پرندگان آسیایی جاذبه پاییزگردی در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج-ایرنا- فرود پرندگان مهاجر آسیایی در آبگیری های طبیعی و مصنوعی کهگیلویه و بویراحمد ، از رودخانه ها گرفته تا سدها ،جلوه کم نظیری برای پاییزگردی در این استان ایجاد کرده است.

به گزارش ایرنا، اگر رویش جوانه های سرسبز و شکوفه های درختان بهار سرزمین چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد را زینت می بخشد ، فرود پرندگان مهاجر آسیایی در پاییز همچون خنیاگری ماهر طبیعت ‌پاییزی استان را آرایش می کند.

اینک در کهگیلویه و بویراحمد زیبایی های پاییز فراتر از لذت تماشای طبیعت هزار رنگ است و اینجا در کنار آبگیرهای استان جذابیت رودخانه ها و سدها به شفافیت و تحرک ماهی ها خلاصه نمی شود بلکه نغمه مرغ های مهاجر در پهنای آبی آب ، طبیعت این سرزمین را صفایی دیگر بخشیده است.

اکنون در کنار رودخانه ها،تالاب ها و سدهای استان سرت را که بالا می بری پرندگان جست و خیزهای تماشایی می کنند و این تحرکات گاهی نقش هایی می سازد که هر بیننده ای را متحیر می کند.

اینجا هنگامه ای که کنار آبگیرها نظاره گر پرندگان می شوی احساس می کنی زندگی آنان بی شباهت به زندگی آدم ها نیست به طوری که این موجودات زیبا هم با حساسیت از فرزندانشان مراقبت کرده و آنان را نوازش می کنند ؛به دنبال غذا برای خود و فرزندانشان هستند و از مهجمان طبیعت می ترسند.

طول رودخانه های کهگیلویه و بویراحمد در ۲ منطقه گرمسیری و سردسیری یکهزار و ۴۰۰ کیلومتر است و این روزهای پاییزی پرندگان مهاجر آسیایی چون انواع لک‌لک، حواصیل خاکستری و سفید و مرغابی سار، چنگر، کاکانی، پرستوی دریایی، گیلانشاه و بالکان مهمان این آبگیرها هستند.

فرود پرندگان در آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرندگان آبزی و کنار آبزی از مناطق سردسیری آسیا و شمال کشور در کنار منابع آبی این استان فرود آمده اند.

پرندگان آسیایی جاذبه پاییزگردی در کهگیلویه و بویراحمد

محسن پاکباز روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا اظهار کرد:مهاجرت این پرندگان به صورت کوتاه مدت و بلندمدت صورت می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در مهاجرت های کوتاه مدت پرندگان چند روز برای رفع خستگی فرود آمده و سپس به سمت استان خوزستان یا بوشهر کوچ می کنند و مهاجران بلندمدت هم تا پایان زمستان در کنار آبگیرهای استان می مانند.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: این پرندگان از گروه های اگرت ها ، حواصیل ها ، اردک ها ، باکلان ها و کشیم ها هستند که با توجه به شرایط توپوگرافی ، اقلیمی و وجود زیستگاه های مناسب ، هر ساله آبگیرهای کهگیلویه و بویراحمد را برای زمستان گذرانی انتخاب می کنند.

وی بیان کرد: رودخانه های بشار ، مارون ، زهره ، تنگ سرخ ، سپیدار،کبکیان ، خرسان ، شاه بهرام و سدهای مارون ، کوثر ، شاه قاسم ، تالاب های برم الوان و مورد زرد زیلایی از جمله مکان هایی هستند که همه ساله از اواسط شهریور تا اواخر زمستان میزبان پرندگان مهاجر آسیایی هستند.

پاکباز عنوان کرد : همزمان با مهاجرت پرندگان آبزی و کنار آبزی به آبگیرهای استان گشت های کنترلی حریم رودخانه ها از طریق نیروهای حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد افزایش یافته است.

وی ابراز داشت: پایش منابع آبی با هدف پیشگیری از شکار غیرمجاز در تمام زیستگاه های محل استقرار پرندگان مهاجر کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

وی تاکید کرد: همچنین سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی با مشارکت ۲۰ گروه از کارشناسان استان در آبگیرها، پشت سدها و دیگر منابع آبی اجرا می شود.

پاکباز ابراز داشت: سرشماری های مذکور به صورت چشمی و با استفاده از دوربین انجام می گیرد.

وی عنوان کرد: طرح های سرشماری حیات وحش استان به منظور آگاهی از وضعیت گونه های مختلف حیات وحش و برنامه ریزی برای حفاظت از آنان صورت می گیرد.

پرندگان مهاجر چه پرندگانی هستند؟

کارشناس اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد می گوید: کوچ پرندگان به معنای حرکت دسته جمعی آنان از سرزمین های پست به سمت ارتفاعات و یا بر عکس اطلاق می شود که پدیده مهاجرت فصلی پرندگان در زمانی خاص زادگاه و محل تولیدمثل خود را ترک و دوباره به زادگاه خود برمی گردند.

پرندگان آسیایی جاذبه پاییزگردی در کهگیلویه و بویراحمد

جمشید عبدی پور افزود: واژه مهاجرت نیز به جابه جایی منظم و گسترده ای که پرندگان بین نواحی زادآوری تابستانی و زمستانی انجام می دهند اطلاق می شود که در دنیای پرندگان مهاجرت روزانه برای تامین غذا نیز مشاهده می شود.

وی تاکید کرد: گاهی تغییرات دمایی هوا ، خشکسالی و بارندگی های نابهنگام باعث مهاجرت پرندگان می شود.

عبدی پور ابراز داشت: برخی پژوهشگران معتقد هستند که حداقل در مورد پرندگانی که در نیمکره شمالی زندگی می کنند دوران های یخبندان انگیزه مهاجرت به ترک زادگاه می شود اما برخی از آنان به دلیل علاقه زیادی که به وطن خود دارند به محض ملایم شدن هوا به زاگاهشان بازمی گردند.

توصیه های کارشناسان برای حفاظت از مهمانان آسیایی

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه گوشت پرندگان مهاجر حرام است گفت: شکار پرندگان مهاجر از سوی سودجویان غیربومی و برای تاکسی درمی انجام می گیرد به همین علت ازجوامع محلی انتظار می رود در صورت مشاهده شکار مراتب را به محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

پاکبازی با بیان اینکه پرندگان مهاجر با همه زیبایی هایشان ممکن ناقل بیماری آنفولانزای حاد پرندگان باشند به گردشگران و جوامع محلی توصیه کرد: به هیچ عنوان به پرندگان مهاجر دست نزنند و درباره مشاهده لاشه این پرندگان به دامپزشکی یا محیط زیست اطلاع رسانی کنند.

برنامه های گردشگری

مسئول روابط عمومی و کارشناس میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمدگفت: میراث فرهنگی برای بهره گیری بهتر از ظرفیت های گردشگری پرنده نگری برنامه های متنوعی در دست اقدام دارد .

علی اکبر پاک اضافه کرد: در زمان حاضر یک دفتر گردشگری فعال در استان با دارا بودن مجوز رسمی دوربین های پیشرفته اقدام به برگزاری تورهای پرنده نگری در کهگیلویه و بویراحمد می کند.

وی تاکید کرد: به منظور معرفی این جذابیت دوره آموزشی شاخه گردشگری پرنده نگری هرساله در کنار یکی از تالاب های استان برگزار می شود.

پاک عنوان کرد: شرکت کنندگان در این دوره های آموزشی با استفاده از دوربین های تخصصی پرندگان مهاجر آسیایی را مشاهده می کنند.

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲ نوع آب و هوای سرد و گرم است و زیستگاه های متنوعی اعم از یخچال های دائمی، کوهستان های مرتفع و برفگیر، جنگل های بلوط، تپه ماهورهای مناطق گرمسیری ... در این استان وجود دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha