می‌شود».

همچنین مقرر شد تا اداره‌کل آموزش و پرورش و شهرداری تهران هماهنگی لازم در خصوص اجرای صحیح فرآیندها را در دستور کار قرار دهند.

بر اساس اطلاعیه مذکور همچنین قید شده «بر این اساس طی صورتجلسه کارگروه ماده ۱۸ آیین‌نامه حمل و نقل دانش‌آموزان به تاریخ ۰۹/۰۷/۱۴۰۲ متشکل از نماینده آموزش و پرورش به عنوان رییس کارگروه، نمایندگان انجمن اولیا و مربیان و همچنین شهرداری تهران ضمن ابلاغ تیپ قرارداد سرویس مدارس مقرر شد در سال جاری با مدنظر قرار دادن آیین‌نامه قبلی و همچون سنوات گذشته نسبت به عقد قرارداد برقراری سرویس مدارس فیمابین مدارس و پیمانکاران اقدام شود.» همچنین طی ابلاغیه‌ای از سوی معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور نیز با توجه به کثرت استعلامات انجام شده در این زمینه بر معیار عمل قرار داشتن مصوبه سال ۱۳۸۷ در سال تحصیلی جاری تاکید شده بود.

در پایان اطلاعیه نیز قید شده که «بدیهی است شهرداری تهران تدابیر لازم برای اجرایی شدن آیین‌نامه جدید در سال تحصیلی آتی را مطابق با قوانین، ضوابط و مقررات موضوعه در نظر داشته و تمهیدات و ساز و کار لازم برای ایفای مسئولیت‌های محوله به منظور برقراری مطلوب سرویس و رفع دغدغه اولیای دانش‌آموزان در سال تحصیلی آتی را از هم‌اکنون در برنامه‌های خود قرار داده است.»

مطالبه‌گری فرمانداری تهران برای خواست عمومی

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: آیین نامه جدید حمل و نقل دانش آموزان که از ۱۴ شهریور ابلاغ شده با هماهنگی وزارت کشور، فرماندهی انتظامی کشور و وزارت آموزش و پرورش است؛ این مصوبه با تأیید هیات وزیران ابلاغ شده و بر اساس قانون برای همه لازم‌الاجراست.

سعید بشیری با اشاره به اینکه هر سه ضلع در تدوین مصوبه جدید نقش داشتند، ادامه داد: قبلا رویه اینطوری بود که کارگروه ماده ۱۸ با مسوولیت آموزش و پرورش به عنوان رییس این کارگروه برای ساماندهی، شهرداری به عنوان دبیر، راهور به عنوان عضو و فرمانداری به عنوان عضو ناظر موارد مربوط به سرویس مدارس را پیگیری می کردند؛ در آیین‌نامه جدید تمام امور به مرجع صدور پروانه و گواهی صلاحیت رانندگان واگذار شد چون ذاتاً ماجرای حمل و نقل در سراسر کشور در حوزه مدارس یا حمل و نقل عمومی و دیگر بخش‌ها مربوط به شهرداری‌ها است.

وی اظهار کرد: اگر این موضوع مستقیما به شهرداری واگذار شده چون شهرداری خود گواهی صلاحیت راننده‌ها را پس از بررسی صلاحیت روانی و دیگر مفاد مختلف صادر می‌کند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تهران در خصوص نظارت بر اجرای صحیح مصوبه می‌گوید: نظارت عالی بر اجرا نیز بر عهده شورای ترافیک گذاشته شده که یکی از اعضای آن شهرداری است.

به گفته وی، در سراسر کشور فرمانداری‌ها و در مراکز استانی نیز استانداری‌ها نظارت عالی را انجام می‌دهند، البته تأکید شده که آموزش و پرورش هم عضو باشد.

بشیری با اشاره به اینکه برای تسریع در امور پیگیری به شهرداری واگذار شده است، افزود: برای تعیین نرخ سرویس مدارس قاعدتا هر ساله شورای اسلامی شهر مصوبه نرخ را به فرمانداری اعلام می کند، امسال با توجه به زمان‌بر بودن آن در شورای اسلامی شهر بعد از وصول مصوبه از سوی فرمانداری بدون فوت وقت بررسی نرخ تورم سالیانه را بررسی و چون برای افزایش نرخ حداکثر نرخ تورم در نظر گرفته شده بود، آن را برای اجرا تصویب بلامانع اعلام کردیم.

وی با اشاره به اینکه برخی‌ها نرخ بیشتر از مصوبه می‌گیرند، ادامه می‌دهد: در این آیین‌نامه جدید شورای ترافیک باید رسیدگی لازم را در کنار نظارت داشته باشند در صورت بروز تخلف نیز اولیای دانش‌آموزان می‌توانند به بازرسی آموزش و پرورش، فرمانداری یا شهرداری این موارد را گزارش کنند تا در شورای ترافیک بررسی شود، در نهایت در صورت احراز تخلف با توجه به تخلف رخ داده به سازمان تاکسیرانی ابلاغ می‌شود که برخورد لازم را به تشخیص سازمان انجام دهند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرماندار تهران با تاکید بر اینکه نرخ‌های اعلام شده نه برای یک ماه بلکه برای کل سال تحصیلی ۹ ماهه تعیین شده و حتی برای پیش دبستانی و مقطع دبستان نیز هشت ماهه در نظر گرفته شده است، یادآور شد: هرچند مسوولیت این کار در آیین‌نامه جدید به شهرداری محول شده ولی فرمانداری از نگاه مطالبه‌گرانه چند جلسه برگزار و به خواست مردم این موضوع را بررسی کرد.

بشیری با اشاره به اینکه عددهای نرخ اعلامی نسبت به دور قبلی بر اساس نرخ تورم سالیانه درنظر گرفته شده است، اظهار کرد: محل استقرار هیات تطبیق مصوبات شورای اسلامی در فرمانداری است؛ نماینده قوه قضاییه و شورای شهر هم در آن حضور دارند و قطعا تمامی مصوبات را با قوانین بالادستی تطبیق می‌دهند که یکی از قوانین بالادستی رعایت نرخ تورم سالانه است.

مصوبه جدید سرویس مدارس برای سال جاری قابل اجرا نبود

سرپرست امور شرکت‌های سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و مسوول سامانه مدارس این سازمان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اعلام کرد: فرآیند تعیین سرویس مدارس قبل از مهر ماه شروع به کار می‌کند و مدارس قبل از مهر قراردادها را منعقد می‌کنند؛ امسال آیین‌نامه جدید ۱۴ شهریور ماه توسط هیات وزیران ابلاغ شد که بعد از شناسایی و فراخوان شرکت‌ها بود و عملا نمی‌شد بخشی از کارها را انجام داد.

امین رهبر در ادامه با اشاره به اینکه با هماهنگی و تشخیص اعضای کارگروه ماده ۱۸ فرآیند اجرایی مصوبه جدید برای سال تحصیل جاری قابل انجام نبود و مقرر شد تا سال آینده آن را اجرایی کنیم، یادآور شد: از نظر شهرداری قیمت‌ها همان نرخ مصوب شورای شهر است و شرکت‌هایی که تایید صلاحیت خود را از شهرداری گرفته باشند مطابق با آن فعالیت می‌کنند؛ متاسفانه تعداد زیادی شرکت‌ها هستند که از شهرداری مجوز نداشته و در سامانه سپند هم اطلاعات آنها بارگذاری نشده ولی در حال خدمات رسانی هستند.

وی با اشاره به اینکه یکی از آنها نیز شرکت‌های اینترنتی هستند، عملا مجوز فعالیتی دریافت نکردند که بخواهیم روی آنها نظارت داشته و یا عملکردشان را بررسی کنیم، می‌گوید: نرخ اعلامی مطابق با کیلومتر مسیر رفت و برگشت دانش آموزان به مدارس تعیین شده و مصوبه در سایت شورای اسلامی شهر و سپند (سامانه پایش ناوگان دانش‌آموزی) بارگذاری شده است؛ اگر مدارس درست قراردادها را منعقد کنند، سامانه نظارتی هم امکان بررسی عملکرد یا تخلفات را دارند.

سرپرست امور شرکت‌های ناوگان سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران و مسوول سامانه مدارس این سازمان تاکید کرد: اولیا باید مطابق با اطلاعات ثبت شده شرکت‌های مورد تایید در سپند برای سرویس مدارس اقدام کنند و اگر اینطور نباشد، فرآیند برخورد و یا نظارت با شهرداری نیست؛ اولیا برای درخواست نظارت باید درخواست سرویس را از سامانه سپند داشته باشند.

رهبر خبر می‌دهد: امسال با توجه به تدابیر شهردار و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته سرویس مدارس استثنایی به یکی از شرکت‌های مورد تایید سازمان تاکسیرانی و آموزش و پرورش واگذار شده است؛ مطابق با بودجه مصوب شورا هزینه سرویس مدارس استثنایی توسط شهرداری تهران پرداخت می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، اولیای دانش‌آموزان باید برای جلوگیری از دریافت نرخ‌های نامتعارف سرویس مدارس نسبت به اخذ خودرو از سامانه «سپند» اقدام کنند تا در صورت بروز تخلف رانندگان امکان ثبت شکایت و برخورد از طریق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران را داشته باشند؛ همچنین یکی دیگر از راهکارهایی که می‌توان از هزینه مضاعف برای سرویس مدارس جلوگیری کرد، ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس نزدیک به محل زندگی است.

با توجه به اینکه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران اعلام کرده که هر تخلفی که از سوی شرکت‌های بدون مجوز از سامانه سپند رخ دهد، امکان پیگیری و برخورد از سوی این سازمان را ندارد، مدیران مدارس نیز باید نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت‌های ثبت اطلاعات شده در سامانه سپند اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha