نیوزویک: چگونه شکست اطلاعاتی نتانیاهو به سقوطش منجر می‌شود؟

تهران- ایرنا- نشریه نیوزویک در گزارشی با توجه به انتقادها از بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و شکست‌های اطلاعاتی متحمل شده از سوی دولتش در خصوص عملیات طوفان الاقصی، سناریو سقوط او را بررسی کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، این نشریه در خصوص انتقادها از نتانیاهو به علت جنگی که با نیروهای مقاومت در گرفته است و اینکه وی امکان دارد با چه سرنوشتی مواجه شود گزارشی منتشر و سوال کرده است که آیا نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌تواند از بزرگترین شکست امنیتی تل آویو از زمان جنگ یوم کیپور ۱۹۷۳ نجات یابد یا خیر؟

یوسی آلفر افسر سابق اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی به نیوزویک گفت: نتانیاهو تمام تقصیرات این فاجعه را بر گردن دارد. وی باید صبح شنبه گذشته استعفا می‌داد زمانیکه پی پرد سیاست‌هایش اسرائیل را به کجا آورده است.

۲ روز پس از عملیات طوفان الاقصی، آلفر در وبسایت شخصی خود یک تحلیل منتشر کرد و جزئیات شکست‌های امنیتی و پس زمینه‌های سیاسی منجر به این عملیات را متوجه نتانیاهو دانست.

وی که پیشتر در سازمان جاسوسی موساد نیز خدمت می‌کرد، ادامه داد: مشخص بود پیش از رای پارلمان در خصوص اصلاحات قضایی بحث برانگیز به منظور کاهش قدرت دیوان عالی، نتانیاهو از دیدار با افسرهای ارشد اطلاعاتی خودداری کرد. آنها در تلاش بودند تا ضربه‌ای که به وجهه بازدارندگی رژیم صهیونیستی خورده را شرح دهند.

به اعتقاد افسر سابق اطلاعات رژیم صهیونیستی، کارزار دولت نتانیاهو به صورت افراطی به دنبال تضعیف قوه قضاییه و اعتراض‌های سراسری در سرزمین‌های اشغالی بود.

نتانیاهو و متحدانش چنین اقدام‌هایی برای اصلاحات را به منظور توازن دوباره قدرت بین دیوان، قانونگذاران و دولت ضروری می‌دانستند. هر چند آلفر تاکید دارد که مسئولان این رژیم در نیروهای مسلح و جامعه اطلاعاتی باور داشتند که این مساله پیام ضعف اسرائیل را ارسال کرده و نتانیاهو مسئول آن است.

همه اینها تا حدودی از دست دادن اعتماد ساکنان سرزمین‌های اشغالی به رهبری سیاسی رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد و اینکه چرا استقرار ارتش به عنوان یک ارتش اشغالگر در کرانه باختری رود اردن در میان تعداد روزافزون شهرک نشینان، نیروهای ارتش را برای اقدام سریع در نزدیکی غزه آماده نکرده بود.

آلفر گفت: برای این منظور، مقامات سرویس اطلاعاتی شین بت و همچنین اطلاعات ارتش اسرائیل، "مقصر مستقیم فقدان هشدار اولیه هستند." وی افزود که ناکامی های آنها پس از جنگ روشن خواهد شد.

به دنبال عملیات هفته گذشته طوفان الاقصی، گزارش‌هایی از واکنش کند ارتش رژیم صهیونیستی به مناطق اطراف غزه که حماس وارد آن شده بود، منتشر شده است. آلفر در این خصوص گفت: ستاد مشترک ارتش نیز تقصیرکار است زیرا ارتش اسرائیل صبح شنبه در اطراف غزه بسیار ضعیف عمل کرد.

فریب خوردن صهیونیست‌ها با این باور که غزه مشغول برنامه‌های اقتصادی است، به عنصر غافلگیری عملیات حماس کمک کرد. مقام سابق موساد ابراز داشت که حماس این ایده را تقویت کرد؛ درحالیکه اسرائیل اجازه افزایش کمک مالی به غزه را داد و با ورود هزاران کارگر روز مزد موافقت کرد.

مارک رگو مشاور ارشد نتانیاهو در پاسخ به اینکه آیا نخست وزیر چشم از غزه برداشته بود؟ به شبکه ۴ انگلیس گفت که مشخصا اشتباه صورت گرفته است و تحقیقات در مورد واکنش ارتش انجام می‌گیرد.

جاناتان شاکتر مشاور سابق نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز گفت که چگونه مقایسه با شکست‌های اطلاعاتی منجر به جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ صورت گرفته است. با پایان یافتن جنگ، یک تحقیقات از سوی کمیسیون آگرانات انجام شد. گلدا مایر نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی برای غافلگیر شدن این رژیم مقصر شناخته شد. اگرچه وی مستقیم مقصر شناخته نشد اما درگیری در داخل کابینه شکل گرفت و در سال ۱۹۷۴ استعفا کرد.

شاکتر به نیوزویک گفت: فکر می‌کنم زمانی برای تحقیقات خواهد بود، زمانی برای پاسخگو کردن خواهد بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha