استان کرمانشاه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ روشندل دارد

کرمانشاه - ایرنا - مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه گفت: این استان دارای ۶ هزار و ۲۷۱ نفر نابینا و کم بیناست که از خدمات مختلف این اداره کل برخوردار هستند.

به گزارش ایرنا، «بهزاد شهبازی» روز یکشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی عصای سفید که با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرمانشاه برگزار شد اظهار کرد: از مجموع نابینایان استان چهار هزار و ۱۰۰ نفر مرد و ۲ هزار و ۱۷۱ نفر زن هستند که با وجود آنکه صرفا از نعمت بینایی محروم هستند ولی در سایر موارد از توانمندی‌های بالایی برخوردارند.

وی با بیان اینکه از مجموع این افراد سه هزار و ۶۵۱ نفر به صورت مادرزادی نابینا شده اند، افزود: در مجموع ۸۸۷ نفر از جمعیت نابینایان استان را نابینایان مطلق تشکیل می دهند.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه اضافه کرد: برای کاهش تعداد نابینایان در جامعه سازمان بهزیستی طرح غربالگری را به اجرا گذاشته است که در این راستا امسال ۱۸ هزار نفر مورد غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد ۲۸۳ نفر که دارای اختلال نابینایی بودند شناسایی و برای اقدامات پزشکی به مراکز درمانی معرفی شده اند.

شهبازی تاکید کرد: علاوه بر این آزمایشات ژنتیکی را نیز این سازمان برای کاهش تعداد تولد نوزادان نابینا تقبل کرده است که این آزمایشات از سه تا ۵۰ میلیون تومان هزینه دربرداشته است.

استان کرمانشاه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ روشندل دارد

وی نامگذاری روز نابینایان را در راستای شنیدن صدای نابینایان و توجه به مطالبات بر حق آنان برای دستیابی به یک زندگی سالم، پویا و شکوفا برشمرد و افزود: نابینایان نیاز به ترحم از سوی جامعه ندارند و تنها چیزی که به آن به ویژه از سوی جامعه نیاز دارند احقاق حقوق شان به ویژه از سوی مسوولان است.

وی یادآور شد: برای استفاده از ظرفیت های مختلف نابینایان در جامعه همه دستگاه‌های اجرایی باید زمینه حضور این قشر را فراهم کنند.

وی با بیان انیکه طرح غربالگری چشم کودکان همچنان ادامه دارد افزود: هفت دستگاه بینایی سنجی هم اکنون در مراکز مثبت زندگی و پایگاه های این سازمان برای اجرای طرح غربالگری دایر است که در صورت نیاز به صورت سیار به مناطق محروم نیز اعزام می شوند.

استان کرمانشاه بیش از ۶ هزار و ۲۰۰ روشندل دارد

در ادامه این مراسم نادر نورزی شهردار کرمانشاه نیز به اقدامات انجام شده شهرداری برای مناسب سازی معابر برای تردد بهتر روشندلان و نیز عضویت آنها در گروه های مشاوره پرداخت.

اجرای چندی برنامه فرهنگی و هنری از سوی روشندلان از جمله موسیقی، سرود و تجلیل از تعدادی از آنان از دیگر برنامه های این مراسم بود.

به گزارش ایرنا، ۲۳ مهرماه مصادف با ۱۵ اکتبر روز جهانی نابینایان نام‌گذاری شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha