سطح زیرکشت دانه روغنی کلزا در آذربایجان‌غربی حدود ۲ برابر شد

ارومیه - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: چهار هزار و ۳۵۰ هکتار از مزارع استان در سال زراعی جاری زیر کشت دانه روغنی کلزا رفته که این رقم، حدود ۲ برابر سال گذشته است.

خسرو شهبازی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کشت این دانه روغنی بر مبنای الگوی کشت تدوین شده و امسال به میزان ۲۷.۷ تن بذر از ارقام ماراتن، نپتون و هیدرومیل بین زارعان کلزا کار توزیع شده‌است.

وی اضافه کرد: در حدود چهار هزار و ۷۹ هکتار از مزارع کشت شده از سطح سبز مطلوبی برخوردارهستند و مابقی نیز در مراحل رشد قرار دارند.

وی ادامه داد: این محصول در همه شهرهای آذربایجان‌غربی به جز ماکو، چایپاره و سردشت کشت شده‌ و بیشترین سطح زیر کشت مربوط به شهرستان نقده با یک‌هزار و ۲۵۰ هکتار، بوکان با یک‌هزار و ۱۷۰هکتار و پلدشت با یک‌هزار هکتار است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: در سال زراعی گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان در کشت پاییزه به دانه روغنی کلزا اختصاص یافته بود و چهار هزار و ۵۸۷ تن دانه روغنی از سطح ۲ هزار و ۸۰ هکتار از اراضی قابل برداشت تولید شد.

بیشتر بخوانید:

کشت کلزا در آذربایجان‌غربی؛ مقرون به‌صرفه و با مزیت آب سبز

چهار هزار تُن کلزا از زارعان آذربایجان غربی خریداری شد

شهبازی گفت: خرید این محصول به صورت تضمینی بوده و در استان توسط اتحادیه شرکت‌های تعاون روستایی در شهرستان‌هایی که کشت شده، انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه برای کاهش ضریب وابستگی به واردات روغن و با توجه به اینکه ۸۵ تا ۹۰ درصد روغن خام و دانه‌های روغنی وارد کشور می‌شود، کشت کلزا را به کشاورزان توصیه می‌کنیم، افزود: دانه روغنی کلزا یکی از محصولاتی است که می‌تواند نقش اساسی در افزایش تولید گندم در سال های بعدی داشته باشد چراکه علف‌های هرز را کنترل و با رعایت تناوب عملکرد غلات را نیز افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: کشت این محصول ارزشمند، کم آب بر و مقرون به صرفه، علاوه بر نقش مهم آن در افزایش تولید، بهترین گزینه جهت تناوب زراعی با گندم بوده که در راستای اصلاح الگوی کشت یکی از راهکارهای مدیریت منابع آبی به شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا کشت این محصول از ۱۰ شهریورماه آغاز و تا ۱۰ مهرماه سال جاری ادامه داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha