۷۰۵ هزار نوبت راس دام در مهاباد مایه‌کوبی شد

مهاباد - ایرنا - مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: ۷۰۵ هزار نوبت راس دام سبک و سنگین نیمه نخست امسال در این شهرستان علیه بیماری‌های استراتژیک دامی مایه‌کوبی و ایمن سازی شدند.

عباس آغاز روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در قالب طرح‌های مایه‌کوبی دام‌ها، امسال در چند نوبت دام‌های سبک و سنگین این شهرستان علیه بیماری‌های استراتژیک دامی از جمله شاربن، تب برفکی، بروسلوز(تب مالت)، لمپی اسکین و طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده است.

وی اضافه کرد: امسال در این شهرستان ۶۶۹ هزار نوبت راس سبک شامل گوسفند، بره، بز و بزغاله و ۲۹ هزار نوبت راس دام سنگین شامل گاو، گوساله و گاومیش علیه بیماری‌های مختلف دامی مایه کوبی شد.

مدیر شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: در بخش دام سبک ۱۳۸ هزار نوبت علیه آبله، ۶۹ هزار نوبت راس علیه بروسلوز، ۲۵۱ هزار نوبت راس علیه طاعون نشخوارکنندگان کوچک، ۱۵۰ هزار نوبت راس علیه تب‌برفکی و ۱۰۶ هزار نوبت علیه بیماری شاربن مایه‌کوبی صورت گرفت.

وی افزود: در بخش دام سنگین نیز ۱۶ هزار نوبت راس علیه بیماری تب برفکی، ۶ هزار نوبت راس علیه بیماری شاربن و هفت هزار نوبت راس علیه بروسلوز مایه‌موبی انجام شد.

آغاز گفت: مایه کوبی دام‌های سبک و سنگین در این شهرستان هم در واحدهای دامی صنعتی و هم در واحدهای دامداری روستایی و عشایری در طول سال با همکاری گروه‌های دامپزشکی بخش خصوصی و دولتی انجام شد.

وی ادامه داد: امسال علاوه بر دام‌های دامداران، بیش از یک هزار و پنج قلاده سگ نیز توسط گروه‌های دامپزشکی این شهرستان علیه بیماری هاری مایه‌کوبی شد و ۲۰ مورد تست مشمشه و ۴۶۶ تست سل گاوی انجام گرفته است.

۷۰۵ هزار نوبت راس دام در مهاباد مایه‌کوبی شد

آغاز، همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه‌ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هرگونه بیماری دامی با شماره تلفن‌های ۴۲۴۴۲۲۲۸ و ۴۲۴۴۲۲۲۹ شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.

تب‌برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم و لنگش حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.

کاهش شیر در دام‌ها، کاهش تولید فرآورده‌های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام‌های جوان از جمله خسارت‌های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.

واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام‌ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام‌ها به وسیله مایه‌کوبی جلوگیری کرد.

طاعون نشخوار کنندگان کوچک یک بیماری به شدت ویروس با انتشار سریع است که بیشتر نشخوار کنندگان کوچک از قبیل گوسفند و بز را مبتلا می کند.

نشخوارکنندگان وحشی از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو نیز میزبان این ویروس هستند و از دام اهلی به آنها سرایت می کند که تلفات ناشی از این بیماری در حیات وحش بویژه گونه های کل و بز و قوچ و میش به مراتب بیش از دام اهلی است.

این بیماری قابل سرایت به انسان نبوده و در اثر تماس با لاشه یا حیوان بیمار نیز، عامل بیماری زا به انسان منتقل نمی شود و عامل بیماری که همان ویروس است در خارج از بدن میزبان، ضعیف بوده و مدت کوتاهی زنده می ماند.

بروسلوز (تب مالت) بیماری مهم مشترک و قابل انتقال بین انسان و دام است که از ۲ جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی هزینه‌های فراوانی برای کشور و دامداران وارد می‌کند.

بیماری‌ تب‌مالت‌ یا بروسلوز که‌ در حیوانات ‌به‌ نام‌ سقط جنین‌ واگیر مرسوم‌ است‌ و یکی از بیماری‌هایی عفونی قابل‌ انتقال‌ بین‌ انسان‌ و حیوان‌ بوده و اگر دام‌های مبتلا از گله حذف نشوند، باعث انتشار بیماری و کاهش تولید شیر می‌شود.

مهاباد دارای بیش از ۲۵۰ هزار راس دام است که از این تعداد ۲۳۰ هزار راس دام سبک و ۲۳ هزار راس دام سنگین است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha